Het grote winterbanden topic: winter 2015-2016

Status
Niet open voor verdere reacties.

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou het toch in zoverre willen nuanceren, dat een test van allseasonbanden versus specifieke zomer- én winterbanden pas compleet is als deze in verschillende jaargetijden samen met de respectievelijke tegenhangers wordt herhaald onder de alsdan (op elk van de testmomenten dus) voor de geteste soorten gelijke omstandigheden.

Uit de tabellen en de begeleidende teksten blijkt nergens dat deze test ook op die wijze is uitgevoerd. Ik denk eerlijk gezegd van niet, al was het maar omdat bv. de CrossClimate daarvoor vermoedelijk nog niet lang genoeg beschikbaar is (?); en anders hadden ze het er vast wel expliciet bij vermeld.
 

Havana

Forumguru
Ik ga zoals ieder jaar pas wisselen als er sneeuw valt óf ik door Duitsland moet óf ik ga skiën. Eerder niet, heeft geen enkele zin. 8-graden verhaal is regelrecht hersenspoeling, toch frappant dat in het tijdperk van het internet nog mensen geloven in sprookjes...
 

andrehj

Forumguru
Als ik in de test kijk dan hebben ze bij de de natte omstandigheden getest bij een temperatuur van 25 graden celcius (wordt vermeld in de omschrijving)... Da's nou niet echt een normale temperatuur voor winterbanden...
Wat worden de uitslagen wanneer de temperaturen tegen het vriespunt liggen?
En welk merk zomer- en winterband hebben ze getest?

@servies : Met die 25 graden heb je een punt.
Echter, dat de winterbanden beroerd remmen (ook bij temperaturen vlak boven het vriespunt) staat boven kijf, want de winterbandentest van AMS is al afgelopen winter (eind februari) uitgevoerd, waarbij de sneeuwtests in Fins Lapland zijn gedaan, en de natte en droge tests in het noorden van Duitsland.
En de omstandigheden in het noorden van Duitsland in februari zijn echt wel aardig gelijk aan die in een gemiddelde Nederlandse winter.

Het merk zomer- en winterband staat overigens in de test, dit waren de Dunlop Sport BluResponse en de Conti TS850
 

CDK

Forumguru
Vandaag voor onze Fabia de winterbanden op de velgen laten draaien (ze gaan nog niet onder de auto, dat is nu nog niet nodig) Het zijn Pirelli SottoZero Winter 3 geworden in de maat 205-40-17 op opnieuw opgemaakte 17' 7J Octavia 1 RS wielen die ik zwart heb laten poedercoaten, origineel ET 38, nu afgedraaid naar ET40 voor betere passing onder de Fabia 3. Tevens de bandjes en de velgjes nog even 'gedetaild' Nu netjes opgeborgen totdat de winter z'n intrede doet in ons kikkerlandje :)

ImageUploadedByTapatalk1445084732.851752.jpg

ImageUploadedByTapatalk1445084765.725294.jpg

ImageUploadedByTapatalk1445084789.982739.jpg

ImageUploadedByTapatalk1445084841.231727.jpg

ImageUploadedByTapatalk1445084869.033498.jpg

ImageUploadedByTapatalk1445084896.169740.jpg

ImageUploadedByTapatalk1445084932.725305.jpg

ImageUploadedByTapatalk1445084958.445327.jpg

ImageUploadedByTapatalk1445084987.055006.jpg
 

Skoda-MAN

Forumguru
Dat ziet er heel goed uit, je kan niet wachten tot het gaat sneeuwen met deze set wielen. (bah vieze zooi en al die chemische bende op de weg)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
Tevens de bandjes en de velgjes nog even 'gedetaild'
Euhm, even voor de onwetenden onder ons: Velgen detailen, dat is toch een ander woord voor poetsen? Maar ze waren toch net gespoten? Dan zijn ze toch al schoon? Ik snap er niets van...
Maar nieuwe banden "detailen", wat is dat? Ga je dan nieuw rubber poetsen? Of is het toch iets anders?
Wie kan het mij uitleggen?

Evenzogoed ziet het er wel netjes uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

hemi24

Forumguru
... op opnieuw opgemaakte 17' 7J Octavia 1 RS wielen die ik zwart heb laten poedercoaten, origineel ET 38, nu afgedraaid naar ET40 voor betere passing onder de Fabia 3...

Het is maar 2 mm, maar check even of je wielbouten nog de juiste lengte hebben (niet te lang zijn)...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@andrehj, zie de laatste foto, de wielen zijn behandeld met een wax, dan hecht het vuil niet zo en de banden met een goedje wat in de volksmond bandenzwart heet ;)
 

andrehj

Forumguru
OK, dan snap ik het. Thanks. Die wax op de velgen kan ik me trouwens ook nog wel voorstellen, maar mijn banden vind ik zo wel zwart genoeg :jaja:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Goofy@5E

Forumguru
Effe een vraagje in de rand van dit topic, was in de week effe bij de banden centrale binnen gegaan met de vraag hoe vast je de velgen nu moest aantrekken , met een momentsleutel, ze zeiden me dat dit voor alle velgen op de wagens 150nm was en voor bestelwagens 170nm, nu heb ik hier ergens in een topic (vind het natuurlijk niet meer....) gelezen dat dit maar 120nm is , wat is nu de juiste kracht voor alu velgen aan te trekken volgens jullie?
 

hemi24

Forumguru
@Goofy@5E : i.v.m. gewichtsbesparing geen boekje bij je RS ontvangen?

Inderdaad 120 Nm, zoals omschreven onder het kopje "werkzaamheden naderhand" in het hoofdstuk "wielen verwisselen".
 

andrehj

Forumguru
ze zeiden me dat dit voor alle velgen op de wagens 150nm was en voor bestelwagens 170nm
Lekkere jongens... Nu heb je bij VAG nog het voordeel van de grotere M14 bouten. Die trek je (als de wrijving in de schroefdraad en onder de kop niet te laag is) bij 150 Nm nog niet stuk. Maar bijvoorbeeld Renault werkt met M12 bouten, die je op 100 Nm vast moet zetten. Als je daar 150 Nm op zet, gaat er gegarandeerd iets stuk.
Hier moet moet je dus met een grote boog omheen lopen!

(120 Nm is inderdaad correct)
 

hemi24

Forumguru
... en aanhalen van wielbouten/-moeren doet een beetje monteur ALTIJD kruislings..!

(zo kun je de zaterdaghulp al heel snel herkennen)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan