Het kleine Citigo eiV bestellingen en levertijden topic

Derooke

Forumguru
Wat ik niet begrijp is dat als je 3 maand moet wachten (of langer) dat hun orderboekjes toch meer dan ver genoeg op voorhand gevuld zijn .
Ze draaien niet aan volle kracht.
En als je wil annuleren kan je niet (Corona is overmacht en dit valt niet onder de annulering regel).mss dat leasing bedrijven er wel van onder kunnen ?
Dus aan verminderde output en als zo lang wachten als je 1 besteld kunnen ze toch nog 4 a 5 maand verder.( Wat lang is)
Begrijp het niet. . . .
 

Twardt

Lid
@padoes ... @Dixon bedoeld dat door de salderingsregeling dat dus helemaal niet uitmaakt, omdat je de overcapaciteit teruglevert en dit later verrekent word met je jaarnota.

Precies dat is waarom ik niet het voordeel zie van zo'n Zappi. Uiteindelijk maakt het (nu nog) niets uits. Je gebruikt sowieso niet echt je eigen stroom, dat komt van het net (waar je op dat moment ook aan levert). Als er een storing is op het net waardoor je een stroomuitval hebt, dan zit je op een zonnige dag met zonnepanelen ook gewoon zonder stroom hoor.
 

padoes

Nieuw lid
Met de Zappi kun je je auto volledig met zelf opgewekte stroom laden. Saldering is inderdaad tot 2023 nog een optie maar levert slechts 9 cent per kWh op. Stroom inkopen gaat tegen 21 cent per kWh. Dan leg je dus ruim de helft toe wanneer je stroom uit het net haalt. Daarnaast is er het milieuvoordeel omdat je je eigen energie opwekt. Schoner en voordeliger kun je dus niet rijden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Doet niet elke lader dat? Haalt toch eerst alles van de panelen en dan de rest van het net... of snap ik het nou niet
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Dixon

Actief lid
@padoes
Lijkt me volledig afhankelijk van je verbruik over het gehele jaar. Dat is althans wel bij mij zo. Wij hebben 24 panelen en geen gas. 2 elektrische auto's en daardoor hebben we geen overcapaciteit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hendrik38

Forumguru
Volgens mij haalt je ook zonder de zappi de overproductie uit de panelen op moment v laden. De opgewekte energie gaat altijd eerst naar het laagste putje voordat het het net in gaat.
 

Bodie

Lid
Met de Zappi kun je je auto volledig met zelf opgewekte stroom laden. Saldering is inderdaad tot 2023 nog een optie maar levert slechts 9 cent per kWh op. Stroom inkopen gaat tegen 21 cent per kWh. Dan leg je dus ruim de helft toe wanneer je stroom uit het net haalt. Daarnaast is er het milieuvoordeel omdat je je eigen energie opwekt. Schoner en voordeliger kun je dus niet rijden.

Volgens mij (als je in NL woont en een consumentencontract hebt) is het hele idee van Salderen dat je exact hetzelfde bedrag voor terug geleverde elektriciteit krijgt als de opgenomen elektriciteit, dus in beide gevallen iets van 21 cent (en dat gerekend over je afrekenperiode, meestal een jaar). Bijvoorbeeld: 1000 kWh gebruikt en 500 kWh terug geleverd --> je betaalt 500 kWh en hebt daarmee voor die 500 kWh die je hebt teruggeleverd 21 cent per kWh teruggekregen (want anders had je 500 kWh extra moeten betalen a 21 cent per kWh).

Er is een echter wel een limiet. Volgens mij moet er gesaldeerd worden tot 0, voor alles wat je meer terug levert krijg je inderdaad minder (en 9 cent lijkt me daar prima, ik dacht dat het 7 cent was, maar het is de keuze van je leverancier). Bijvoorbeeld: 1000 kWh gebruikt en 1200 kWh terug geleverd--> 1000 kWh gesaldeerd (rekening 0) en voor die 200 kWh die je extra hebt terug geleverd krijg je dan 200*9 cent. Ik weet ook dat er leveranciers zijn die bij een beperkt overschot aan teruglevering ook 21 cent terug betalen (zal administratief anders wel meer kosten dan dat het oplevert).

Bovenstaande staat volgens mij gewoon in de wet, dus als jij 21 cent betaalt en 9 cent terug krijgt woon je niet in NL, heb je geen particulier contract of krijg je voor alles wat je tot 0 gesaldeerd hebt wel 21 cent, voor hetgeen daarboven slechts 9 cent...
 

Bulletdodger

Senior Member
Wat ik niet begrijp is dat als je 3 maand moet wachten (of langer) dat hun orderboekjes toch meer dan ver genoeg op voorhand gevuld zijn .
Ze draaien niet aan volle kracht.
En als je wil annuleren kan je niet (Corona is overmacht en dit valt niet onder de annulering regel).mss dat leasing bedrijven er wel van onder kunnen ?
Dus aan verminderde output en als zo lang wachten als je 1 besteld kunnen ze toch nog 4 a 5 maand verder.( Wat lang is)
Begrijp het niet. . . .

Bij nader inzien geloof ik de berichtgeving niet, een vaag artikeltje zonder verdere bronnen wat niet opgepakt is door andere sites en ook niet door Volkswagen zelf bevestigd.
 

Bodie

Lid
Precies dat is waarom ik niet het voordeel zie van zo'n Zappi. Uiteindelijk maakt het (nu nog) niets uits. Je gebruikt sowieso niet echt je eigen stroom, dat komt van het net (waar je op dat moment ook aan levert). Als er een storing is op het net waardoor je een stroomuitval hebt, dan zit je op een zonnige dag met zonnepanelen ook gewoon zonder stroom hoor.

Zappi combineert een aantal mooie mogelijkheden in 1. In ieder geval kan hij aan load balancing doen (je auto max laden, maar als door extra apparatuur zoals koken en wassen je hoofdaansluiting overbelast dreigt te raken regelt hij terug).

De ander is dat je hem zo kunt instellen dat hij alleen op zonne-energie laadt. Hij meet hoeveel je terug levert aan het net en als dat boven de laad-drempel ligt (=6A/1,4 kW, minder kan niet binnen het laadprotocol) begint hij met laden en regelt de boel vervolgens zo dat je maximaal je zonne-energie gebruikt. Valt je zonne-opbrengst onder de drempel van 1,4 kW, dan pauzeert hij het laden. Alles instelbaar met vertragingen enzo.

Een ander optie is om een minimale duurzaam % in te stellen. De Zappi regelt dan dat je dit % aan duurzame energie laadt, de rest komt uit het net.

Hij doet nog veel meer slimme dingen als je wilt (schakelen tussen 1 fase en 3 fase laden, boosten op laag tarief, energie leveren voor voor-verwarmen/koelen vanuit het net ondanks dat hij was afgeschakeld omdat de accu eerder al vol zat)

Een aantal zaken zijn nog niet relevant ivm de salderingsregeling, maar wel cool en voorbereid op de toekomst.

En ja, ik heb daarom ook een Zappi gekozen ;) Nu de Citigo nog :(
 

padoes

Nieuw lid
Doet niet elke lader dat? Haalt toch eerst alles van de panelen en dan de rest van het net... of snap ik het nou niet
Nee bij een normaal lader werkt dat niet zo. De Zappi pauzeert in de eco plus modus het laden wanneer er niet voldoende stroom wordt opgewekt, onder een bepaalde drempel die je zelf kunt instellen. Zo bereik je dus dat de auto alleen op zonne-energie oplaadt. Daar moet je dan wel de tijd voor hebben.

Bodie hierboven heeft het nog veel beter omschreven dan ik
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ogiticadoks

Nieuw lid
Ik zou niet te vroeg juichen. Ik heb vernomen dat voor het transport zo’n twee weken wordt uitgetrokken. Dan nog een week bij de importeur en daarna nog een week bij de dealer. Hou dus rekening met vier weken. En dan nemen we aan dat er verder geen verrassingen zijn.
 
Deze week contact gehad met skoda.nl of zij meer konden vertellen over de leverdatum volgens de planning zou het nu eind Juli worden week 30/31
 

Berrychello

Forumguru
Nog steeds maar 10 groene! :)

Ik moet wel een beetje huilen bij dat overzicht : zo weinig kleur. Ik kan niet begrijpen dat iemand extra betaalt voor zwart. Dat blauw is toch prachtig...
 

Me Zelf

Forumguru
Hier in de buurt rijdt een groene Citigo rond (geen iv), en ik moet toegeven dat het kleurtje hem (haar?) bijzonder goed staat. Zozeer dat ik bijna denk: had ik maar...

Wel wat twijfels of ik het 5 jaar lang een goede kleur vind, vandaar mijn blauwe bestelling.
 
Auto zou in februari geleverd worden. Laadpaal laten installeren. Ondertussen is de datum van levering (om begrijpelijke redenen) 2 keer verschoven. De laatste informatie is week 31. Iedere keer moet ik er zelf achteraan bellen bij de dealer (VAG Veenendaal). Ondertussen een andere woning gekocht en mijn huidige staat te koop. Waarschijnlijk ben ik weg voordat die laadpaal ooit door mij gebruikt gaat worden ;)
 
Bovenaan Onderaan