Hill hold control aanwezig ?

In België is het vanaf het uitrustingsniveau Ambition standaard en geen optie.
Zo staat het alleszins in de uitrustings- en prijslijst.
Had er nooit bij stilgestaan maar nu lijkt het mij toch interessant, binnen een paar maandjes zal ik het zelf eens kunnen ervaren?
 

dirkie996

Forumguru
Bij mij zat het er standaard op en is er geen knopje aanwezig hiervoor ( heb wel versie met dsg).
Werkt prima, zeker op vakantie in de bergen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Dat is wel de knop die getoond wordt in de configurator bij de hill hold optie. Echter in de handleiding (van de Octavia, A7) kan ik deze knop nergens vinden. Wel staat daar:

"Met de bergwegrijhulp (hierna systeem) is het mogelijk bij het wegrijden op hellingen de voet van het rempedaal naar het gaspedaal te verplaatsen zonder
dat de wagen vanzelf omlaagrolt. De wagen wordt nog ongeveer 2 seconden na het loslaten van het rempedaal door het systeem afgeremd. Het systeem is actief vanaf een helling van 5% als het bestuurdersportier gesloten is. Het systeem is alleen actief bij het vooruit of achteruit wegrijden op
een helling", niets over een knop indrukken of zo
 

robvv

Senior Member
In m'n S3 met DSG heb ik deze knop wel; m'n handleiding weet ik even niet.
Soms is er verwarring over hill hold en auto hold.
Als ik me goed herinner zijn er andere draadjes op dit forum over dit onderwerp.

verder is het idd alleen VCDS voor € 80 hill-hold VCDS.png
 

Frenkie

Forumguru
Ik heb het niet besteld op een 2015 O3 1.2 TSI handbak, Deze is wel middels VCDS geactiveerd. Kan dus wel (heb alleen geen knop, maar werkt automatisch).
 

CDK

Forumguru
Dat knopje is voor “autohold” of wel bij stilstand na afremmen kan je de voetrem los laten en het systeem zorgt ervoor dat je geremd stil blijft staan. Zodra je gas geeft wordt de rem gelost. Indien autohold aan staat met de schakelaar zorgt dat wel voor iets abrupter stoppen als dat je gewend bent. Het is even wennen, net als de ACC denk ik, maar wel erg handig.
 

robvv

Senior Member
Dat knopje is voor “autohold” of wel bij stilstand na afremmen kan je de voetrem los laten en het systeem zorgt ervoor dat je geremd stil blijft staan. Zodra je gas geeft wordt de rem gelost. Indien autohold aan staat met de schakelaar zorgt dat wel voor iets abrupter stoppen als dat je gewend bent. Het is even wennen, net als de ACC denk ik, maar wel erg handig.
mee eens. De A van autohold. (In het boekje als hill hold ?)
ik heb het altijd aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CharlesTucker

Forumguru
Klinkt logisch, maar dan is de Octavia configurator op skoda.nl dus fout, daar staat bij de optie "Hill Hold Control" dus wel een foto van dit knopje, met de "A". Overigens als ik goed naar dat plaatje kijk (hetzelfde als door @robvv is geplaatst hierboven) denk ik eigenlijk dat het helemaal niet uit een Octavia komt maar uit een S3
 

Antera

Donateur
Hill hold is een optie die je niet aan of uit kan zetten maar word geactiveerd in de ABS module als je hard genoeg op je rem trapt en de hellingshoek groot genoeg is. De tijd dat deze vast houd na loslaten rem is 1 2 of 3 seconde en dit is instelbaar in VCDS/VCP. Ook activeren kan hiermee mits de juiste ABS module

De knop die men hier laat zien paar berichten terug is zoals Corne zegt autohold. Dit beteken bij deur openen dat de rem erop getrokken word
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

dn-co

Actief lid
Ik heb toch nog wat moeite om de toegevoegde waarde van de Hull Hold optie te ontdekken. Zeker na het lezen van de uitleg in de handleiding over de Auto Hold functie.
De Auto Hold lijkt me zelfs een meer bruikbare functie waar niet viir bujbetaald hoeft te worden.

Tekst handleiding:

De Auto Hold-functie (hierna systeem) voorkomt dat de wagen bij het stoppen ongewenst wegrolt. Het is bv. bij het stoppen voor een verkeerslicht niet nodig om de wagen met het rempedaal of de parkeerrem stil te laten staan. Voor de activering, deactivering alsmede de juiste werking van het systeem moet er aan de volgende basisvoorwaarden worden voldaan.    Het bestuurdersportier is gesloten. De motor draait (resp. is automatisch door het start-stopsysteem afgezet). Bij wagens met automatische versnellingsbak staat de keuzehendel niet in de stand N (in deze modus is het systeem niet beschikbaar). Stoppen en wegrijden Bij het stoppen blokkeert het systeem de wagen tegen wegrollen. In het instrumentenpaneel gaat het controlelampje  branden. Het rempedaal kan worden losgelaten. De remmen worden op het moment van wegrijden losgelaten. Het controlelampje  in het instrumentenpaneel gaat uit. Als de wagen tijdens het wegrijden op een helling vanzelf omlaagrolt, dan gas geven resp. de parkeerrem inschakelen. Is de wagen door het systeem geblokkeerd en wordt het bestuurdersportier geopend of het contact uitgeschakeld, dan wordt de wagen door de parkeerrem tegen ongewenst wegrollen geblokkeerd. In dit geval gaat het controlelampje  in het instrumentenpaneel uit en het controlelampje  gaat branden. Activering/deactivering De activering/deactivering van het systeem gebeurt met de knop  » afb. 261. Bij een geactiveerd systeem brandt in de toets het symbool . Na het uit- en inschakelen van het contact blijft het systeem, afhankelijk van de laatste instelling, geactiveerd resp. gedeactiveerd. ATTENTIE Het verhoogde stop- en wegrijcomfort door het systeem mag u er niet toe verleiden om een veiligheidsrisico te nemen. ■ Het systeem is niet in staat om de wagen onder alle omstandigheden, bv. op een bevroren of anders gladde ondergrond op hellingen, stil te laten staan. ■ Bij het stoppen en parkeren erop letten dat de wagen altijd goed geblokkeerd is » pag. 222, Parkeren. VOORZICHTIG In een wasstraat is het nodig dat de wagen vrij kan rollen. Daarom moet het systeem voordat er door een wasstraat wordt gereden, worden gedeactiveerd. Let op Het systeem is in staat om de wagen gedurende circa 10 minuten te blokkeren, daarna wordt de wagen automatisch door de parkeerrem geblokkeerd.
 

hemi24

Forumguru
Belangrijk dat je de rempedaal helemaal indrukt, anders gaat het niet werken. Hebben dit op beide wagens 03 dsg en S3 handbak. Zelfs met handbak heel handig.

is van de S3, een 03 heeft geen elektronische handrem.

En dat laatste is niet logisch, want theoretisch gezien zou het AutoHold systeem moeten kunnen werken bij afwezigheid van een elektronische handrem...
AutoHold is namelijk een aanvulling op de handremfunctie. Het zorgt namelijk niet alleen ervoor dat de handrem wordt geactiveerd bij Het verlaten van de wagen, maar houdt ook de remdruk vast als je stopt voor bijvoorbeeld een stoplicht en lost de remmen pas als je weer wegrijdt.

Ik vond het een heerlijk systeem op de Golf 7!
 

leon-cupra

Forumguru
En dat laatste is niet logisch, want theoretisch gezien zou het AutoHold systeem moeten kunnen werken bij afwezigheid van een elektronische handrem...
AutoHold is namelijk een aanvulling op de handremfunctie. Het zorgt namelijk niet alleen ervoor dat de handrem wordt geactiveerd bij Het verlaten van de wagen, maar houdt ook de remdruk vast als je stopt voor bijvoorbeeld een stoplicht en lost de remmen pas als je weer wegrijdt.

Ik vond het een heerlijk systeem op de Golf 7!
heb toch niet gezegd dat het niet gaat zonder elektr handrem? wou gewoon aangeven dat de foto van een S3 was en niet van O3
 

EdK

Forumguru
De mijne zou het moeten zitten, maar heb het nog niet kunnen ervaren ondanks dat ik al eens in parkeergarage heb uitgeprobeerd
Dus ga het nog eens uitproberen en indien niet aanwezig dan maar eens de dealer erop aanspreken....
 

HarrieSkoda

Forumguru
Volgens mij worden er wat zaken door elkaar gehaald, zoals in sommige posts al is omschreven.

Bij Mercedes ken ik het systeem ook. Sta je op een helling en laat je de rem los, zal de auto na een seconde of 3 naar achteren rollen.

Sta je op een helling en je drukt het rempedaal inderdaad verder door, komt er bij bijv. Mercedes in het display HOLD te staan.

De auto blijft nu stilstaan.

Ik denk dat vrijwel elke Skoda de Hill Hold van 3 seconde heeft maar niet de 'HOLD'.
 
Bovenaan Onderaan