Het grote winterbanden topic: winters 2016-2019

Status
Niet open voor verdere reacties.

MaxN

Donateur
@Canon-Eye, wat zijn jou ervaringen tot nu toe met de Crossclimate van Michelin?
Jij hebt nu toch een hele winter en nu de zomer er mee kunnen rijden?

Anderen met dezelfde ervaring ben ik ook benieuwd naar.
Voor de Nederlandse winters en regelmatig een bezoekje aan onze oosterburen lijkt mij dit namelijk een goede band.
En volgens de papieren beter dan bijvoorbeeld de All-season banden van Goodyear(type 2 moet wel erg goed zijn) of Vredenstein.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik rijd wel niet privé, maar een leasemij is ook niet gek: wanneer ik een setje lichtmetalen velgen zou meebestellen met winterbanden, bijvoorbeeld Turini meebestellen, dan zou dat meer kosten dan 19" winterbanden op de bestaande velgen.

Aangezien leasemaatschappijen niks gratis geven, ga ik er ook vanuit dat dat de goedkopere optie is voor een particulier. De afschrijving van de velg zou dan wel in 5 jaar zijn, in principe heb je dat als particulier niet.

Wanneer je op tijd je banden wisselt (boven 8 graden hebben winterbanden minder zin) dan zul je, zeker bij weinig kilometers zoals @leon-cupra, een aantal seizoenen kunnen doen met de winterbanden.
Ik ga uit van 2,5 winters met een set, normaal gesproken haal ik dat ook met 20k - 25k km per jaar. (Wel met minder vermogen dan een RS! Denk aan je voet)

Ik zou het toch nog eens berekenen. Ik heb in elk geval gekozen voor wisselen van banden. Wat wel ook meespeelde is dat ik niet een half jaar per jaar op stalen velgen of lelijke lm velgen maatje kabouter ga rondrijden, als ik een mooie set velgen heb.
 

Noord26

Forumguru
Het is niet goed voor de karkas van de band om die meerdere malen te wisselen. Beter is om losse velgen met banden te hebben voor zomer en winter.

Wij overwegen Michelin cross-climate om deze heel het jaar te gaan gebruiken. Omdat deze nu ook in 225/40R18 verkrijgbaar is. Vorig jaar was deze er alleen t/m maximaal 17".
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

B.Stuurder

Forumguru
OK en welke gevolgen zou dat kunnen hebben als het niet goed is voor de banden? Ik doe dit al jaren zo zonder problemen. Wat kan ik verwachten?
 

MaxN

Donateur
Volgens mij wordt de wang van de band slapper.
Omdat deze steeds opgerekt moet worden omdat deze anders niet om en van de velg kan.
Maar er zijn vast mensen die het beter kunnen verklaren.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Canon-Eye, wat zijn jou ervaringen tot nu toe met de Crossclimate van Michelin?
Tot nu toe heel tevreden, met de kanttekening dat we feitelijk nog nauwelijks een echte winter (met sneeuw van betekenis) hebben gehad. En of we die ooit nog gaan meemaken is ook nog maar de vraag...
Wel hebben we meer dan eens enorme plensbuien onderweg gehad en dan is de stabiliteit zeer vertrouwenwekkend; ook bij de natte pulpsneeuw na het strooien blijft hij goed de gewenste richting volgen.

Over het wisselen: ik had destijds 2 sets velgen omdat ik zelf het moment wilde kunnen kiezen om te wisselen. De banden hingen in de garage en ik heb de ruimte op de oprit. Wilde niet afhankelijk zijn van een bandenboer, zodoende.
 
Tja.. geen ervaring met de niet-4-seizoen band van Michelin.
Want; michelin noemt die CrossClimate geen vierseizoenband.. Ik kende de band niet, heb er even over gelezen in een (Belgische?) test en daar was het antwoord dat het voldeed tot goed. Verder staat er dit op de ANWB zomerbanden test van begin dit jaar;


Maat 185/65/R15:
Door Michelin in de markt gezet als een zomerband met ook winterse eigenschappen. Hier door ons beoordeeld als zomerband. Zeer goede slijtvastheid en goed op droog wegdek. Afgewaardeerd door lichte tekortkomingen op nat.
In de winterbandentest 2016 (oktober 2016) zullen we publiceren over de wintereigenschappen. Eerste indrukken op sneeuw laten een prestatie potentieel zien dat ligt tussen matig en voldoende

Ben benieuwd wat ie in de winter gaat doen..
Ikzelf heb altijd 2 sets wielen gehad voor de auto. Ikzelf heb geen moeite met wisselen ervan.
Heb een goede krik (Omega) en met de accu slagmoersleutel krijg ik de bouten makkelijk los.
 

0ri0n88

Forumguru
Anderen met dezelfde ervaring ben ik ook benieuwd naar.
Voor de Nederlandse winters en regelmatig een bezoekje aan onze oosterburen lijkt mij dit namelijk een goede band.
Ik heb ervaring met de Vredestein quatrac5 ook in de bergen. Is gewoon een hele puike band voor het jaar door als je niet al teveel km maakt. Scheelt ook gewissel.
Bergop met sneeuw zonder kettingen gewoon prima. Bergaf verplicht kettingen ging ook prima.
Achterop had ik nog quatrac3 bandjes maar inmiddels ook de 5. Deze zijn geldig in Duistland en andere landen waar winterbandenplicht is. Geluid is ook minimaal.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Hier idem, uitermate tevreden met de Quatrac 5 banden
Heb een paar seizoenen winterbanden gehad; maar het is me het gedoe en de kosten niet waard, gegeven de luttele gelegenheden waarbij ze me van pas komen. Ik haat wintersport (maar dan kunnen ze dus ook kennelijk). En mocht het weer echt een enkele keer te bar zijn, dan kan ik de auto gewoon laten staan desnoods
 

MaxN

Donateur
Ik heb ervaring met de Vredestein quatrac5 ook in de bergen. Is gewoon een hele puike band voor het jaar door als je niet al teveel km maakt.
Wat is niet te veel km's?
Onze auto rijdt straks ongeveer tussen de 25 en 35k per jaar.
Daarom ook weer(stiekem) aan het kijken naar een diesel S2C.
 

0ri0n88

Forumguru
@MaxN ik rij ongeveer 25000 per jaar. Alleen in extreme hitte zullen de quatracs mogelijk iets sneller slijten maar lang niet zo erg als winterbanden doen in de warmte.
Ik ben erg te spreken over de verbeterde 4season banden maar dat is mijn mening een ander vind ze al gauw te lawaaiig of niet sportief genoeg etc. Daar kan ik me niet aan storen.
Met 265 regendagen per jaar en nauwelijks zomer zie ik het nut van zomerbanden niet echt in in NL. Maar nogmaal dat is mijn bescheiden mening.
Vroeger ook altijd gewisseld en zat er altijd naast te vroeg te laat, zelfs dit jaar eind april nog vorst en sneeuw dus vandaar over gegaan op 4 seizoen met sneeuwvlok ;) om on topic te blijven :D
 
Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
4 seizoenen banden zijn in feite multifunctioneel. En wat ik geleerd heb over multifunctioneel, is dat dat betekent dat het eigenlijk nergens echt goed in is. Maar als dat voldoende is....
 

Rosinfield

† In Memoriam
"Goed" moet je dan met de voortgeschreden kwaliteit van de 4 seizoenen banden, wellicht vervangen door "uitmuntend" of zoiets. Ze leggen het in extreme omstandigheden uiteraard af tegen een echte zomer- of winterband, maar zijn denk ik wel meer dan goed genoeg ;). En gezien het slechts sporadisch voorkomen van die extreme omstandigheden, zeker met de winters van tegenwoordig, scheelt het wel een hoop gedoe en centen. Hoewel dat laatste natuurlijk ook wel meevalt als je zelf wisselt en opslaat
 

andrehj

Forumguru
4 seizoenen banden zijn in feite multifunctioneel. En wat ik geleerd heb over multifunctioneel, is dat dat betekent dat het eigenlijk nergens echt goed in is. Maar als dat voldoende is....
Dat argument kom je vaak tegen. Maar bedenk dan ook even dat je met winterbanden in NL in 95% van de (winter)tijd ook met de verkeerde banden onderweg bent, omdat er geen sneeuw ligt en het niet vriest. Een goede vierseizoenenband (Michelin CrossClimate of Goodyear Vector 4 seasons gen 2) past veel beter bij een NL winter (eigenlijk een soort verlengde herfst) dan een winterband, die het vooral in de Alpen erg goed doet.
 

0ri0n88

Forumguru
Exact wat @Rosinfield zegt. De huidige generatie is binnen NL en een enkele wintersport echt meer dan voldoende voor een normale bestuurder die geen 80000 km per jaar rijdt. Met de nadruk op de nieuwe generatie 4 seizoenenband: crossclimate, quatrac5 en goodyear 4gen.
In extreme zullen deze altijd afwijken maar hoe vaak is het echt extreem tov het modale over het hele jaar. Je zomeeband presteert dus feitelijk 10 x per jaar optimaal en bij een beetje winter in NL je winterband misschien 5 x per jaar.
 

Canon-Eye

Forumguru
En wat ik geleerd heb over multifunctioneel, is dat dat betekent dat het eigenlijk nergens echt goed in is.
Ze hoeven ook niet persé ergens écht goed in te zijn - belangrijker voor mij is dat ze ook nergens echt slecht in zijn.
Op alle fronten voldoende of ruim voldoende is voor mij mooi zat...

En voor die zeldzame gevallen waarin ik te maken krijg met echt extreme winterse omstandigheden, hebben we nog twee ouderwetse opties achter de hand (je weet wel, uit de tijd toen er nog helemaal geen zomer- en winterbanden waren en zelfs de Regenband nog maar net uitgevonden was...):
  1. Rijstijl (verder) aanpassen;
  2. Rit uitstellen, oftewel thuisblijven.
 

B.Stuurder

Forumguru
Dat argument kom je vaak tegen. Maar bedenk dan ook even dat je met winterbanden in NL in 95% van de (winter)tijd ook met de verkeerde banden onderweg bent, omdat er geen sneeuw ligt en het niet vriest. Een goede vierseizoenenband (Michelin CrossClimate of Goodyear Vector 4 seasons gen 2) past veel beter bij een NL winter (eigenlijk een soort verlengde herfst) dan een winterband, die het vooral in de Alpen erg goed doet.

Nee en ja. Nee er is geen sneeuw of vorst nodig om een winterband tot zijn recht te doen komen. Onder de 8 graden celsius geeft een winterband een betere grip en controle dan een zomerband, die bovendien van een steeds harder compound worden gemaakt. Door de profielkenmerken van een winterband, is het ook meestal zo dat water beter wordt afgevoerd dan bij een zomerband.
En Ja, een goede vierseizoenenband zal ongetwijfeld in het Nederlandse klimaat prima kunnen voldoen, ook al is ie niet zo goed als een echte winterband.
Maar dat je niks nodig hebt in de winter hier, wil ik bestrijden, een kleine 5 jaar geleden kwam ik letterlijk bij mij de wijk niet uit tot twee keer toe op mijn 235 brede zomerbanden. Nu wordt er niet of nauwelijks gestrooid bij mij in de wijk, dus er lag echt wat sneeuw.
Sindsdien heb ik winterbanden in de winter, daarvoor geloofde ik er ook niet in.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan