Het grote Winter-gril topic

Peter_Octavia

Forumguru
Raar....

Ik heb beide covers erop zitten en na 4 km gaf mijn koelvloeistoftemperatuurmeter vanmorgen bij -8 echt nog helemaal niks aan. 3 km in het dorp en 1 km op provinciale weg. Na de 4 km draai ik de snelweg op. Zet ik het cruisecontrol op 100.
Dan komt de koelvloeistoftemp vlot omhoog met daarbij ook de verwarming voor het interieur. Wel degelijk sneller dan de dagen ervoor. Na 10 km werd het lekker warm. En vanmorgen was het hier in het begin van de rit -8. Einde van de rit gaf de auto -9 aan.

Ook de olietemperatuur was aan het eind van de rit boven de 100 graden. Dat had ik afgelopen dagen ook niet gezien. Met 85/90 graden hield het wel op.

Totale rit is 49 km
 

turboturbo

Forumguru
Heb trouwens wel gemerkt dat je het motorblok opwarm proces nog wel iets kunt versnellen / vertragen. En pas als de motor aan het werk gezet wordt, wordt 'ie lekker goed warm...

Trek je bijv. toch wat steviger door richting de 3500 tpm alvorens op te schakelen, dan merk ik dat de kachel dan ineens even wat warmer wordt.

Wat ik juist meestal doe, is erg rustig accelereren (tot max 2500 tpm) en de kachel houd ik vaak helemaal koud / dicht, zodat de motor eerder warm is (lees: de koelvloeistof temperatuur naaldje eerder in het midden staat). Pas dan gooi ik de kachel open, die dan ook meteen warmte geeft. De kachel werkt immers op de restwarmte van de motor. En die restwarmte is er pas, als de koelvloeistof zijn warmte kan afgeven in de warmtewisselaar... (correct me if i'm wrong)

Zit ik vrijwel meteen op de snelweg, dan warmt de motor en kachel ook vlotter op, dan dat ik eerst nog een traject max km 50 km/u mag. Vanmiddag sloot ik meteen aan in een bijna stilstaande file, dan blijft het naaldje links hangen ook na 20 minuten nog. En de kachel werd ook niet echt heet (op maximale stand). Had ik dat geval 20 minuten lang de kachel op koud gezet, dan was de motor waarschijnlijk wel en vlotter opgewarmd. Alleen was ik dan inmiddels bevroren geweest....... 't Is óf de motor eerst warm, of ik :santa:
 

Peter_Octavia

Forumguru
Vanmorgen de kachel eens uitgezet bij het starten.

Resultaat: koelvloeistof na 7km op 90 graden volgens het metertje.

Daarna de kachel vol aangezet en geen terugval gezien in de koelvloeistoftemperatuur.

Gewoon rustig warm gereden. Niet boven de 2500 toeren geweest.

Buitentemperatuur was -10 volgens de auto dan.
 

turboturbo

Forumguru
Vanmorgen de kachel eens uitgezet bij het starten
...
Daarna de kachel vol aangezet...
Volgens mij is dit relatief gezien dé snelste manier om je kachel goed warm te krijgen / vanbinnen warm te stoken. Moet je de eerste 8 minuutjes wel even bibberen, maar dan heb je ook wat (warmte) :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Moet je de eerste 8 minuutjes wel even bibberen, maar dan heb je ook wat (warmte)
En dán is stoelverwarming zo fijn: minder bibberen, méér belasting voor de motor dus nog (iets) sneller warm...
 
Gister een langere rit met beide covers er op (250km). En olie kwam niet boven de 101c. Koelwater niet boven de 94. Maar de inlaat lucht temperatuur liet wel interessante waardes zien. Bij gewoon stabiele snelheden rond de 100 was de inlaat lucht temp tussen de 3 en 5c bij buiten temp van -2.5. Wanneer ik volle damp accelereer (snelweg op 130km/u vanaf 50km/u) dan schoot de inlaat lucht naar de 30 ongeveer. Normaal is zijn de verschillen niet zo groot maar nu is de intercooler toch behoorlijk afgedekt. Mooie waardes.

Hij is ook sneller warm en blijft veel langer warm wanneer hij ergens in de wind geparkeerd staat. Super!
 

deusjevo

Forumguru
Nee, stuk of 7.
Ik heb trouwens een andere wintergrill:

14150004_1.jpg
Die klik je met 2 lipjes vast achter je bestaande grill.
 
Ik heb heel de zomer door gereden met de bovenste helft er op. Nergens last van gehad. Temperaturen in de gaten gehouden d.m.v aparte computer. Helemaal geen problemen. Zelfs niet met lange beklimmingen in de Alpen met 5 personen er in en bagage.
 

laagvlieger

Forumguru
@ quest:

heb je ook ervaring met de onderste helft? De bovenste grille is standaard al half dicht gemaakt, en omdat je radiator nog iets lager ligt ga je niet veel lucht tegenhouden. Dus ik geloof meteen dat het niet veel problemen oplevert op warme zomerdagen. De onderste grille is van belang, daar zit de intercooler en het grootste deel van de radiator.
 
De onderste is al boven de 5 graden buiten temperatuur te veel van het goede. De intercooler krijgt echt geen koeling meer. Ook al rijd je rustig dan nog gaat die in hoge temperaturen zitten. (50 plus). Als in de winter de koel ventilator aanslaat dan wordt in iedergeval nog wel lucht door de radiateur getrokken en dat is voldoende. Maar de intercooler moet het puur van rij wind hebben idd.
 
Bovenaan Onderaan