Het grote VAG #Dieselgate topic

Alexander68

Forumguru
ik ben ook van mijn diesel afgestapt, Vrouw lief had een schade aan de deur gereden (koste me minimaal 800 euro, zwart ) en nog een paar redelijk duren dingen die er aan zaten te komen …

Het huidige beleid om diesel nog eens extra te straffen en verhalen over minimaal 50 cent (het is nog maar een idee maar toch …) bovenop de dieselprijs in duitsland te gooien en de roet tax en nog wat ongein deden de knoop door hakken.

Volgende week de trotse bezitter van een fabia 3 , tsi met 16 inch licht metalen velgens, stuurbediening, full map navigatie , telefoon via blue tooth, leder stuur en nog meer er op .. en slechts 40.000 km op de teller is wel een mooi vooruit zicht..

ook de nieuwe diesels worden moeilijk verkocht, met dank aan Volkswagen en de linkse media die doen alsof je een moord pleegt als je in een diesel rijdt.
 

Alexander68

Forumguru
We hebben een rechtse regering.
joh je meent het :) op papier ja …. maar te veel linkse invloed, ja er moeten dingen gedaan worden mbt milieu enzo maar we slaan als land te ver door … maar goed dan kunnen we beter een politiek cafe beginnen want ik ben al blij dat ik mag leven ;)
 

Jewepe

Forumguru
Ik heb inmiddels wat ervaring opgedaan met zo'n gedownsize-de 1 liter drie cylinder turbo benzine. Een Renault Clio. Drie dagen in rond gereden tijdens onze vakantie naar een zonnigere omgeving (wij wintersporten niet). Wel, het was geen onverdeeld genoegen. Het heeft voor de vlakke weg best wel genoeg vermogen en koppel en bij een constante snelheid van zo'n 80 à 100 km/u valt het allemaal nog wel mee. Maar val er geen heuvels mee aan. Dan komt zo'n motortje toch echt wat tekort. Of je moet 'm fors op toeren houden, maar dan is het een herrie-bakkie en klinkt 'ie als een koffiemolen. Echt zo van "RRRRRRRRRRRRRRRRRRR" :-). Ook mijn echtgenote die goed onderlegd is op gebied van auto's, vond het teveel van het goede (lees: vond het maar niks). Nou was het een Renault, maar ............................................
 

laagvlieger

Forumguru
Ik heb inmiddels wat ervaring opgedaan met zo'n gedownsize-de 1 liter drie cylinder turbo benzine. Een Renault Clio.

Zo'n 0,9 TCE of de nieuwste 1.0?
Ik heb ervaring met de 'oude' 0,9 TCE en dat ding is inderdaad niet vooruit te branden, of je moet al serieus in de toeren gaan hangen. En dan is mijn standaard een 1.2 TDI.
 

laagvlieger

Forumguru
Nieuwe diesels helemaal niet zo schoon als gedacht

Uit praktijkonderzoek blijkt dat zelfs de jongste Euro 6d-dieselwagens tot 1.000 keer meer fijnstof uitstoten dan wat wordt beweerd – en dat de Europese wetgeving dat gewoon toelaat.

Transport&Environment, een NGO die zich heeft gespecialiseerd in reële uitstootmetingen van voertuigen, heeft een pijnlijk hiaat gevonden in de Europese milieuwetgeving voor de uitstoot door personenwagens. Dieselwagens beperken hun uitstoot van partikels door ze op te vangen in een filter, die dan om de paar honderd kilometer wordt gereinigd. Uit de metingen van T&E blijkt echter dat deze filters tijdens hun reinigingscyclus tot 1.000 keer meer fijnstof uitstoten dan wat normaalgezien wettelijk toegelaten is… en dat is niet illegaal. De Europese wetgeving laat namelijk gewoon toe dat de normen volledig overboord gaan tijdens de reinigingscyclus van de fijnstoffilter. En de verhoogde uitstoot stopt ook daarna niet meteen, want ze kan nog tot 30 minuten aanhouden nadat de filter weer ‘leeg’ is. T&E heeft voor zijn tests twee modellen gekozen die goed verkopen op de Europese markt: de Nissan Qashqai en de Opel Astra.

Zoals de VS

T&E roept de Europese Unie op om onafhankelijke uitstootmetingen in het dagelijkse verkeer uit te voeren. De Verenigde Staten doen dat al jaren en hebben op die manier trouwens het gesjoemel van de VW-groep aan het licht gebracht. Voor alle duidelijkheid: uit onderzoek blijkt dat 75 procent van alle Europese stadsbewoners dagelijks wordt blootgesteld aan gevaarlijk hoge dosissen fijnstof in de lucht en deze vorm van vervuiling wordt vandaag door de medische wereld gezien als de grootste vijand van de volksgezondheid. Fijnstofvervuiling wordt gelinkt met kanker en long- en hartaandoeningen.


bron: Transport&Environment

___________________________________________________________________________________


Eerst zijn diesels stinkende roetbakken, daarna zijn ze heilig omwille van hun lage C02 uitstoot, tot aan het licht komt dat ze zoveel meer uitstoten dan opgegeven, vervolgens zijn ze opeens zo schoon dat ze de stadslucht kunnen zuiveren, en nu dit weer. Van tegenstrijdigheden gesproken.

Wat je als burger altijd moet onthouden: fossiele brandstof krijg je nooit schoon verbrand, je hebt altijd uitstoot.
 

MaxN

Donateur
Tja al die studies en testen blijven leuk. Laatst was het nog dat Euro6d diesels meer lucht zuiveren dan vervuilen.
Dus tja. Is net zo'n eindeloze discussie als het nut van winterbanden als je auto nooit sneeuw ziet(mijn mening in dit verhaal). En onze NL (r)overheid is op dit moment goed bezig om alle elektrische en hybride auto's de markt uit te prijzen door de voordelen hiervoor af te bouwen. Over een paar jaar is (bijna) elke lease auto weer een diesel denk ik.
 

Space_NL

Senior Member
Even 1 seconde naar de bron kijken, conclusie "wij van WC-eend":

Europe's leading clean transport campaign group

Transport & Environment's (T&E) vision is a zero-emission mobility system that is affordable and has minimal impacts on our health, climate and environment.
 

MaxN

Donateur
Allemaal zullen ze ook een kern van waarheid hebben. Voor ons als consument telt eigenlijk alleen wat de overheden er mee doen.
 

hemi24

Forumguru
Leuk onderzoek: meten wat een auto tijdens regeneratie van een partikelfilter uitstoot!

Alsof dit representatief is voor de uitstoot van de 600 km daarvoor en daarna...


Als je een hond een drol ziet draaien, betekend toch ook niet dat ‘ie de hele dag aan een stuk door schijt?!?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

laagvlieger

Forumguru
Leuk onderzoek: meten wat een auto tijdens regeneratie van een partikelfilter uitstoot!

Alsof dit representatief is voor de uitstoot van de 600 km daarvoor en daarna...

Als je dat samentelt met die 600 km ervoor komt je wellicht aan een waarde die niet meer zo 'luchtzuiverend' is dan dat ze beweren.

Hoe lang duurt zo'n generatie?

Met mijn euro 5 diesel toch zo'n 15 a 20 minuten ...
 

CDK

Forumguru
Hoe lang duurt zo'n generatie?

Mijn Euro6 Scania is nu 4.5 jaar oud, heeft net iets meer dan 200k km gereden en nog niet 1 x geregenereerd, dus ik durf te beweren dat mijn auto niet vervuilend is. Scania claimt zelfs dat de uitlaatgassen schoner zijn dan de door de motor 'ingeademde' lucht. Bij mij duurt het vooral lang totdat m'n werkpaard eindelijk eens gaat regenereren :deuk:
 
Bovenaan Onderaan