Nog even wat achtergrond informatie m.b.t. LED retrofit verlichting. Ik ben eens wat gaan uitzoeken hoe het nou zit met al die merkjes, types en claims.
De conclusie mag je zelf trekken...
Wat betreft het land van fabricage, of misschien beter gezegd assemblage.
Je ontvangt eigenlijk altijd "Made in China"
Zelfs de kostbare Philips Ultinon LEDs zijn "Made in PRC".
In principe maakt Lumileds z'n LED wafers in San Jose, Californië en in Singapore.
En sinds 2017 heeft Philips nog maar een
20% belang in Lumileds.
Maar het is idd lastig om de types/merknaampjes van elkaar te onderscheiden. En menig verkoper (die vaak ook maar weer wederverkoper is) maakt een potje van de technische specificaties. Als ze al correct zijn...
Daarnaast is er ook nog een hoop lost-in-translation. Menig (plak)merk wat weer op andere OEM producten geplakt wordt. En zelfs die worden geïmiteerd. Kortom; de chaos is compleet.
Oh ja en dan zijn er ook nog Nederlandse leveranciers (hilox, xenonlamp om maar eens wat te noemen) die zichzelf op de borst kloppen en voor waanzinnige prijzen ook LEDs "Made in China" verkopen.
Bedenk daarbij dat deze Nederlandse toko's zelfs nog hogere prijzen durven te vragen dan waarvoor de Philips Ultinons verkocht worden...
Eigenlijk zou er eens een innovatieve toko moeten opstaan die de goede Lumileds modules toepast in retrofit modellen. (voor zover dat mogelijk is)
https://www.lumileds.com/products/automotive-oem-lamps/automotive-oem-led
Hier een aardig vergelijk van xenon, halogeen en LEDs:
https://www.lumileds.com/uploads/497/7-TC-Low-beam-pdf
dan zie je ook dat de lichtopbrengst van één LED chip minder is dan een vergelijkbaar conventionele lichtbron. Vandaar dat er altijd meerdere LED chips worden toegepast in één LED module.
Opmerkelijk is wel dat de levensduur van een LED chip (indien toegepast bij de juiste grenswaarden qua maximale junctietemperatuur) wel 10 tot 20 keer hoger is dan die van een xenon/halogeen lichtbron.
https://www.philips.co.uk/c-m-au/car-lights/headlight-bulbs/led-headlight-bulb#led
Nog opmerkelijker wordt het als je b.v. de specificaties van het allernieuwste Philips H7 Gen2 Ultinon retrofit model bekijkt:
https://www.philips.co.uk/c-p/11972...e-plus-lumileds-automotive-led/specifications
Dan geeft zelfs Philips maximaal 5000 uur als levensduur. En niet de tig duizend uur zoals gebruikelijk bij de individuele LED chips die ze verkopen. M.a.w. is het thermisch ontwerp dan toch zo lastig/extreem dat de levensduur ernstig beperkt wordt? Kun je nagaan in hoeverre no-name Chinezen dit voor elkaar krijgen...