Rallye
Forumguru
In feite is het een poppenkast van jewelste. Ik rijd nu (nog) een Renault Megane 1.5 dci, fabrieksopgave 4,2 l/100km, daarop is de 20% gebaseerd qua uitstoot, maar het werkelijk verbruik is nog nooit onder de 6 l/100 km geweest. Dus de uitstoot komt ook niet overeen. Wel of geen sjoemelsoftware, ergens is iets gedaan om de fabriekswaarde te bereiken, dat niet met de werkelijkheid overeenstemt. Dus in feite klopt dat niet. En dat is echt niet alleen bij Renault of VAG motoren.
Het is geen poppenkast. De vraag is wat je definitie is van werkelijkheid. Als de wetgever een set regels neerlegt (overigens meestal afgestemd met de belangrijkste "slachtoffers") waarmee het verbruik (zo objectief mogelijk) wordt bepaald, zoals de EU verbruikstest, is het met die test bepaalde verbruik de werkelijkheid. Dat die test ver afstaat van de feitelijke gebruiksomstandigheden van de gemiddelde berijder (en dus zeker van de iets "sportievere" categorie waar ik jou voor het gemak onder schaar) maakt de auto-industrie niet tot leugenaars: zij houden zich aan de juridisch vastgelegde werkelijkheid. Fijn, want dan is iedereen gelukkig: jij hoeft geen veel zuiniger, maar duurdere auto te kopen, de auto-industrie hoeft minder te investeren en de politiek heeft krachtdadig opgetreden. Je moet je als koper van een auto echter wel realiseren dat er een verschil is tussen de EU-emissietest en je eigen rijstijl. Dat verschil is al zeker twintig jaar bekend.
De uitvoering van die test laat dan ook nog eens veel mogelijkheid tot optimaliseren, zodat de juridische werkelijkheid verder af komt te staan van de ervaren werkelijkheid van de gemiddelde gebruiker. Die juridische werkelijkheid maakt overigens wel het verbruik van auto's enigszins objectief vergelijkbaar.
Stel dat men de bijtelling zou baseren op de uitstoot die jij met jouw rijstijl specifiek veroorzaakt, dan kreeg jij nooit 21%, je buurman misschien wel (want die rijdt net zo, maar staat nooit in de file) en hadden we een enorm privacy-issue.
Bij VAG is het gewoon politiek geweest van Amerika, het gaat slecht met de Amerikaanse autoindustrie, Detroit is inmiddels één grote sloppenwijk, VW en Audi doen goede zaken in Amerika, dus vliegen ze er in hiermee om het tij te proberen te keren.
Hier gaat het niet om CO2, maar om stikstof. VW heeft toegegeven dat men een stukje software heeft aangezet, dat zorgt dat enkel onder de specifieke testomstandigheden de uitstoot wordt beperkt. Feitelijk dus nooit. Niet binnen de regels, zoals bij Renault gebeurt lijkt te zijn waar men de schoonmaakinstallatie legaal beneden de 18 graden uitzette terwijl de regels die ruimte lieten) maar buiten de regels dus. Dan loop je de kans om aangepakt te worden, zeker in een land waar men jaloers naar je succes kijkt. Dat is fraude/bedrog. Die mogelijkheid om aangepakt te worden heb je de Amerikaanse overheid echter zelf gegeven.