laagvlieger
Forumguru
België start vanaf 2020 (dat cijfer leek mij aanvankelijk nog ver weg, maar dat is al volgend jaar!!) met controle op werkend roetfilter tijdens de keuring. Nederland zal ongetwijfeld snel volgen (?)
Indien het roetfilter enkel softwarematig weggeschreven werd kan dit natuurlijk opnieuw geactiveerd worden. Maar als het effectief verwijderd werd, is een nieuwe geen kleine kost!
Roetfilterfraude kan binnenkort opgespoord worden
Er is een probleem met roetfilters. Het is moeilijk om te controleren of ze nog werken of dat ze verwijderd werden. Maar er is een speciale roetmeter die geknoei of slecht onderhoud kan opsporen.
Er rijden heel wat dieselauto’s rond zonder roetfilter of met een filter die niet meer werkt. Mobiliteitsclub VAB schat dat het er in ons land zo’n 100.000 zijn. In Europa zou het om een miljoen auto's gaan.
Die fraude of laksheid is vaak doelbewust. Malafide chauffeurs lopen vandaag zelden tegen de lamp omdat de bestaande controlemethodes een verwijderde roetfilter onvoldoende detecteren.
De drie gewesten hebben daarom GOCA, de Groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs, de opdracht gegeven om een betrouwbare meetmethode te zoeken. Uiteindelijk kwam GOCA uit bij de zogeheten PN-meter. Dat is een toestel dat het aantal roetdeeltjes meet, de PN of “particle numbers”. Het pad wordt nu geëffend voor de keuringscentra. Zij zullen vanaf volgend jaar de PN-meter gebruiken.
"Wij zijn de eersten in Europa om deze geavanceerde testen in te voeren", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. We zijn zo internationaal voortrekkers in de strijd tegen roetfilterfraude. Er komt een einde aan de straffeloosheid". Dieselauto's zonder roetfilter zijn extra schadelijk voor de gezondheid, voegt Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid, Bianca Debaets, daaraan toe. "Zeker in de stad is het van groot belang om roetfilterfraude structureel aan te pakken en te bestraffen".
bron: VRT Nieuws
Indien het roetfilter enkel softwarematig weggeschreven werd kan dit natuurlijk opnieuw geactiveerd worden. Maar als het effectief verwijderd werd, is een nieuwe geen kleine kost!
Roetfilterfraude kan binnenkort opgespoord worden
Er is een probleem met roetfilters. Het is moeilijk om te controleren of ze nog werken of dat ze verwijderd werden. Maar er is een speciale roetmeter die geknoei of slecht onderhoud kan opsporen.
Er rijden heel wat dieselauto’s rond zonder roetfilter of met een filter die niet meer werkt. Mobiliteitsclub VAB schat dat het er in ons land zo’n 100.000 zijn. In Europa zou het om een miljoen auto's gaan.
Die fraude of laksheid is vaak doelbewust. Malafide chauffeurs lopen vandaag zelden tegen de lamp omdat de bestaande controlemethodes een verwijderde roetfilter onvoldoende detecteren.
De drie gewesten hebben daarom GOCA, de Groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs, de opdracht gegeven om een betrouwbare meetmethode te zoeken. Uiteindelijk kwam GOCA uit bij de zogeheten PN-meter. Dat is een toestel dat het aantal roetdeeltjes meet, de PN of “particle numbers”. Het pad wordt nu geëffend voor de keuringscentra. Zij zullen vanaf volgend jaar de PN-meter gebruiken.
"Wij zijn de eersten in Europa om deze geavanceerde testen in te voeren", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. We zijn zo internationaal voortrekkers in de strijd tegen roetfilterfraude. Er komt een einde aan de straffeloosheid". Dieselauto's zonder roetfilter zijn extra schadelijk voor de gezondheid, voegt Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid, Bianca Debaets, daaraan toe. "Zeker in de stad is het van groot belang om roetfilterfraude structureel aan te pakken en te bestraffen".
bron: VRT Nieuws