Bij 16 van de 30 geteste dieselauto's die in Nederland hun milieucertificaat hebben gehaald, is sjoemelsoftware gebruikt die er voor zorgt dat de auto's op de rollenbank veel minder uitstoten dan op de weg. Dat stelt de RDW.
De Chevrolet Aveo bijvoorbeeld stootte weinig uit bij 21 graden, en de volgende testdag bijna twee keer zoveel toen de temperatuur 16 graden was. De temperatuur in de test is hoger dan 20 graden.
Bij de Suzuki Vitara nam de uitstoot na 22 minuten plotseling fors toe. De officiële test duurt 20 minuten. Bij de Volvo XC90 nam de uitstoot opvallend toe zodra auto 10 procent sneller ging rijden dan de officiële snelheid in de test.
'Er is meer aan de hand dan slechte testen in het verleden'
Video afspelen
01:26
Het aanpassen van de uitstoot van auto's op basis van snelheid, tijd of afstand is ongeoorloofd, schrijft staatssecretaris Dijksma in een brief aan de Tweede Kamer. Uitzonderingen op dit verbod zijn alleen toegestaan in situaties waarin de motor wordt beschermd tegen schade of om ongevallen te voorkomen.
Volgens de staatssecretaris is het gedrag van autofabrikanten "op of over de grens van het toelaatbare". Behalve om de Aveo en de XC90 gaat het om onder meer de Opel Mokka en de Hyundai I40.
Uitslag RDW-test
Geslaagd voor uitstoottest
Gezakt voor uitstoottest
Suzuki Swift Jeep Wrangler Unlimited Van (2x)
Volvo V50 Jeep Grand Cherokee Van
Volvo V40 (4x) Hyundai I40
Volvo V40 Cross Country Kia Cee'd
Isuzu D-Max (2x) Kia Optima
Chevrolet Captiva Kia Sorento
Hyundai H-1 Suzuki Vitara
Hyundai IX20 Suzuki SX4
Kia Venga Opel Mokka (2x)
Opel Antara Chevrolet Orlando
Chevrolet Cruze
Chevrolet Aveo
Volvo XC90 (2x)
De automakers krijgen nu gelegenheid om uitleg te geven waarom de uitstootwaarden afwijken. De fabrikanten zullen moeten bewijzen dat de software voor geoorloofde doeleinden is.
Lukt dat ze niet, dan gaat de RDW ervan uit dat er sprake is van
ongeoorloofde sjoemelsofware. Oftewel: dan wordt de uitstoot met opzet gemanipuleerd en zullen de fabrikanten de auto’s, net als bij Volkswagen, mogelijk verplicht moeten terugroepen.
De komende maanden zal de Europese Commissie duidelijker maken wanneer het geoorloofd is om te manipuleren, en wanneer niet. Op basis van die richtlijn zal de RDW besluiten welke autofabrikanten de wet hebben overtreden.
Dijksma over sjoemeldiesels
Video afspelen
01:11
Andere landen
Eerder al kwamen de Duitse, Britse en Franse equivalenten van de RDW tot vergelijkbare conclusies. Tot dusver is in deze landen geen enkel voertuig verplicht teruggeroepen. Naar aanleiding van het onderzoek van de Duitse KBA hebben enkele Duitse autofabrikanten voor de zomer besloten vrijwillig sommige auto’s terug te roepen en de software te updaten.