Het grote winterbanden topic: winter 2015-2016

Status
Niet open voor verdere reacties.

heusinkveldb

Forumguru
Nog even een vraag omtrent de wielbouten. Ik heb nu alu velgen eronder. Als ik staal wil monteren kan ik dan dezelfde bouten gebruiken of moet ik andere hebben. Bij mijn prive auto heb ik namelijk voor alu bouten met een schotel en voor de stalen conische bouten.

nisuthai

Forumguru
Als het beide originele VAG of Skoda velgen zijn dan kan je het met 1 soort af en dat zijn VAG of Skoda wielbouten.

Skoda-MAN

Forumguru
WAARSCHUWING MAXIMAAL 180 KM/H

En voor de velen die nu banden hebben met snelheid index V niet vergeten om de waarschuwing snelheid op 180 km/h te zetten.
(ooit wel eens gehoord dat het bij de APK van belang zou zijn)

In het infotainment :
Banden ›Op de toets →  → Banden drukken. ■ Bandensp. controle - Systeem voor de bandenspanningscontrole ■  SET - Opslaan van de bandenspanningswaarden ■ Winterbanden - Instelling van de snelheidsbegrenzing voor winterbanden ■ Snelheidswaarschuwing - In-/uitschakelen van de snelheidswaarschuwing voor winterbanden ■ Waarschuwing bij - Instelling van de snelheid voor de waarschuwing

andrehj

Forumguru
En voor de velen die nu banden hebben met snelheid index V niet vergeten om de waarschuwing snelheid op 180 km/h te zetten.
Nou, hier valt nog wel het een en ander op af te dingen:
  1. Banden met een speed index S (180 km/h) ben ik nog nooit tegen gekomen, het is altijd minimaal T (190) of H (210).
  2. Als je een beetje je best doet kun je ook gewoon winterbanden met index V krijgen. Mijn S2 staat in ieder geval zomers en 's winters op 94V.
  3. Een snelheidswaarschuwing als je winterbanden een lagere snelheid hebben dan de top van de auto is in NL niet verplicht. In Duitsland wel, maar het is mij onduidelijk of dat ook voor buitenlandse auto's geldt.
  4. In Duitsland is dat dan verplicht met een sticker. Die aanduiding in de maxidot is leuk, maar heeft wettelijk ook in Duitsland geen enkele betekenis.

B

bijbeuner

(ooit wel eens gehoord dat het bij de APK van belang zou zijn)

In het infotainment :
Banden ›Op de toets →  → Banden drukken. ■ Bandensp. controle - Systeem voor de bandenspanningscontrole ■  SET - Opslaan van de bandenspanningswaarden ■ Winterbanden - Instelling van de snelheidsbegrenzing voor winterbanden ■ Snelheidswaarschuwing - In-/uitschakelen van de snelheidswaarschuwing voor winterbanden ■ Waarschuwing bij - Instelling van de snelheid voor de waarschuwing

Hoezo op 180km/H zetten
Index V is tot 240km/H
In België ook verplicht een stikker te kleven als je snelheids index van de banden lager is dan de top van de auto.

heusinkveldb

Forumguru
Nog even een vraagje aan de kenners onder ons. Ik wil 4 stalen 16 inch velgen voor mijn O3 kopen en hierop de winterbanden laten monteren. Standaard zou het ET47 moeten zijn maar deze zijn niet te vinden. Wel ET42 of 50. Welke kan ik beter nemen, ik weet dat ze allebei kunnen omdat ze binnen de 5 marge zitten.

yves1966

Forumguru
@heusinkveldb Indien interesse heb ik 4 alu velgen 16" ET50 met prima winterbanden van mijn superb die ik verkoop wegens aankoop nieuwe superb. Kijk es in de koophoek naar mijn aanbieding en kan eventueel nog een prijske maken voor u.

heusinkveldb

Forumguru
@yves1966, bedankt voor je aanbod. Maar ik heb alleen de velgen nodig. Is een leaseauto, dus banden zitten erbij. Alleen is het contract zo dat ze gemonteerd worden op de bestaande lm velgen. Hier ben in niet zo dol op om 2x per jaar de banden te laten wisselen i.v.m. beschadigingen enz. Ik heb bij de leasemaatschappij gevraagd of ik er stalen velgen bij kan krijgen. Moeilijk moeilijk... want het wijkt af van de standaard. Kost uiteindelijk 5 euro per maand extra en dat keer 5 jaar is dus dik 300 euro. Nu is dit het makkelijkste en snelste als ik zelf de velgen zou aanleveren, dan was het zo geregeld. Op MP heb je rond de 50 a 60 euro wel een set.

andrehj

Forumguru
@yves1966 Ik heb bij de leasemaatschappij gevraagd of ik er stalen velgen bij kan krijgen. Moeilijk moeilijk... want het wijkt af van de standaard. Kost uiteindelijk 5 euro per maand extra en dat keer 5 jaar is dus dik 300 euro.
Dus zij laten jou 300 euro betalen voor 4 velgen die maximaal 200 euro kosten, terwijl je hun ook nog dik geld bespaart, want jouw methode bespaart ze 4x2x5 = 40 maal banden omleggen + uitbalanceren. Stel dat dat een tientje kost, dan is dat nog eens 400 euro... Lekkere leasemaatschappij heb je dan.:nono:

In jouw geval zou ik ze lekker dom dood laten gaan en het hele jaar op je LM velgen gaan rijden.

heusinkveldb

Forumguru
Dus zij laten jou 300 euro betalen voor 4 velgen die maximaal 200 euro kosten, terwijl je hun ook nog dik geld bespaart, want jouw methode bespaart ze 4x2x5 = 40 maal banden omleggen + uitbalanceren. Stel dat dat een tientje kost, dan is dat nog eens 400 euro... Lekkere leasemaatschappij heb je dan.:nono:
Yup, Athlon Carlease. Ik heb ze het rekensommetje ook voorgelegd, maar zo zat het volgens hun niet in elkaar. Kortingen op de bandenwissel waren anders. Het komt er gewoon op neer dat ze het je zo onaantrekkelijk mogelijk proberen te maken zodat je zoiets hebt van laat maar zitten... Wel jammer vind ik. De velgen hebben minder te lijden dus zou voor hun ook beter moeten zijn.

hemi24

Forumguru
Nog even een vraagje aan de kenners onder ons. Ik wil 4 stalen 16 inch velgen voor mijn O3 kopen en hierop de winterbanden laten monteren. Standaard zou het ET47 moeten zijn maar deze zijn niet te vinden. Wel ET42 of 50. Welke kan ik beter nemen, ik weet dat ze allebei kunnen omdat ze binnen de 5 marge zitten.

Weet niet hoe je aan de wijsheid komt dat het ET47 zou moeten zijn, want volgens het boekje is het ET48 of ET50 voor 16" onder een O3...
Even zoeken in je dashboardkastje!

CDK

Forumguru
@heusingkveldb, Als de door jou opgegeven ET waardes kloppen en je monteert ook wel eens sneeuwkettingen zou ik de afwijking zo minimaal mogelijk houden (ET50) als je nooit sneeuwkettingen monteert / nooit naar wintersport gebieden gaat zou ik voor de ET42 variant gaan, ziet er net wat beter uit als het wiel een tikje verder naar buiten staat ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan