Het grote winterbanden topic: winters 2016-2019

Status
Niet open voor verdere reacties.

Highway

Forumguru
Auto helemaal vullen met Helium (wel ff snorkel naar buiten voor bestuurder), balasten in de auto om deze zwaarder te maken. Bij remmen vallen deze balasten eraf, door de helium stijgt je auto (snel) op. Heb je ook geen probleem dat je tegen de voorganger rijdt...….. je vliegt er gewoon overheen. :deuk: …. toegegeven dat je dan mogelijk wat andere probleempjes krijgt, maar daar gaat dit topic niet over...… :maakmegek:

Afgelopen weekend de winterwielen onder de S2 gelegd. Auto van vrouw krijgt vandaag all-season banden.
 

DJSmiley

Actief lid
Ik heb (nu nog) winterbanden maar ga daarna gaan er all-seasons onder.

De afgelopen jaren tevaak meegemaakt dat ik, naar de omstandigheden, net de verkeerde band heb (17 graden, winterbandjes in december, 3 graden, motsneeuw met de pasen en zomerbandjes.....)

Aangezien het weer hier in NL vnl nat/droog/relatief warm is (dus vrij snel momenten >7 graden) denk ik dat ik liever de enkele keer met sneeuw iets inlever tov echte winterbanden.

Ik zat eerst te twijfelen tussen de Michelin Crossclimate+ en de Continental Allseasoncontact maar
- De michelins zijn relatief gestegen in prijs
- De continentals zijn nog weing ervaringen over lange-termijn slijtage van te vinden.

Nu kwam ik dit jaar ook een nieuwe band tegen van Bridgestone. Alleen wat reviews in UK kunnen vinden, maar de eerste indrukken zijn heel positief, maar deze band is pas 'net' uit. Mogelijk ook beter geschikt in NL dan de CrossClimate en Continental.

Zijn er toevallig al mensen met ervaring met de Bridgestond Weather Control A005?
 

hemi24

Forumguru
Voor wat het waard is, is mijn mening dat Bridgestone begint met een B, wat ook gelijk de classificatie is qua merk...
Ik zou het geld besteden aan een setje Michelins!
 

MaxN

Donateur
Voor wat het waard is de Autoweek vierseizoenenbandentest 2018.
Rijden zelf al jaren tevreden op de Michelins, maar de volgende zou ook een Goodyear of Contintenal kunnen zijn.
Ben zelf benieuwd hoelang de Conti's mee gaan, dat was bij de introductie een vraagteken(op de testbanken was de slijtage redelijk hoog).
 

CharlesTucker

Forumguru
Wat me opviel toen ik begin dit jaar wat testen bekeken heb was dat het erg moeilijk was om je te baseren op een totaaloordeel, zoals in die link. Mocht je willen en kunnen wachten, zou ik het het hele artikel wat binnenkort verschijnt lezen. Toendertijd, en dat zal nu niet veel anders zijn, best veel verschillen tussen prestaties onder verschillende omstandigheden. De Michelin was toen een klein beetje een buitenbeentje, en werd omschreven als "een zomerband met wintereigenschappen", terwijl de rest van de als goed geteste banden meer "winterbanden met zomereigenschappen" waren. Dat verklaart misschien wel de redelijk hoge slijtage van die Conti's.

Gezien de omstandigheden waaronder ik het meest rijdt vond ik de Michelins toch voor mij de beste keuze, ondanks dat de overall-score niet de hoogste was. Een belangrijke overweging voor mij was wel dat ik niet in de winter de Alpen of andere bergen opzoek, ik kom in de winter wel een enkele keer in Duitsland en Oostenrijk, maar alleen op de snelwegen ruim noord van de Alpen, niet in de bergen. En bij echt slecht weer kan ik ook wel een dagje later reizen, totdat de strooiers/vegers hun werk gedaan hebben. Bij forse sneeuwval in Nederland kan ik ook wel een dagje thuiswerken. Onder zo'n beetje alle andere omstandigheden, warm, kou, regen, droog, waren die Michelins absoluut goed, alleen in de "echte winter" verloren ze het enigszins van bv. Contintental.
 

MaxN

Donateur
@Peter-036 Moet dat echt 3x als moderator zijnde?? :pardon:

Het verbaasde mij dat de Vredensteins er niet tussen stonden.
Of nog bezig met een nieuwe band, of de band kwam niet door de remtests waar deze 10 banden door zijn gekomen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik sluit me aan bij de overwegingen van @CharlesTucker - met dien verstande dat ik absoluut geen wintersportganger ben en ook overigens in de winter niet naar het buitenland hoef, grensgebieden daargelaten.
Voor onze gemiddeld nogal natte lagelandse omstandigheden voldoen de CrossClimates dan ook minstens 95% van de tijd uitstekend - en tijdens die laatste 5% ga ik gewoon de weg niet op...
 

Captain Hook

Forumguru
In het kader van regels, richtlijnen en (mogelijke) boetes bij onze Oosterburen, hier wat recente info:
https://www.autobild.de/artikel/winterreifenpflicht-1271774.html

Winterreifenpflicht — 21.11.2018
Die wichtigsten Winterreifen-Regeln
In Deutschland gibt es eine Winterreifenpflicht. Wer dagegen verstößt, riskiert ein Bußgeld. Seit Juni 2017 droht das nicht nur dem Fahrer, sondern auch dem Fahrzeughalter. Ab wann die Pflicht gilt und weitere Infos!
➤ Winterreifenpflicht in Deutschland
➤ Welche Strafen drohen bei fehlenden Winterreifen?
➤ Welche Reifen sind wintertauglich?
➤ Wer ist von der Winterreifenpflicht ausgenommen?
➤ Ab wann sollte man auf Winterreifen wechseln?
➤ Zahlt die Kfz-Versicherung beim Unfall mit Sommerreifen?
➤ Wie ist die Winterreifenpflicht im Ausland geregelt?
 

RonaldSkodiaq

Donateur
Wat is bij de mensen de reden om geen winterbanden te nemen?
ik zie uitgaven in dit forum voor een auto tot ver boven de 50.000 euro en dan nog geld over voor een digitaal tellertje (ik) ramen tinten, mooie extra velgen, wrappen en nog veel meer opsmuk maar 1000 euro voor winterbanden kan niet.
het gaat ook om de veiligheid van anderen. Een kind steekt buiten jou schuld over met sneeuwballen gooien en jij rijdt er met je zomer of 4 seizoenenbanden net overheen omdat je doorglijdt. Kind blijft fout maar geeft misschien een vervelend gevoel van had ik maar.....
 

MaxN

Donateur
Dat de Bridgestone banden over het algemeen niet de beste(zeker geen slechte) zijn.
Metname hun winter- en 4-seizoensbanden zijn nooit de beste van de klas geweest.
Ik was ook blij dat de Turanza's onder onze O3 af waren en eronder weg konden(nog 2x 225/45R18 met 5-6mm in de aanbieding trouwens).

Nu zijn de meeste mensen op het forum redelijk Michelin-minded, maar dat is niet zonder reden en uit ervaring van de rijders zelf.
 

CharlesTucker

Forumguru
@RonaldSkodiaq, Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar 1000 euro voor winterbanden kan best uit. En het gaat zeker om de zowel m'n eigen veiligheid als om die van anderen. Ik heb echter bewust gekozen voor all seasons omdat uit aantal testen blijkt dat, enkele extreme omstandigheden daargelaten waaronder ik gewoon thuisblijf, moderne all seasonbanden een heel goed, en en soms ook marginaal beter, alternatief zijn dan zomer en winterbanden, vooral in de herfst en de lente, en dat is samen toch ook een half jaar.

Als dat kind uit je voorbeeld sneeuwballen aan het gooien is (en hoe vaak komt dat voor?) blijf ik wel thuis. Als datzelfde kind in de vroege herfst in de regen zonder uitkijken met z'n fietsje oversteekt sta ik met m'n all seasons minstens net zo snel (zo niet sneller) stil. En regen komt, in alle seizoenen, veel vaker voor dan sneeuwballlen gooien. Overigens, dingen veranderen, ik heb een paar jaar geleden ook wel eens wat testen gelezen, toen was ik een andere mening toegedaan, en had ik wel zomer- en winterbanden. All seasons zijn de laatste jaren flink verbeterd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan