Ik vind het sowieso allemaal een beetje onnozel. Eerst moest roet er aan geloven en kregen we dure roetfilters die verstopt raken en het roet eigenlijk alleen maar omzetten in het veel schadelijkere fijnstof. Om dat verstoppen te voorkomen moesten de roetfilters regenereren dus zijn we er maar extra brandstof in gaan spuiten... Overigens nog een leuk weetje: planten doen het juist heel erg goed op roet. Weten jullie nog van vroeger dat het in het voorjaar langs de snelweg helemaal vol stond met klaprozen? Juist, die zie je nu bijna nergens meer.
Maar goed, vervolgens moest de Nox uitstoot er aan geloven dus daar was de EGR klep. Gaan we uitlaatgassen her circuleren om de verbrandingstemperatuur omlaag te brengen. Daarmee brengen we allemaal roetaanslag het inlaattraject in met dure reparaties tot gevolg. En wordt de lucht er nou gezonder van? Nou nee, door de verbrandingstemperatuur omlaag te brengen werk je onvolledige verbranding in de hand. In plaats van de CO2 (Kooldioxide) wat in de buitenlucht vrij ongevaarlijk is omdat je het gewoon weer uit ademt wordt een deel van de brandstof omgezet in CO (Koolmonoxide) wat een veel vervelender goedje is omdat je het niet meer uit ademt en vooral in tunnels en ondergrondse garages kan dit vervelend zijn. Koolmonoxide wordt opgenomen in het bloed op de plek waar eigenlijk zuurstof opgenomen moet worden. Terwijl zuurstof weer 'loslaat' in de cel waar het verbruikt wordt, blijft CO gewoon zitten. Als je maar genoeg CO inademt, zijn alle plekjes voor zuurstof verdwenen, kan je lichaam dus geen zuurstof meer opnemen en ga je dood. Dit gebeurt overigens al bij lage concentraties CO omdat veel beter opgenomen wordt dan zuurstof. En nee, niet iedereen gaat dood in tunnels en parkeergarage maar langdurige of regelmatige blootstelling aan koolmonoxide schaadt wel degelijk de gezondheid. Gevolgen zijn veel al aanhoudende vermoeidheid, lusteloosheid, concentratieproblemen en iets minder vaak spier en gewrichtspijn of vage klacht ziektes zoals fibromyalgie.
Uiteindelijk kwam ook CO2 op de kaart. Moest helemaal kapotstukdood. Omdat dat niet zomaar ging moesten er hybride of elektrische auto's komen. Uiteraard vol met accu's waar tijdens de productie veel giftige rotzooi vrij komt en als dat soort auto's zijn afgeschreven belanden die accu's ook weer in het milieu. En wat dat ons uiteindelijk gaat brengen?
Er is 1 ding wat ik zeker weet. Vroeger hoorde je vrijwel nooit mensen over vage (vermoeidheids)klachten. Mensen waren toen over het algemeen gewoon gezond en fit zonder dat er allemaal "groene" maatregelen werden genomen. Tegenwoordig hoor je overal om je heen mensen over vage klachten terwijl overal om ons heen allemaal groene maatregelen zijn genomen. Zou er een causaal verband zijn?