Het grote VAG #Dieselgate topic

laagvlieger

Forumguru
Eerste tank leeg gereden na software update, scoor ik meteen de beste waarde sinds september vorig jaar! 1 op 22,3. Natuurlijk hebben ook de zachtere temperaturen hier schuld aan. Het ligt gewoon in lijn van de de vorige lentes. Geen verschil in motorgeluid merkbaar.
 

spaarder

Nieuw lid
Ik heb maar 'n Fabia 1,2 tdgl combi. Mijne is in juli 2017 voorzien van anti sjoemel sofware. Om dat ik pas weer op 't forum zit heb ik alle voorgaande reacties gemist. Daarom wil ik mededelen dat het verbruik niet beter is geworden en r in de 1e versnelling bij optrekken 'n kleine hapering zit alsof ie even inhoudt.

Daar heb ik ook last van bij m'n Fabia 1.2 tdi greenline, na het ontsjoemelen; heel irritant, als je heel laag in de toeren zit en je geeft gas dan duur het soms 1 of 2 seconden voor hij echt gaat optrekken. Natuurlijk kun je hoger in de toeren gaan zitten, maar vroeger was dat niet nodig...

Ik heb het bij de dealer gemeld, die rapporteerde dat dit een bekend probleem was ("bij sommige wagens, niet bij alle"), en dat er een software update aankomt die dit zou verhelpen. Wanneer wist hij niet, ik moest maar eens bellen begin juli ...

Wel jammer, wilde m'n EGR klep al laten wegschrijven maar nu toch maar even wachten ?!?
 

Canon-Eye

Forumguru
als je heel laag in de toeren zit en je geeft gas dan duur het soms 1 of 2 seconden voor hij echt gaat optrekken
Hoeveel is "heel laag in de toeren" dan bij jou?

Ik heb als vuistregel altijd aangehouden dat ik de motor pas echt laat "werken" als hij minstens zo rond de 1700/1800 rpm draait, want vanaf daar is minstens 80% van het maximumkoppel beschikbaar. Er is dan echt geen noemenswaardige aarzeling te merken als je flink gas geeft.

Bij een constante snelheid (op vlakke weg) mag het toerental best zakken tot rond de 1400 of zo en van daaruit kan hij ook nog wel heel rustig vaart meerderen, maar voor echt optrekken moet-ie wel wat hoger zitten. Bij het opschakelen hou ik daar ook rekening mee, d.w.z. ik zorg dat hij in de volgende versnelling ook weer begint bij 1800 of meer.
  • Klopt dat met de adviezen van de schakelindicator? Nee, natuurlijk niet. Daar moet je ook helemaal niet op letten...
  • Rij je dan optimaal zuinig? Nee, vanzelfsprekend ook niet - voor wat betreft het brandstofverbruik dan.
Maar het is op die manier wel een stuk beter voor de levensduur en het rijgedrag van de motor. Het laatste is prettig, het eerste is uiteindelijk toch ook zuinig (voor je portemonnee).

Kijk voor de volledigheid ook nog even op de website van VVT in Marum, een van de VAG-gespecialiseerde tuners.
Via deze link zie je de mogelijkheden en het resultaat van de daar genoemde aanpassing na het ontsjoemelen. Zoals je ziet ontlopen de koppelkrommes elkaar tot tegen de 2000 rpm niet veel, daarboven komt er desgewenst een flinke extra duw in de rug beschikbaar. En van EGR-problemen heb je ook geen last meer.
 

oco1979

Forumguru
Daar heb ik ook last van bij m'n Fabia 1.2 tdi greenline, na het ontsjoemelen; heel irritant, als je heel laag in de toeren zit en je geeft gas dan duur het soms 1 of 2 seconden voor hij echt gaat optrekken. Natuurlijk kun je hoger in de toeren gaan zitten, maar vroeger was dat niet nodig...

Ik heb het bij de dealer gemeld, die rapporteerde dat dit een bekend probleem was ("bij sommige wagens, niet bij alle"), en dat er een software update aankomt die dit zou verhelpen. Wanneer wist hij niet, ik moest maar eens bellen begin juli ...

Wel jammer, wilde m'n EGR klep al laten wegschrijven maar nu toch maar even wachten ?!?

EGR werking is meer in lage toeren dan voordien.
Kan deze wat doen verminderen door egr dicht te zetten
 

spaarder

Nieuw lid
Hoeveel is "heel laag in de toeren" dan bij jou?

Het komt vooral voor als ik nog in z'n twee zit en de auto nog in beweging is, dan hoefde ik vroeger niet terug te schakelen maar kon ik gewoon gas geven, en dan reed'ie weg. Ik weet, heel erg laag in de toeren, maar dat is nu juist zo lekker aan 'n diesel.
En nu moet ik echt terugschakelen.

Ik ben, denk ik in tegenstelling tot de meesten hier, nogal een luie rijder. De auto is er voor mij, zeg maar, en niet ik voor de auto :-)

Dus voor mij is de ontsjoemeling een duidelijke achteruitgang...
 

Canon-Eye

Forumguru
De auto is er ook voor mij, maar dat wil nog niet zeggen dat ik 'm wil mishandelen door hem op een te laag (of veel te hoog) toerental flink te belasten. Is gewoon niet goed voor hem...

Het is best wel mogelijk om op stationair toerental zonder gas uit stilstand weg te rijden en zelfs ook om op te schakelen, dat gebeurt mij nog wel eens in fileverkeer. Dat is echter - mits zonder caravan of zo - geen noemenswaardige belasting dus dat kan hij prima hebben. Maar een klein beetje vlotter wegtrekken in de 2e versnelling zal ik niet zo gauw beneden de 1300 rpm doen en als het echt vlot moet (bv. invoegen met behoud van een ongeschonden achterklep) dan wil ik in de opvolgende versnellingen toch echt niet verder terugvallen dan tot 1700 à 1800, liever nog boven de 2000 om een behoorlijk koppel te hebben.
 

Dhyan

Lid
We hebben net een brief gehad van Skoda. De Skoda Greenline 1.2 (2012) in juli aangeschaft. De vorige eigenaar adviseerde ook niet te updaten, EGR klep was al vervangen. We vinden het lastig, wel of niet doen? Vooralsnog lees ik vooral dat het riskant is en dat ook de eventuele reparaties tgv. update voor eigenaar zelf zijn.

Dit valt samen op de dag dat ze in Berlijn besloten hebben geen diesels meer toe te laten onder de euro6 norm.

Vrees dat deze trend wel door gaat zetten. Het enige wat erop zit, is niet te updaten en nog lang en gelukkig :) erin door te blijven rijden, want diesels schijnen in een rap tempo aan ontwaarding te lijden?
 

octavia99

Senior Member
Heb hier bij de Skoda dealer aangeven dat ik niet lastig gevallen wil worden met
brieven over software updates. Hij heeft dit in het systeem vermeld en nooit meer wat gehoord.
Waarom zou ik iets laten herstellen wat goed werkt.

if it works don't fix it
 

Spector

Forumguru
Komt ie: Het houdt niet op. Niet vanzelf.


We hadden de stille hoop er een beetje vanaf af te zijn: Dieselgate. Je zou het niet zeggen, maar dit speelt al sinds de IAA van 2015. Al drie jaar ettert het bij Volkswagen. Er zijn schadevergoedingen betaald (niet in Nederland, natuurlijk) en er is beterschap beloofd. Vanaf nú zal VW braaf zijn. Alle auto’s werden teruggeroepen en voorzien van een motorische update, waarvan je TDI’tje nog brakker gaat lopen.

Volgens de Duitse voertuigen-autoriteit, de KBA, heeft Volkswagen wederom gesjoemeld. Naar het schijnt is er een nieuwe sjeomeltechniek toegepast bij auto’s die juíst een fix hebben gehad tegen sjoemelsoftware. We weten niet wat voor diagnoses ze daar stellen, maar het zou ons niets verbazen dat de Volkswagen bedrijfsarts het volgende stelt:

“Ah, ik zie het al. U bent zeer allergisch voor Volkswagen worsten. Ik schrijf u daarom een recept voor, voor een extra dosis Volkswagen worsten. 3 maal daags rectaal innemen”

Hoe de nieuwe software precies te werk gaat, is niet helemaal duidelijk. Volgens het KBA wordt, als een bepaalde hoeveelheid brandstof is verbruikt, het filteren van de uitlaatgassen terug gedraaid. Waardoor de uitstoot alsnog hoger is.

volkswagen-polo-12-tdi-engine-polo-bluemotion-2010-750.jpg


Bij Volkswagen kijken ze er ook van op. Een woordvoerder laat weten dat er inderdaad onregelmatigheden zijn opgetreden en dat ze het intern aan het onderzoeken zijn. Halverwege januari gaan ze met de KBA om de tafel zitten om de zaak te bespreken.

Het is natuurlijk van de zotte dat ze doorgaan. Ondanks dat sjoemelen blijkbaar in het DNA van Volkswagen zit, was dit het uitgelezen moment om schoon schip te maken. Aan de andere kant: hoe zou het kunnen dat een simpele softwarefix de boel kon redden? Als er goede software beschikbaar zou zijn, dan hadden ze die in de eerste instantie al toegepast. Op dit moment worden de software-updates niet meer uitgevoerd, om verdere schade te voorkomen. Het zou gaan om de briljante VW Polo 1.2 TDI BlueMotion.

Bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/volk...twitter&utm_medium=twitter&utm_source=twitter
 

spaarder

Nieuw lid
Enkele dagen geleden heeft de garage een update uitgevoerd (van versie 9978 naar 9980), en zowaar lijkt het probleem, dat in de lage toerentallen de auto (1.2 TDI Fabia Greenline 2012) inhoudt, verholpen te zijn.

Zou ik zowaar weer de "nieuwe" sjoemelsoftware hebben ?!?
 

MacManiac78

Forumguru
DE oplossing om de met bosjes binnenkomende garantieclaims te omzeilen. ANTI-Sjoemelsoftware lanceren die zich na periode -X- weer ont-anti-smoemelt. Ik vind ze wel vindingrijk!

Een soort Tesla foefje. Een grotere accu in de auto leggen dan de auto softwarematig registreren kan. Die je overigens niet gebruiken kan voor extra kilometers, maar slechts functioneerd als balans accu. Dan X kilometers rijden en de software wordt middels een over air update geupdate. "Uw garantie is na deze X kilometers verlopen" en VOILA.... De accu loopt in capaciteit achteruit.
 

laagvlieger

Forumguru
We hebben net een brief gehad van Skoda. De Skoda Greenline 1.2 (2012) in juli aangeschaft. De vorige eigenaar adviseerde ook niet te updaten, EGR klep was al vervangen. We vinden het lastig, wel of niet doen? Vooralsnog lees ik vooral dat het riskant is en dat ook de eventuele reparaties tgv. update voor eigenaar zelf zijn.

Maar de klep is dus al eens stuk gegaan, ook met de sjoemelsoftware ...
 

MacManiac78

Forumguru
Met (sjoemel-)ont-sjoemel gaat de EGR sneller stuk. Met nieuwe software gaat EGR vaker en langer open dus meer roetafzetting. Auto rijdt ook onzuiniger door vaker regenereren. (Sneller roet in roetkat.)
 

laagvlieger

Forumguru
Enkele dagen geleden heeft de garage een update uitgevoerd (van versie 9978 naar 9980), en zowaar lijkt het probleem, dat in de lage toerentallen de auto (1.2 TDI Fabia Greenline 2012) inhoudt, verholpen te zijn.

Zou ik zowaar weer de "nieuwe" sjoemelsoftware hebben ?!?

Mijn Fabia rijdt gewoon beter na de software-update. Ook meer trekkracht onderin.
Met (sjoemel-)ont-sjoemel gaat de EGR sneller stuk. Met nieuwe software gaat EGR vaker en langer open dus meer roetafzetting. Auto rijdt ook onzuiniger door vaker regenereren. (Sneller roet in roetkat.)

Klinkt logisch, maar het niet updaten is evenmin een garantie op probleemloze kilometers. Verkeerd gebruik van de diesel (kleine ritjes, te lage toerentallen) is misschien nog wel de grotere boosdoener in plaats van de update.
 

MacManiac78

Forumguru
Absoluut waar!

Onlangs is de moter uit elkaar geweest. De monteur vertelde me dat ik de auto goed gebruikte. EGR pijp had minimale aanslag. Ik vertelde hem dat dit waarschijnlijk een verkeerd beeld gaf. Vertelde dat ik intake reinig dmv innevelen van water. En toen kreeg ik een spreekbeurt. :D
Hogere toeren en vollast, langere stukken rijden etc. Er kwam een turbo op tafel van een CFWA en die zat vol koek. Deze bestuurder had verteld dat de auto al een hele tijd erg zuinig was. EGR pijp zwart vol met koek en turbo kapot. 3700 euro schade. Toch iets minder zuinig.
 

laagvlieger

Forumguru
Absoluut waar!

Onlangs is de moter uit elkaar geweest. De monteur vertelde me dat ik de auto goed gebruikte. EGR pijp had minimale aanslag. Ik vertelde hem dat dit waarschijnlijk een verkeerd beeld gaf. Vertelde dat ik intake reinig dmv innevelen van water. En toen kreeg ik een spreekbeurt. :D
Hogere toeren en vollast, langere stukken rijden etc. Er kwam een turbo op tafel van een CFWA en die zat vol koek. Deze bestuurder had verteld dat de auto al een hele tijd erg zuinig was. EGR pijp zwart vol met koek en turbo kapot. 3700 euro schade. Toch iets minder zuinig.

Fantastisch! Conclusie: op tijd en stond blazen met dat ding! Uit die 'comfortzone'!
 

oco1979

Forumguru
Absoluut waar!

Onlangs is de moter uit elkaar geweest. De monteur vertelde me dat ik de auto goed gebruikte. EGR pijp had minimale aanslag. Ik vertelde hem dat dit waarschijnlijk een verkeerd beeld gaf. Vertelde dat ik intake reinig dmv innevelen van water. En toen kreeg ik een spreekbeurt. :D
Hogere toeren en vollast, langere stukken rijden etc. Er kwam een turbo op tafel van een CFWA en die zat vol koek. Deze bestuurder had verteld dat de auto al een hele tijd erg zuinig was. EGR pijp zwart vol met koek en turbo kapot. 3700 euro schade. Toch iets minder zuinig.

Dat is de prijs die je betaald na dat je eco-driving hebt gereden.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan