Het nut van het voorstellen...

Altos

Banned
Zoals bij zoveel gelegenheden al aangehaald: als het je niet aanstaat blijf je toch weg? Er zijn genoeg andere algemen fora waar je je vraag ook kan stellen.
Hier wordt het prijs gesteld, doe je het dan kun je rekenen op medewerking, doe je het niet bestaat de kans op minder enthousiast antwoorden op je vragen en dergelijke, simpel toch?
Ik voel me niet geroepen om te denken...hè, wie is dat? Wat een rare vraagstelling? Ik zal het hem gunnen en toch maar antwoorden...
Niet boos bedoeld en zeker niet tegen de TS hoor maar meer in het algemeen.
Iedereen die zich ff voorstelt ( hoe kort ook) kan bij mij rekenen op meer bereidwilligheid dan men die dit niet wil, hun vragen dumpt en vind dat de rest zich maar moet aanpassen.
Ook staat het idd in de huisregels dat het op prijs wordt gesteld.
Je kunt dus van te voren weten waar je aan toe bent op dit gezellige forum...

auriga

Forumguru
Jezelf voorstellen op een digitaal forum vind ik wel nuttig, echter stoor ik me soms wel aan de bezwerende vingertjes wanneer dit (nog) niet in het meet&greet topic is gebeurd.
Waar men het heeft over sociale omgangsvormen, moet men ook beseffen dat dit mes aan twee kanten snijdt..
Laten we niet vergeten: een forum is en blijft een geschreven medium, waarin de context/emoties niet altijd juist geïnterpreteerd (kunnen) worden.

DimiTator

Actief lid
.
Hier wordt het prijs gesteld, doe je het dan kun je....

Ik vind dat een eufemisme. Ik ervaar het als een clubje farizeeërs die persé een ambetante en nutteloze regel afdwingen, en als een hond aan dat paaltje blijven pissen.
Hier
''Als dat niet doet helpen we je niet..... '' dat bewijst deze elitaire vooringenomenheid. Als jullie dat echt menen, zet dat dan bovenaan in de registratie regels. Maar verbaas je dan niet dat er veel mensen gaan afhaken.

Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
The eye of the beholder is helemaal op digitale media een enorme valkuil. Zie de vermeende wijzende vingertjes en paaltjes waartegen wordt gepist. Dat zijn toch louter interpretaties die op geen enkele manier een basis hebben in de werkelijkheid? Het zou zo maar kunnen dat de vermeende vinger wijzers en/of paaltjespissers niets kwaads in de zin hebben en zelfs handelen vanuit goede bedoelingen ;) In ieder geval zie ik geen enkele concrete aanleiding om daar niet van uit te gaan.

miles

Senior Member
Mooi topic! Wat wederom opvalt is de toon van sommigen.......... C'est le ton qui fait la musique

Ik schaar mij achter de terechte opmerking van dimitator en deel voor een groot deel de hier geschreven mening van afrit13.

Overigens, ik heb zojuist eens getracht om het voorstel topic van iemand van "de oude garde" te vinden.

Voorbeeld: wie is die Rosinfield nou eigenlijk......?? Misschien gebruik ik de zoekfunctie niet goed, maar ik heb zijn voorstelronde ( waarschijnlijk uit 2010 ) niet kunnen vinden. In zijn profiel zie ik dat hij een zestiger is, die schrijft dat hij uit Amsterdam komt. Heb ik daar iets aan? Leert het mij iets over Rosinfield? Nee dus. Is de foto naast zijn schriftelijke bijdragen de heer Rosinfield? Volgens mij niet.........of Rosinfield moet het alter ego van Kees van Kooten zijn, maar dat kan ik, gezien zijn teksten, niet geloven.

Als ik de bijdragen van Rosinfield op dit forum lees, kan ik mij echter al een aardig beeld van de man/vrouw vormen. Er tenminste van uitgaande dat Rosinfield volstrekt zichzelf is op dit forum, want dat is dikwijls ook niet zo op het world wide web.

Kortom: voorstellen prima, maar alleen als een nieuw lid zelf die behoefte voelt. En stelt hij zich niet voor in het voorstel topic, maar heeft hij wel een prangende vraag? Geef gewoon antwoord ( als je tenminste het antwoord weet ). En weet je het antwoord op de vraag niet, dan reageer je niet in het betreffende topic. Op die manier blijft alles zeer overzichtelijk op een forum.

Edition2015

Forumguru
Als je jezelf niet wil voorstellen zeg je toch gewoon hallo ik ben .... en verder niets!
Maak er allemaal niet zo'n probleem van, die zijn er genoeg op de wereld!

( Ik ervaar het zelf overigens als positief, geeft mij meer het gevoel van betrokkenheid, maar dat is persoonlijk)

Rosinfield

† In Memoriam
Waar het mij om ging was idd nu juist die negatieve beleving/interpretatie welke in feite nergens op is gebaseerd. Dat kun je natuurlijk zeggen dat interpreteer of beleef ik zo, maar dat leek me niet billijk jegens de goed bedoelende forum leden die nieuwelingen wat wegwijs proberen te maken.
@miles. Voorstellen levert idd vaak niets of weinig op wat betreft informatie over de persoon. Maar daar gaat het ook niet zozeer om. Het is meer iets dat ik in het sociaal verkeer als prettig ervaar en daarover kan men uiteraard anders denken.
Je hebt van mij een aardig beeld zeg je. Voor zoverre er wat dat betreft jouwerzijds nog behoefte bestaat aan enige aanvulling, dan voorzie ik daar gaarne in. Mijn werkelijke naam is Menno Harsveld. Dus googelen zal ongetwijfeld ook nog het nodige opleveren ;)

CharlesTucker

Forumguru
Persoonlijk gaat het mij meer om de manier van vraagstellen en communiceren dan om een officeel voorsteltopic. Als iemand een vraag op een nette manier stelt, en ik denk dat ik hem/haar kan helpen, dan probeer ik dat te doen. Ik ga niet eerst checken of diegene zich wel netjes heeft voorgesteld. Andersom, als de manier van vraagstelling onsymphatiek overkomt ga ik ook niet checken of ie zich heeft voorgesteld, dan negeer ik de vraag zowiezo. Wat allemaal niet wegneemt dat je als "beginner" hier toch wel te gast bent, en dan volg je wat mij betreft gewoon de gestelde regels. Als je "gesettled" bent kun je je misschien wat eigenwijzer gaan opstellen :pieker:.

Ik heb het voor de zekerheid nog even nagezocht, en heb me zelf inderdaad netjes in het juiste topic voorgesteld, en daar welgeteld een (1) welkom-reactie op gehad (van een inmiddels overleden forumlid), misschien werd de regel 4 jaar en 9 maanden geleden nog niet zo belangrijk gevonden? Maar boeit me ook niet, het is hier nog steeds gezellig en leerzaam. Ik voel me zelf ook nooit zo geroepen om nog een "welkom" aan zo'n voorsteltopic toe te voegen, wat mij betreft is iedereen welkom die wat bijdraagt aan hetzij de gezelligheid, hetzij de kennis (en met bijdragen aan de kennis bedoel ik niet alleen vragen beantwoorden, ook vragen stellen helpt).

Altos

Banned
Ben het wel met laatste post eens, was ook meer het gevoel wat ik erbij heb, je "moet" niks, ik ook niet...gewoon normaal doen met z'n allen en dan komt het vast goed.
Helaas ben ik niet altijd schijf/taal vaardig om mijn gevoel te vertalen.
Voor mij is iedereen welkom, je krijgt wat je geeft en verder have fun!

Cordoba

Forumguru
Er is één aspect wat ik mis in dit topic, en dat heeft nota bene een mogelijk antwoord op de vraag in de startpost: nl. het nut van het voorstellen.

Als iemand een vraag stelt, en een oplossing zoekt voor zijn probleem, is het niet altijd zo dat er maar één juist antwoord/oplossing is.

Voor iemand die bijvoorbeeld aan een onverharde weg woont, kan het zinnig zijn om bij een nieuwe auto voor een 4x4 te kiezen, bij iemand die in de stad woont, zelden of nooit de verharde weg verlaat, en een krap budget heeft, is een 4x4 juist niet zo'n verstandige keus. Dit is maar een voorbeeld, maar zo zijn er allerlei zaken waar je soms een beter antwoord kan geven als je iets meer van iemand weet, of weet hoe ie zijn auto gebruikt.

edero

Forumguru
Ik lees hier hele lappen tekst met persoonlijke meningen, maar als je lid wordt van dit forum ga je akkoord met de huisregel waarbij het gewaardeerd wordt om jezelf voor te stellen. Hou je hier dan gewoon aan, mee eens :jaja: of niet :nono:
Als je bij iemand op visite gaat :bloemen:en diegene vraagt of je je schoenen uit wilt doen (lijkt me ook een huisregel), loop je ook niet onbehouwen door :banghead:(En zo zijn er nog zat voorbeelden :lezen:)

Cordoba

Forumguru
@edero En toch heb ik ook wel verhalen gehoord waarbij dat wel verwacht wordt van de bezoeker (doorlopen met schoenen aan): een vakman (timmerman, loodgieter enz.) die zijn beschermende veiligheidsschoenen uittrekt, omdat ie aan het werk is in een huis waar de huisregel is 'schoenen uit', kan op hele grote problemen rekenen als ie inderdaad zijn schoenen uittrekt en er gebeurt iets, waarbij de gevolgen erger zijn door het niet dragen van de beschermende schoenen.

Afrit13

Forumguru
En als ik dan mijn schoenen heb uitgedaan en tijdens de koffie vraag: "waarom wil je eigenlijk dat ik mijn schoenen uitdoe?" ...

Is dat dan zo'n vreemde vraag?

Rosinfield

† In Memoriam
Ja dat zou het voor mij wel zijn. Wanneer iemand zoiets vraagt in haar huis en het is geen enkele moeite noch vormt het enig bezwaar, dan voldoe ik daaraan. Ongeacht of ik begrijp waarom. In dit geval lijkt me dat overigens evident. Ik wil ook geen voeten met schoenen met allerlei straatvuil over de vloer. En zou ik daar geen probleem mee hebben, dan zou ik toch wel degelijk begrijpen waarom iemand zo''n verzoek doet. Daarvoor is slechts een minimale hoeveelheid inlevingsvermogen vereist

Thokozanoah

Forumguru
Heb ik vakantie, word ik herinnerd aan de manier van denken van de probleemjongeren waar ik mee werk. Die willen ook altijd het naadje van de kous weten en overal over in discussie gaan. Als ze de groepsregels uitgereikt krijgen vragen ze ook bv waarom ze niet mogen liggen op de bank, waarom een pet niet binnen wordt gedragen, waarom eten aan de eettafel wordt gegeten, waarom ze eerst moeten vragen of de tv aan mag etc etc. Volgens mij zijn dit gewoon fatsoensnormen en die zijn gewoon zoals ze zijn.........

Bovenaan Onderaan