Het grote winterbanden topic: winter 2014-2015

Status
Niet open voor verdere reacties.

micky

Forumguru
Ja, @Corné, als je de tent niet kent blijft het altijd een gok natuurlijk, maar als je een band op bouwt nadat ze goed werk geleverd hebben komt het doorgaans wel goed is mijn ervaring :)

• Leuk
Waarderingen: CDK

EdK

Forumguru
ik gok op januari 2016.....

heb ze daarom vanavond maar weer eens op spanning gebracht en gecontroleerd op verouderings scheurtjes

E

Ex-lid 2926

Zondag wordt het 22 tot 25 graden. En wel boven nul. Op de radio alweer reclame voor de wisselweken. Het profiel van de wintersloffen verdwijnt als sneeuw voor de zon. Winterbanden monteer je voor de veiligheid, maar die veiligheid wordt niet gediend wanneer wanneer de temperatuur nog veel te hoog is. De remweg loopt meters op. December is vroeg genoeg.

Desperado

Forumguru
En reclame dat je er beter nu bij kunt zijn om winterbanden te kopen nu ze nog volop te krijgen zijn.....

Tjarco

Lid
Als het ongewenst is om de mega n00b uit te hangen hier, negeer dan dit bericht van een nieuwe autobezitter die deze antwoorden nog niet in deze topic zag voorbij komen.

Winterbanden...

- Kan je die zelf verwisselen? M.a.w. als ik een reserveband er op kan zetten kan ik dan ook zelf en heb ik alles benodigd om winterbanden plaatsen?
- Welke zou ik onder mn Felicia 1.6 uit 1997 moeten plakken, iets met velg-grootte en 3 nummers ofzo?
- Is tweedehands een optie? Waar dan op letten behalve profieldiepte / oneven slijtage en slijtage aan de zijkanten?
- Is verandering in weggedrag en verbuik iets wat iedereen merkt of alleen de forumfanatiekelingen hier? (no offense)

Merci!

Desperado

Forumguru
Ja, wisselen kan je zelf. Als je een complete set wielen hebt.
De maat staat op de band, 165/70R13 onder de Felicia als ik het goed heb (en anders iets wat daarop lijkt)
2e hands is een optie. Let op de leeftijd, te achterhalen aan de hand van het DOT nummer. En kijk ook naar droogtescheurtjes.
Verandering in weggebruik en verbruik kan opgemerkt worden, dit hangt van de banden af en verschilt per merk.

micky

Forumguru
Ja, @Corné, als je de tent niet kent blijft het altijd een gok natuurlijk, maar als je een band op bouwt nadat ze goed werk geleverd hebben komt het doorgaans wel goed is mijn ervaring :)

Tja en daar sta ik dan, vandaag gehoord dat mijn Profile van 20 jaar goede ervaring niet meer mag leveren aan Athlon auto's, alles geprobeerd, ook via omwegen, niet gelukt helaas, nu dus verplicht kiezen uit kwikshit en Euromaster, nou ja kiezen, ik ken een Euromaster met een goede reputatie hier in de buurt, ik ken geen Kwikshit met goede reputatie, oke voor 5 euro heb je daar wel je uitlaat "APK dicht" voor een week met GUNGUM, dus eigenlijk maar net waar je wensen liggen.....
Euromaster it is en beginnen aan het opbouwen van een nieuwe relatie, de "gratis" drukrol uitlijning zal ik de komende tijd wel niet krijgen vrees ik, dus dan maar zelf een beetje bijbetalen...

CDK

Forumguru
@micky, dat is altijd balen zo'n situatie, zo had ik net een goede toko gevonden en die is er mee gestopt voordat iemand anders aan de noodstop trok.... :( weet nog wel 2 adressen maar niet dichtbij, maar wat je ver haalt is lekker zeggen ze ;)

Havana

Forumguru
Tjarco zei:
- Kan je die zelf verwisselen? M.a.w. als ik een reserveband er op kan zetten kan ik dan ook zelf en heb ik alles benodigd om winterbanden plaatsen?
Ja, dat kun je zelf gewoon m.b.v. de attributen die als het goed al in je auto liggen. Wel belangrijk om de bouten goed kruislings aan te draaien en ze na het eerste ritje even goed na te lopen. Een momentsleutel (Lidl, 18e) is wel heel handig, maar het kan best zonder.

Is tweedehands een optie? Waar dan op letten behalve profieldiepte / oneven slijtage en slijtage aan de zijkanten?
Kan prima, maar wees je ervan bewust dat de "normen" m.b.t. profieldiepte anders zijn t.ov. zomerbanden. Ik meen dat alles minder dan 4 mm als niet meer wordt gezien als winterband, ondanks het feit dat het dan nog wel een legale band is overigens.

Is verandering in weggedrag en verbuik iets wat iedereen merkt of alleen de forumfanatiekelingen hier? (no offense)

Als je dezelfde maat neemt dan zal je hooguit wat verschil in lawaai horen. Neem je een smallere maat dan merk je dat het sturen lichter gaat. Brandstofverbruik is vrijwel altijd iets hoger.

micky

Forumguru
@Corné de Kluijver Dat laatste klopt idd daarom heb ik mijn vrouwtje helemaal uit België gehaald:cool:

Anyways ik heb een afspraak gemaakt bij de Euromaster en hun heel duidelijk uitgelegd wat mijn wensen zijn en dat ik allergich ben voor trillingen en ook hoogteslag gemeten wil hebben, velg beschadigingen en monteurs die met het mesje/ beitel of ander verkeerd ding de loodjes wegsteken ipv netjes te verwijderen, volgens mij snappen ze het nu wel.
Athlon gaf me na verzoek van mijn kant wel andere banden dan de Kleber die ik zou moeten krijgen volgens Euromaster, deze werden in de test behoorlijk afgewaardeerd obv grip op nat wegdek en met mijn KM in Duitsland (35-40.000 per jaar) met alle water wat daar altijd op de baan ligt zag ik dat niet zo zitten, ik krijg nu de Michelin Alpin 5 (liefst had ik de Dunlop wintersport 4D, maar dat kreeg ik niet voor elkaar vanwege de prijsafspraken tussen Athlon en Kleber, xxx en Michelin) en daar kan ik mee leven.

• Leuk
Waarderingen: CDK

micky

Forumguru
Als je dezelfde maat neemt dan zal je hooguit wat verschil in lawaai horen. Neem je een smallere maat dan merk je dat het sturen lichter gaat. Brandstofverbruik is vrijwel altijd iets hoger.

Er is altijd verschil in rijgedrag tussen een zomer en een winterband, de winterband rijdt veel "dweileriger"

CDK

Forumguru
@micky, die Alpin 5 daar ga je geen spijt van krijgen hoor, dat is een goede band. Laat je bevindingen na een paar duizend km maar hier achter aub ;)

blokart

Senior Member
Vrijdag een setje Fulda's Kristall Control HP op de Gemini's gekregen van de leasemaatschappij

Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
zat ook even te kijken, maar de komende 2 weken gewoon een graadje of 15-16, perfect weer om ze lekker snel op te roken :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan