Ik heb hetzelfde gehad bij een Passat Highline uit 2012 en Leaseplan. Standaard werd de auto op 17" (235-45) geleverd en door zelf onderzoek te doen kwam ik erachter dat daar geen sneeuwkettingen op mochten. Navraag bij Leaseplan leverde het volgende antwoord op: "Nee dat klopt en als u het wel doet is dat voor eigen risico en rekening..., we kunnen wel voor nog eens 30 of 45!!!!!!!! euro extra per maand een extra set staal of lichtmetaal regelen en die voor u opslaan. Uw keuze!". Dat kwam dus nog eens bovenop de 16 euro in de maand voor winterbanden.
Ik heb nog gevraagd waarom ze mij niet vooraf hadden geïnformeerd toen ik de auto inclusief de winterbanden optie had besteld. Volgens mij was het dan netjes geweest als er dan een berichtje komt, let op u kunt hiermee niet met kettingen rijden. Maar dat vond de mevrouw aan de telefoon toch niet, dat was eigen verantwoordelijk van de berijder om zich goed te informeren.
Ergens snap ik dat wel, maar vanuit klantenservice perspectief en simpelweg voorkomen van vervelende situaties gaat dat er toch niet helemaal in bij mij.
Dus mocht je leasemaatschappij Leaseplan zijn, dan kun je denk ik bovenstaand antwoord verwachten.