Het grote winterbanden topic: winters 2016-2019

Status
Niet open voor verdere reacties.

Canon-Eye

Forumguru
Gisteren 2 nieuwe voorbandjes laten monteren. Zomerbandjes.
In het algemeen gesproken rij je aanmerkelijk veiliger met de beste (nieuwste) banden op de achteras, dus in jouw geval zou ik de achterbanden naar voor hebben verhuisd en de nieuwe achter, als ik niet liever meteen de overstap naar goeie allseasons zou hebben gemaakt. Zo'n overstap past eigenlijk ook veel beter bij jouw eigen redenering aangaande de geringe sneeuwkms die je maakt waardoor winterbanden in feite onnodig zijn.

Precies dat was ook mijn overweging om het wisselen af te schaffen toen ik (al enige tijd trouwens) niet meer bij nacht en ontij uitrukgereed hoefde te zijn voor elke bestemming in binnen- of buitenland. Scheelt me een hoop tijd, inspanning en bergruimte.
Samengevat: je maakt twee keuzes die ik niet goed begrijp... :pieker:
 

MaxN

Donateur
Morgen komt er een fris setje Continental AllSeasonContact onder de Passat. Ben benieuwd hoe dat bevalt na zo'n twintig jaar afwisselend met zomer- en winterbanden gereden te hebben.
Ik ben benieuwd naar de levensduur van de band. Vorig jaar waren de eerste tests niet zo veel belovend over de duurzaamheid, maar dat is op een testbank. Ben benieuwd naar de werkelijke duurzaamheid.
 

Fmoon

Forumguru
Ik rij zelf ook niet echt veel sneeuw, daarom Dunlop gekozen als winterband omdat deze een B scoren op nat wegdek, hier zal ik het meeste mee te maken krijgen. En de koudere temperaturen natuurlijk in ochtend en avond. En vind een zwart 18inch setje ook wel erg leuk staan.
 

SuperBeeb

Forumguru
Samengevat: je maakt twee keuzes die ik niet goed begrijp... :pieker:

Keuze voor-achter is omdat achter nog ruim vokdoende profiel heeft, en voor veel sneller slijt (rijstijl? :D).
All seasons zijn nog steeds 'the worst of both worlds'. Worden wel steeds beter, maar komen nog niet in de buurt van goede zomerbanden. En aangezien ik 90% van mijn km's buiten de winter rijd (geen woon-werkverkeer), heb ik liever een hele goede zomerband ipv een compromis-band voor die 500-1000 winter km's.
 

Jewepe

Forumguru
De keuze voor-achter is veel meer een keuze voor beheersbaarheid als het mis gaat en de auto in een slip terecht komt. Ik prefereer onderstuur (auto wil rechtdoor) boven overstuur (achterkant breekt uit) omdat dat simpeler te corrigeren valt. En dus komen bij mij de banden met het meeste profiel achterop, zodat ik daar het meeste grip heb. Maar het blijft een (subjectieve) keuze.

En over all season banden? "The worst of both worlds" vind ik zwaar overdreven. Onder natte omstandigheden (wat het meest voorkomt in ons kikkerlandje) presteren all seasons minstens zo goed, zoniet beter dan zomerbanden.
 

SuperBeeb

Forumguru
En dat is m.i. nog behoorlijk mild uitgedrukt... :jaja:
Recente test in Auto Motor & Sport. In de winter minder goed dan winterbanden, in de zomer minder dan zomerbanden.
Dus ja: worst of both worlds. Waarmee ik niet wil zeggen dat all-seasons slecht zijn, maar altijd een compromis blijven in beide jaargetijden. Dan rijd ik liever 8-9 maanden op optimale banden, en de rest (waarin ik bovendien veel minder rijd) op minder geschikte banden. Dus voor mijn situatie vind ik all-seasons geen goede keuze.
 

CharlesTucker

Forumguru
Recente test in Auto Motor & Sport. In de winter minder goed dan winterbanden, in de zomer minder dan zomerbanden.
Het is zowiezo onzin om dit hard te stellen, dat hangt nogal van de winter en zomer af. Een flink deel van de winter is het hier in Nederland droog en boven de 7 graden, dan zijn winterbanden echt niet beter, waarschijnlijk integendeel. Ik wil graag geloven dat all seasons onder echte "winterse omstandigheden", echte kou en neerslag, minder goed zijn dan winterbanden, maar niet in "de winter". Om de volgens deskundigen optimale band te hebben zou ik regelmatig in de middagpauze moeten wisselen, 's morgens winterbanden, s' middags naar huis de zomerbanden. Dat doet natuurlijk niemand, dus je rijdt bijna altijd op een compromis, met all seasons, maar ook met zomer- of winterbanden. De vraag is dus wat het minst slechte compromis is.

Om deze reden, mijn eigen gebruik van de auto in aanmerking genomen, heb ik wel gekozen voor all seasons. Mijn devies is dan ook, lees die testen goed, en meer dan eentje (en lees recente testen, met name all seasons zijn nogal verbeterd de laatste tijd). En met goed lezen, bedoel ik dan ook lees ze gedetailleerd, en kijk niet alleen naar de eindconclusie, denk na over wat je met je auto doet en beslis dan. Ik sta dan ook nog steeds achter mijn keuze voor all seasons. Zou ik bijvoorbeeld op wintersport gaan, of zou ik verhuizen naar Scandinavie, dan zou ik zeker wel voor echte winterbanden kiezen ...
 

Canon-Eye

Forumguru
In de winter minder goed dan winterbanden, in de zomer minder dan zomerbanden

"Worst" is nu eenmaal alleen te vertalen als "slechtst".
En om dan (iets?) minder goed meteen maar te benoemen als slechtst, dat vind ik op z'n zachtst gezegd wat ongenuanceerd. Of krachtiger uitgedrukt: tendentieus.

Daarnaast: uit jarenlange eigen ervaring weet ik dat zg. "minder goed" toch nog steeds ruimschoots voldoende kan zijn, zeker voor wie vanwege zijn omstandigheden niet persé het allerbeste van het beste nodig heeft.
 

brepus13

Forumguru
Vanavond dan toch ook maar even snel de sup van wintersloffen voorzien... mijn sup is nu een echte gezinsauto geworden op 16”. De 18” zomerset binnenkort maar eens uitgebreid schoonmaken.
 

SuperBeeb

Forumguru
Wat een scherpe reacties allemaal. Lees mn posts even goed na, dan zie je waarom IK niet kies voor all seasons.
Waarmee ik niet wil zeggen dat all-seasons slecht zijn, maar altijd een compromis blijven in beide jaargetijden. Dan rijd ik liever 8-9 maanden op optimale banden, en de rest (waarin ik bovendien veel minder rijd) op minder geschikte banden. Dus voor mijn situatie vind ik all-seasons geen goede keuze.
En dus zeker geen ‘Best of both worlds’ want dan zouden ze in de zomer net zo goed zijn als zomerbanden, en in de winter net zo goed als winterbanden. En dat is aantoonbaar niet zo.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Heeeeerlijk die reacties weer, zat er eigenlijk alweer een beetje op te wachten..

Iedereen moet lekker doen wat voor diegene het beste voelt. Alleen zou ik het prettig vinden dat, als er winterse omstandigheden zijn, een auto op tijd stil zal staan zonder mij aan te tikken.. en ja dat kan aan de bandenkeuze liggen.

Verder gaat dit topic volgens mij over 'wanneer de beste periode is om de (winter)banden te monteren'. In dit geval zijn we al iets verder dan een week :D.
 

EdK

Forumguru
Heeeeerlijk die reacties weer, zat er eigenlijk alweer een beetje op te wachten..
Ach pak alle voorgaande jaren met winterbanden erbij, en telkens zal er een discussie over dit fenomeen blijven bestaan.
We zullen het nooit met elkaar eens zijn en slaan mekaar om de oren met alle testen die ons in dat geval van pas komen.

Een positief punt is er wel, allen hier zijn er wel mee bezig en zijn zich wel degelijk bewust van de risico's
Maar hoeveel zijn er die met zomerbanden en 2mm profiel evengoed de besneeuwde wegen opgaan ?
Ik wil ze zeker niet te eten geven want dan moet ikzelf me eten bij de gaarkeukens van leger des heils gaan halen
 
D

Deleted member 24009

Alleen zou ik het prettig vinden dat, als er winterse omstandigheden zijn, een auto op tijd stil zal staan zonder mij aan te tikken.. en ja dat kan aan de bandenkeuze liggen.
.
Kan, maar kan ook liggen aan niet aanpassen aan de omstandigheden en niet kunnen anticiperen.....in beide gevallen heb je aan winterbanden ook geen drol. Ik rijd gewoon op zomerbanden, en als het echt bar en boos is blijft de auto staan/worden afspraken afgezegd.
 

Fabia 123

Forumguru
Tja om veilig te rijden hebben we dus allemaal 3 sets banden nodig die we net als in de F1 op het juiste moment moeten wisselen. Daarnaast zijn profiel op de band en alertheid van de bestuurder altijd van invloed.
Nu wachten op een " slimme band" die zijn profiel aanpast aan de omstandigheden. Leuk onderzoek!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan