Het grote winterbanden topic: winter 2015-2016

Status
Niet open voor verdere reacties.

andrehj

Forumguru
Ik had een topic/conversatie voor hulp bij de keuze, maar die ben ik helaas kwijt...
Dat was dit topic. Hint: klik op je eigen naam (rechts-boven) en dan op "eigen berichten".

En die wielen zullen wel passen (tenzij je een RS hebt, want die zal wel minimaal 16" vereisen), maar 5mm profiel op twee van de vier banden betekent wel dat deze twee nagenoeg versleten zijn. (Nieuw ca 8.5, en versleten bij 4).
 
E

Ex-lid 2926

De winterwielen liggen nog op zolder. De banden (GoodYear) zullen nog één seizoen meegaan schat ik zo. Aangezien de zomerbanden zoveel lekkerder rijden ga ik de wissel zo lang mogelijk uitstellen. Als de weersvoorspellingen echt winter aankondigen kan ik nog snel genoeg wisselen. Het zijn geen F1 tijden, maar in een uurtje lukt het mij wel.
Alleen via die vlizotrap op en neer met een wiel in de hand is een vermoeiend klusje.
Ik ben er nog niet uit of ik weer nieuwe winterbanden koop als de huidige op zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
Alleen via die vlizotrap op en neer met een wiel in de hand is een vermoeiend klusje.
Gratis Tip: trek er even een sjorbandje doorheen (desnoods 2 aan elkaar), dan heb je een prima hijsmiddel om ze één voor één zachtjes vanaf de zolder te laten zakken.

Ik gebruik vaak sjorbanden om zware dingen, of zaken die maar net door het gat passen, naar en van de zolder te krijgen. Is ook een stuk veiliger dan dat gebalanceer...
 

Scout15

Actief lid
Woensdag gaat de auto voor de 30.000km beurt en worden ook gelijk de banden gewisseld. In de tests komen ze niet heel veel voor, maar uiteindelijk gekozen voor de Dunlop Winter Sport 5. Voor de Continental's op Dunlop's gereden en was hier zeer tevreden over. Banden komen om de Erebus velgen van de Yeti. Schermafbeelding 2015-10-09 om 20.54.08.png
 
Laatst bewerkt:

superbia

Forumguru
Ik heb voor zaterdag 21 november een afspraak bij de kwikfit gepland. Mijn S3 zit in de lease en de banden worden op de 19" velg gezet. Ik heb geen idee welk en type band het wordt, daar heb ik niets in te kiezen volgens mij. Hopelijk maken ze niet teveel herrie.
 

andrehj

Forumguru
Begin november is veel te vroeg. Zolang er geen sneeuw wordt voorspeld kun je beter op je zomerbanden doorrijden. Meestal gaan ze er bij mij pas in december onder.
En zoals ik in twee andere topics al een paar keer heb gezegd: In de NL "winter" kun je veel beter op allseason banden rijden, die zijn op droog wegdek veel veiliger en op sneeuw (2 dagen per jaar?) nauwelijks slechter.
 

Goofy@5E

Forumguru
Begin november is veel te vroeg. Zolang er geen sneeuw wordt voorspeld kun je beter op je zomerbanden doorrijden. Meestal gaan ze er bij mij pas in december onder.
En zoals ik in twee andere topics al een paar keer heb gezegd: In de NL "winter" kun je veel beter op allseason banden rijden, die zijn op droog wegdek veel veiliger en op sneeuw (2 dagen per jaar?) nauwelijks slechter.

Ik ben niet volledig akkoord met wat je zegt, winterbanden zijn aangewezen bij temperaturen onder de 7 º, ze bieden een veel betere grip bij koude temperatuur door een andere rubber samenstelling die zachter is dan zomerbanden, en ja het is waar wat je zegt dat je mischien beter op 4 seizoen banden rijdt, maar dan ga je op gebied van grip zowel in de zomer als in de winter niet de grip hebben alsdat je op 2 setten rijdt, op gebied van slijtage komt het zelfde, elke set word maar voor de helft van het jaar gebruikt, het is juiste een éénmalige kost/investering in veiligheid, en je kunt eens een ander setje velgen onder je wagen zetten, wat mooi is meegenomen, Goofy
 

andrehj

Forumguru
@Goofy@5E : Ik schreef dat je in de NL winter veel beter op all-seasons kunt rijden. 's Zomers is een zomerband in NL de beste keus. Waar ik voor pleit is in plaats van 's winters op een winterband te rijden (die op droog wegdek zwaar in het nadeel is) op een vierseizoenen band te rijden.
En die 7-graden regel is echt een sprookje van de bandenfabrikanten. Zolang het wegdek droog is (ook onder nul) of nat (boven nul) is een zomerband zwaar in het voordeel, omdat die geen last heeft van de lamellen in het profiel.
Hier nog een interessant artikel van Welt over dit issue.
 

andrehj

Forumguru
Even wat harde feiten bij bovenstaand betoog: AMS heeft afgelopen voorjaar een zomerbandentest gepubliceerd van de maat 225/50R17, en afgelopen week een winterbandentest in dezelfde maat.
Eerst op droog wegdek.
Zomerband: Zomverband droog.jpg en winterband: Winterbanden droog.jpg

Dan op nat wegdek:
Zomerband: Zomverband nat.jpg en winterband: Winterbanden nat.jpg

De cijfers spreken voor zich. Alleen op sneeuw en ijs bieden winterbanden voordelen, voor de rest zijn er lauter nadelen.

En ja, ik heb mij jaren geleden ook in laten pakken door de winterbandenlobby en rij dus ook in de winter op winterbanden. Maar die gaan er wel zo laat mogelijk op, en zo snel mogelijk weer af. Bovendien hebben de allseasonbanden de laatste tijd een flinke ontwikkelingssprong gemaakt, wat er voor zorgt dat ik nu een heel andere keuze zou maken.

Voor twee recente tests van all-season banden, zie deze post. En let dan vooral op die van de Autobild, die ook een zomer- en een winterband in de test hebben meegenomen. Die cijfers zijn dan duidelijk.
 

Spoetnik

Forumguru
Tja, ben bang dat ik niet veel te kiezen heb. Krijg mailtje van de LM dat ik me bij Euromaster moet vervoegen voor een setje winterbanden. Geen idee wat die eronder zetten.

Hankook:pardon:
 

Scout15

Actief lid
@andrehj Leuk verhaal, maar ook dat klopt niet. Je vergelijkt nu 1 op 1 een test tussen winter en zomerbanden alleen zullen de zomerbanden bij een temperatuur van 5 graden op droog wegdek heel anders uit de bus komen dan dat ze nu getest in een temperatuur van bv. 25 graden. Je vergelijk kan je alleen maken op het moment dat je beide banden onder gelijke omstandigheden test.

Verder ben ik geen voorstander van de compromis. Rijdt je 1x in de week naar de plaatselijke Appie voor je boodschappen dan kan ik je begrijpen. Mensen die kilometers maken zijn volgens mij veel beter af met een dubbele set velgen / banden.
 
Laatst bewerkt:

Jee13

Forumguru
Ik denk dat als ik @andrehj goed begrijp hij ook 2 sets wielen heeft met 1 set zomerbanden en 1 set winterbanden.

Naar aanleiding van de laatste ontwikkelingen op bandengebied, neig ik ook steeds meer om mijn winterset te voorzien van all season banden.

Tenzij je er echt mee naar de sneeuw wilt, maar voor NL voldoet de all seasonband ook prima.

Ik erger me altijd dood aan de slechte rijeigenschappen van (iedere) winterband en rij er ook zo kort mogelijk op.
Ben gelukkig ook niet afhankelijk van garages of leasemij.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mensen die kilometers maken zijn volgens mij veel beter af met een dubbele set velgen / banden.
Het aantal km dat je maakt lijkt me minder relevant dan de vraag waar je ze maakt - dwz wat de overheersende omstandigheden zijn.
En aangezien ik niet meer voor m'n werk weg moet, heb ik ook nog de keus om - als de omstandigheden bij uitzondering eens een keertje on-Nederlands heftig zijn - de reis gewoon uit te stellen of af te gelasten.
Alles overziende begint die CrossClimate me meer en meer aan te spreken.
 

servies

Forumguru
Even wat harde feiten bij bovenstaand betoog: AMS heeft afgelopen voorjaar een zomerbandentest gepubliceerd van de maat 225/50R17, en afgelopen week een winterbandentest in dezelfde maat.
...

De cijfers spreken voor zich. Alleen op sneeuw en ijs bieden winterbanden voordelen, voor de rest zijn er louter nadelen.
Nope... zo simpel als jij het stelt ligt het niet...
Jij bekijkt nu de test alsof er maar 1 parameter anders is tussen de 2 bandentests: de band.
Maar dat is het zeer waarschijnlijk niet. Er is nog een zeer belangrijke andere parameter gewijzigd: de temperatuur waarbij getest wordt...
Het lijkt mij tenminste dat ze een winterband niet bij 25 graden celcius gaan testen en een zomerband niet bij 5 graden bijvoorbeeld...
:maakmegek: ik zie nu dat ik hetzelfde meld als @Scout15 met zelfs dezelfde temperatuur voorbeelden...
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
@servies en @Scout15 : Blijkbaar hebben jullie beide de test van Autobild niet gelezen, waarin in de zelfde test onder de zelfde omstandigheden zowel de allseasonbanden, als een zomerband en een winterband zijn getest.

Hier nogmaals een link naar deze test.

Daaruit blijkt ook duidelijk dat door de lamellen in het profiel (die een winterband in de sneeuw aan zijn grip helpen) deze band op nat en droog wegdek gewoon in het nadeel is.
 

servies

Forumguru
@servies en @Scout15 : Blijkbaar hebben jullie beide de test van Autobild niet gelezen, waarin in de zelfde test onder de zelfde omstandigheden zowel de allseasonbanden, als een zomerband en een winterband zijn getest.

Hier nogmaals een link naar deze test.

Daaruit blijkt ook duidelijk dat door de lamellen in het profiel (die een winterband in de sneeuw aan zijn grip helpen) deze band op nat en droog wegdek gewoon in het nadeel is.
Dan heb je ons commentaar dus ook niet helemaal begrepen:
Gebruik je de zomerbanden en de winterbanden zelf ook onder dezelfde omstandigheden?
Als ik in de test kijk dan hebben ze bij de de natte omstandigheden getest bij een temperatuur van 25 graden celcius (wordt vermeld in de omschrijving)... Da's nou niet echt een normale temperatuur voor winterbanden...
Wat worden de uitslagen wanneer de temperaturen tegen het vriespunt liggen?
En welk merk zomer- en winterband hebben ze getest?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan