Het grote winterbanden topic: winter 2013-2014

Status
Niet open voor verdere reacties.

kleine heino

Senior Member
Ik heb een nieuwe Octavia Combi Businessline met de 17Inch Teron velgen in bestelling staan. Mijn bedoeling (en die van de leasemaatschappij) was dat deze velgen zowel voor de zomer- als winterbanden gebruikt zouden worden. Nu ben ik net gebeld door de dealer dat er geen sneeuwkettingen zouden passen om een winterband gemonteerd op de Teron velg. Sterker nog, ook niet om de standaard 16 inch band van de Business line. Dit is door PON aangegeven.

Wel apart dat je dus blijkbaar gedwongen wordt om op andere velgen te gaan rijden als je gebruik wilt kunnen maken van sneeuwketingen. Heeft iemand hier ook ervaring mee of een alternatieve sneeuwketting die wel past om de standaard Teron velg?

Ewoud, heb je al antwoord gehad? Dit is voor ons straks ook van belang.

isonic125

Actief lid
Nu ben ik net gebeld door de dealer dat er geen sneeuwkettingen zouden passen om een winterband gemonteerd op de Teron velg. Sterker nog, ook niet om de standaard 16 inch band van de Business line. Dit is door PON aangegeven.

Wel apart dat je dus blijkbaar gedwongen wordt om op andere velgen te gaan rijden als je gebruik wilt kunnen maken van sneeuwketingen. Heeft iemand hier ook ervaring mee of een alternatieve sneeuwketting die wel past om de standaard Teron velg?

Hoe doen ze dat in het buitenland dan?
Denk dat er in Duitsland, Frankrijk e.d wel vaker met sneeuwkettingen gereden wordt dan in NL
Die Teron velg is toch een standaard Skoda velg die ook in andere landen wordt gebruikt?

Als je pech hebt en (ook al heb je winterbanden) toch in de situatie terecht komt waar je sneeuwkettingen om moet dan heb je dus een probleem.
(vind het beetje zelfde geval als het afstandprobleem van de vaste trekhaak)

CoesDoes

Forumguru
Waarschijnlijk wordt er in 'winterlanden' vooral gebruik gemaakt van complete wielsets dus banden + velgen die wel geschikt zijn voor sneeuwkettingen... Feit is dat het met de standaard velgen niet mogelijk is om sneeuwkettingen te gebruiken, ik vind het persoonlijk ook erg slordig dat hier niks over gezegd wordt, blijkbaar is dit niet belangrijk genoeg... (maar die discussie is al eerder gevoerd)

Als je de mogelijkheid wil hebben om sneeuwkettingen te kunnen plaatsen zul je dus op zoek moeten naar een wielset waarbij dit wel mogelijk is, bij diverse Duitse sites kun je dit tijdens het zoeken naar velgen als selectiecriterium opgeven. (let hierbij ook op de bandenmaat want ook dat kan nog gevolgen hebben)

CDK

Forumguru
Van elk half jaar banden op velg wisselen worden banden niet beter en velgen niet mooier van, daarom gaan vrijwel alle merken er van uit dat er complete wintersets gemonteerd worden indien nodig, in je boekje staat het keurig aangegeven bij welke maat wielen je wel kettingen kan monteren

Laatst bewerkt:

CoesDoes

Forumguru
Helemaal mee eens Corné!

Helaas zullen de meeste leasemaatschappijen extra velgen te duur vinden en als gevolg daarvan de winterbanden om de bij de auto geleverde velg leggen, gevolg daarvan zou kunnen zijn dat diverse mensen tijdens de wintersport in de problemen komen.
(Vraag me nu ineens af wie het gaat betallen als je als leaserijder op deze manier je veerpoten en/of wielkasten aan gort rijdt..)

Zelf krijg ik binnenkort mijn winterwielen, de velg met een ander design een maatje kleiner, geschikt voor sneeuwkettingen met de band een maatje smaller voor extra grip bij nat en sneeuw.

kleine heino

Senior Member
Vreemde dingetjes bij de nieuwe Skoda. Ik zal de lm dan maar even vragen hoe hier mee omgegaan wordt. Lijkt me niet dat ze ons in de kou laten staan, toch? Ik ga iig niet de sneeuw in zonder kettingen.

Vanenkelen

Forumguru
Ik heb hetzelfde gehad bij een Passat Highline uit 2012 en Leaseplan. Standaard werd de auto op 17" (235-45) geleverd en door zelf onderzoek te doen kwam ik erachter dat daar geen sneeuwkettingen op mochten. Navraag bij Leaseplan leverde het volgende antwoord op: "Nee dat klopt en als u het wel doet is dat voor eigen risico en rekening..., we kunnen wel voor nog eens 30 of 45!!!!!!!! euro extra per maand een extra set staal of lichtmetaal regelen en die voor u opslaan. Uw keuze!". Dat kwam dus nog eens bovenop de 16 euro in de maand voor winterbanden.

Ik heb nog gevraagd waarom ze mij niet vooraf hadden geïnformeerd toen ik de auto inclusief de winterbanden optie had besteld. Volgens mij was het dan netjes geweest als er dan een berichtje komt, let op u kunt hiermee niet met kettingen rijden. Maar dat vond de mevrouw aan de telefoon toch niet, dat was eigen verantwoordelijk van de berijder om zich goed te informeren.

Ergens snap ik dat wel, maar vanuit klantenservice perspectief en simpelweg voorkomen van vervelende situaties gaat dat er toch niet helemaal in bij mij.

Dus mocht je leasemaatschappij Leaseplan zijn, dan kun je denk ik bovenstaand antwoord verwachten.

kleine heino

Senior Member
Eigenlijk vind ik dat de dealer dit moet vertellen voor dat de koop gesloten is. Dit voelt als een verborgen gebrek, dit kan je als koper toch niet raden. Bij Skoda denken ze volgens mij echt dat mensen nooit een caravan hebben (trekhaak probleem) en niet in de sneeuw rijden. Denken ze soms dat mensen financieel verder niets meer kunnen omdat ze een relatief goedkopere gezinsauto aanschaffen? Skoda, Simpel niet Clever!

Vanenkelen

Forumguru
Ja, eens! De dealer heeft hier natuurlijk ook een belangrijke voorlichtende rol. Maar het is natuurlijk geen leuk verhaal dat ze moeten vertellen. Op maar een zeer beperkt aantal velgen die zij kunnen leveren zijn kettingen mogelijk. En dat zijn vaak ook nog eens niet de populaire versies. Dat vertel je je klant natuurlijk liever niet, helaas....

Peterbaarlo, je hebt die kapjes bij eBay gekocht, hoeveel kosten ze precies? Bij de dealer kosten ze €40. Ik heb de emblemen ook laten vervangen ziet er mooier uit dan de groene versie.

hemi24

Forumguru

Het antwoord staat in het boekje wat je gratis bij je auto krijgt(O3 in dit geval):

Knipsel.PNG

LM-velg 16" STAR, zilver voor bandenmaat 205/55 R16 - "SCHNEEKETTENTAUGLICH"
Art. Nr. 5E0071494A 8Z8
1362582814784o13-a-049.png

LM-velg 17" CRYSTAL, zilver voor bandenmaat 205/50 R17 - "SCHNEEKETTENTAUGLICH"
Art. Nr. 5E0071496A 8Z8
1377609990830crystal.png

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
handig hoor dat boekje, maar heb er wel voor moeten betalen !
in pdf kreeg ik hem wel gratis vanuit tsjechie

hemi24

Forumguru
:OT: Het is maar hoe je het bekijkt Ed: De één koopt een auto en krijgt er een gratis boekje bij; de ander koopt een prijzig boekje...

• Leuk
Waarderingen: EdK

kleine heino

Senior Member
Door de vele berichten zie ik soms de bomen door het bos niet meer.
Wat zijn nu de ervaringen met winterbanden? (bijv rijgedrag, geluid, enz.)
Is er een merk/type wat voor de O3C aanbevolen wordt?

flatron

Actief lid
Weet er iemand hoe groot de naafkapjes zijn van de Teron Velgen? Ik wil velgen kopen voor mijn winterbanden (zie foto) maar ik zou er graag de nieuwe embleempjes opzetten.

$T2eC16Z,!ysE9sy0i3R0BSI5r5JYkQ~~60_12.JPG

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan