Het grote winterbanden topic: winter 2013-2014

Status
Niet open voor verdere reacties.

turboturbo

Forumguru
Gefeliciteerd! Nu mag je meteen ook gezellig de hele winter (en najaar) met ons mee leuteren in het jaarlijkse winterbanden geneuzel - topic! :D

lees inderdaad aardig wat verhalen over de conti's maar weinig over de michelin. Volgens de anwbtest van 2012 komen die ook erg goed uit de test. maar ja een switch naar winterbanden zal voor mij zowiezo een verbetering zijn.

peterbaarlo

Senior Member
ik heb gisteren een setje 17 inch dezent TD velgen en fulda kristall winterbanden 225/45/17 besteld bij autobandenmarkt.nl (delti duitsland)

incl verzendkosten 850 euro. daar kan de dealer niet tegenop. die vragen voor een vergelijkbare set 1050 eu.

Blackokkie2

Forumguru
IMG_5516.jpg
die dus?

peterbaarlo

Senior Member

yep, een van de goedkopere velgen die ze hebben bij autobandenmarkt, rij de auto zakelijk dus velgen moeten een neutrale uitstraling hebben.
7J breed ET48

nu is het wachten geblazen tot de auto geleverd wordt... week 48 is nog zo ver weg!

overigens komen de door mij bestelde fulda bandjes prima door de anwb test heen.
dezelfde set met conti wt st 850 was bijna 200 eu duurder geweest.

overigens was de UniroyalMS PLUS 77 ook een goed optie geweest, 40 euro duurder voor de set dan de Fulda's maar komen beter uit de test.

Laatst bewerkt:

Chrisiewizzie

Forumguru
Mooie velgen, lijken heel erg op de 17" Pegasus van de O2. Deze ga ik ook overwegen, want deze winter zitten er wat tripjes naar (Zuid-)Duitsland aan te komen. Goeie tip!

Happyman

Forumguru
Ik was vandaag bij een banden toko om mijn 225/45/17 te laten balanceren. Zo in gesprek met de monteur zei ik dat ik straks winterbanden ga monteren in de maat 195/65/15, hij vroeg zich af of dat gaat passen.

Volgens mij moet dat gewoon passen op mij O2 Combi 1.9 TDI. Zijn er meer mensen die deze maat eronder hebben liggen?

Mick

Actief lid
Ik heb sinds 2 weken weer een nieuw setje Vredestein Quatrac3 onder mijn wagen liggen.
Ze bevallen mij prima die all seasson banden

Havana

Forumguru
Ik was vandaag bij een banden toko om mijn 225/45/17 te laten balanceren. Zo in gesprek met de monteur zei ik dat ik straks winterbanden ga monteren in de maat 195/65/15, hij vroeg zich af of dat gaat passen.

Volgens mij moet dat gewoon passen op mij O2 Combi 1.9 TDI. Zijn er meer mensen die deze maat eronder hebben liggen?
Ja, ik heb deze maat ook onder mijn O2 uit 2007 liggen (althans, soms).

CoesDoes

Forumguru
Dat het onder de ene past wil nog niet automatisch zeggen dat het oom onder de andere past, het kan zijn dat bij zwaardere motoren grotere remschijven gemonteerd worden waardoor grotere velgen vereist zijn. Misschien kun je het beste even op een banden/velgensite de specifieke gegevens van jouw auto invoeren, dan zie je je vanzelf of de 15" als optie gegeven wordt

Ewoud

Nieuw lid
Ik heb een nieuwe Octavia Combi Businessline met de 17Inch Teron velgen in bestelling staan. Mijn bedoeling (en die van de leasemaatschappij) was dat deze velgen zowel voor de zomer- als winterbanden gebruikt zouden worden. Nu ben ik net gebeld door de dealer dat er geen sneeuwkettingen zouden passen om een winterband gemonteerd op de Teron velg. Sterker nog, ook niet om de standaard 16 inch band van de Business line. Dit is door PON aangegeven.

Wel apart dat je dus blijkbaar gedwongen wordt om op andere velgen te gaan rijden als je gebruik wilt kunnen maken van sneeuwketingen. Heeft iemand hier ook ervaring mee of een alternatieve sneeuwketting die wel past om de standaard Teron velg?

Ik heb vorig jaar een nieuwe winterbanden set gekocht voor mijn Octavia 2 stalen velgen
met Goodyear Ultragrip banden. Deze zijn nog nooit gemonteerd geweest ! Ik heb een nieuwe Octavia aangeschaft en de velg en bandenmaat is niet het zelfde.
Ik heb van mijn dealer begrepen, dat de stalen velgen (met winterbanden) die ik destijds gekocht had voor mijn Octavia II straks ook zouden passen onder mijn nieuwe Octavia III.
Ben ik dan verkeerd geïnformeerd?

peterbaarlo

Senior Member
dit zou gewoon moeten passen. steekmaat ET waarde etc zijn gelijk gebleven bij de O3 tov O2

even uitproberen zou ik zeggen. het kan zijn dat als de nieuwere auto zwaarder gemotoriseerd is en deze grotere remmen heeft dan een 15 inch velg niet gaat passen omdat de remklauw de velg zou raken, kans is wel klein.

Gummie

Lid
Auto gekocht op 16" velgen waar wat krasjes op zaten.. dit worden binnenkort de winterwielen.
In de schuur liggen de 4 st. Continental Wintercontact TS850 / 205/55/16 die ik overhield van onze vorige auto.
Vanwege goede testresultaten aangeschaft en deze banden bevielen me tijdens de vorige (best lange) winter eigenlijk best goed. Iemand ervaringen met de bestendigheid van Skoda lm Wielen tegen zout en pekel?
Zodra het zout weer van de wegen is komen direct de nagelnieuwe 17" triffids er onder want de winter....daar heb ik nou echt helemaal niets mee!

CoesDoes

Forumguru
Ik heb nog even zitten kijken naar de goedkeuring voor velgen icm met sneeuwkettingen bij de O3 ze gaan uit van kettingen met 15mm schakels, nu heeft het setje kettingen wat ik heb liggen schakels van 3,2 mm, dit zou betekenen dat ik toe zou kunnen met velgen met tot 11,8mm minder 'binnenruimte' dan in de goedkeuring aangegeven.
Klopt dat? Dit zou namelijk heel veel extra opties qua velgen icm kettingen mogelijk maken!

Canon-Eye

Forumguru
Je zou denken dat die 15mm betrekking heeft op de buitenmaat van de gehele schakel.

Bij 3,2 mm denk ik eerder aan de dikte van het materiaal. Als dat echt de buitenmaat (op dwarsdoorsnee van de ketting) is, zit je voor mijn gevoel dichter bij de klasse "WC-doortrekker" dan bij echte sneeuwkettingen?
:jaja:

CoesDoes

Forumguru
Je zou denken dat die 15mm betrekking heeft op de buitenmaat van de gehele schakel.

Bij 3,2 mm denk ik eerder aan de dikte van het materiaal. Als dat echt de buitenmaat (op dwarsdoorsnee van de ketting) is, zit je voor mijn gevoel dichter bij de klasse "WC-doortrekker" dan bij echte sneeuwkettingen?
:jaja:
Van de fabrikant: "Due to its tight chain mesh pewag sportmatik allows for perfect grip. The chain links in material thickness 3.2 mm are made out of the extremely resistant special TitanGrip® steel."

En ook nog: "pewag sportmatik is especially recommended for sports cars with tight wheel wells and was granted many awards (Stiftung Warentest, ÖAMTC)."

Lijkt me dus dat het wel speciale dunnere schakels zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan