Het grote winterbanden topic: winters 2016-2019

Status
Niet open voor verdere reacties.

Canon-Eye

Forumguru
kwam ik letterlijk bij mij de wijk niet uit tot twee keer toe op mijn 235 brede zomerbanden.
Een van de nadelen van brede banden is, dat de druk per vierkante cm band/wegcontact nogal wat lager is dan bij een "normale" 185 of 195 brede band. Niet zó vreemd dat de grip op nat, glad of besneeuwd wegdek daarmee ook wat minder wordt...
 

Canon-Eye

Forumguru
Da's ook een keuze, hè.
Ik rij gewoon op 185-ers en voel me daar onder (vrijwel) alle omstandigheden prima bij...
 

0ri0n88

Forumguru
235 is voor een winterband ook veel te breed en heeft weinig effect. Had op mijn alfa ook alpin4 van 205 en ook dat was te breed om er goed mee weg te komen vervolgens winterbanden van 185 gemonteerd en dat ging super.
Beste is 4x4 met spijkerbanden dan weet je zeker dat je goed zit :maakmegek:
 

B.Stuurder

Forumguru
Da's ook een keuze, hè.
Ik rij gewoon op 185-ers en voel me daar onder (vrijwel) alle omstandigheden prima bij...

Ik kan het ook niet helpen, die bredere banden komen steeds standaard onder de auto. Dit is de eerste keer dat ik een andere breedte kies dan standaard, omdat de velg een inch breder is.
 

B.Stuurder

Forumguru
235 is voor een winterband ook veel te breed en heeft weinig effect. Had op mijn alfa ook alpin4 van 205 en ook dat was te breed om er goed mee weg te komen vervolgens winterbanden van 185 gemonteerd en dat ging super.
Beste is 4x4 met spijkerbanden dan weet je zeker dat je goed zit :maakmegek:

Hmmm, dat dacht ik ook, maar mijn bandenboer beweert van niet..
 

Noord26

Forumguru
4 seizoenen banden zijn in feite multifunctioneel. En wat ik geleerd heb over multifunctioneel, is dat dat betekent dat het eigenlijk nergens echt goed in is. Maar als dat voldoende is....
Er zijn in de winter perioden waarin je aan een zomerband veel meer hebt als een winterband. Dus dan maak je ook al een compromis, door gewoon op winterbanden te rijden.

Zomerbanden zijn ook een compromis op zichzelf. Hoe zachter, des te meer grip, des te hogere slijtage.

Banden zijn altijd een compromis?
 

leon-cupra

Forumguru
heb een maand of 6 gereden met Cross climates op mijn Superb. De keuze toen voor een 4seizoenenband gemaakt omdat ik geen zin meer had in iedere keer te banden te moeten veranderen, originele banden waren ook niet van uitmuntende kwaliteit (sportcontact 2 , wat een slechte band), echte winters kennen we hier niet in Belgie, maar regendagen genoeg en laat de Cross climate daar net een sterk punt in hebben. In de tijd dat ik met de Cross climate gereden heb, paar keer serieuze onweersbuien tegen gekomen waarbij de autostrade blank stond. Met de cross climate kon je perfect de snelheid aanhouden, terwijl al de rest moest inhouden. vriesweer en sneeuw niet kunnen testen
Een cross climate is natuurlijk steeds een compromis, geen zomerband, geen winterband, maar tussenin. En laat ons klimaat nu net tussenin zijn.
 
E

Ex-lid 2926

Mijn winterwielen komen er deze winter niet meer op. De profieldiepte is te ver geslonken om er nog een hele winterperiode plezier aan te beleven. Ik zet de wielen (stalen velgen) wel op MP. Misschien wil iemand er nog een paar tientjes voor geven. Anders breng ik ze naar de stortplaats. Mijn Michelin zomerbanden moeten voor de winter vervangen worden en ik ga voor de Michelin CrossClimate of de Vredestein Quatrac. In de laatste Autoweek bandentest van 4 seizoenenbanden kwamen deze twee als beste uit de bus. Door de lagere prijs won de Vredestein. Ik heb nu 5 winters gereden met winterbanden en ik vind het de investering niet meer waard. Die paar dagen per jaar dat ze echt nut hebben. Al die overige dagen in de winterperiode is een zomerband of 4 seizoenenband net zo goed of zelf beter dan de winterband. Die 7 of 8 graden regel is ook discutabel. Ik heb al genoeg bandentesten gelezen waarbij een goede zomerband ook beneden de 7 graden op droge of natte weg net zo goed of zelfs beter presteerde dan een winterband.
Wanneer de temperatuur weer onder de 15 graden zakt zullen de eerste spotjes van de bandenwisselweken wel weer te horen zijn op de populaire radiozenders. De schoorsteen moet wel blijven roken bij de bandenboeren.
 

B.Stuurder

Forumguru
Zijn die all season banden dan ook goedgekeurd om in Duitsland en andere landen waar winterbanden verplicht zijn, te rijden?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan