Wat de Columbus betreft, de laatste paar weken is me toch wel opgevallen hoe verouderd de (meest recente!!) kaarten zijn. Ik kom niet zo vaak op plekken waar ik nog niet geweest ben, en gebruik het ding eigenlijk vooral voor de verkeersinformatie en alternatieve routes bij files. Dat werkt uitstekend, en ook in de afgelopen wintervakantie ging dat allemaal prima, werd ook erg mooi om forse files heengeleid, over wegen die ook daadwerkelijk bestonden. Maar de laatste weken zijn me door onvermoede omstandigheden toch wel een paar dingen opgevallen.
1) Bij mij in de wijk is momenteel de belangrijkste door/toegangsweg afgesloten. Positief is dat het ding dat weet en netjes aangeeft. Minder positief is dat de alternatieve routes over voetpaden gaat, wat vroeger (minstens 8 jaar geleden!) wel straten waren waar je met de auto doorheen mocht. Dus kennelijk is de wijk al zolang niet bijgewerkt. Omdat ik de wijk ken is dat niet zo'n probleem, maar als je als bv. als vertegenwoordiger daar je weg moet zoeken heb je toch wel een probleem met alleen een up-to-date Columbus.
2) Laatst op de snelweg bij Sliedrecht kwam er plotseling een vreselijk geluid uit het vooronder van m'n auto, vlak bij een afrit (Sliedrecht-Oost), dus daaraf en op de eerste de beste veilige plek de auto stilgezet. Er leek iets aan te lopen, maar kon zelf niet zien wat. Even op de Columbus gezocht naar de dichtsbijzijnde Skoda dealer, bleek een paar kilometer verderop te zijn. Dat durfde ik niet aan, dus de mobility service gebeld. De vriendelijke data aan de andere kant van de lijn dacht aan een klemzittend steentje, wat er met een beetje achteruit rijden misschien wel uit zou vallen. Dat had ik al geprobeerd, hielp niet, dus ze ging een monteur bellen. Die was er binnen 5 minuten, en toen bleek dat de betreffende dealer (Ames) al een flinke tijd geleden verhuisd was, en hij zat nu niet meer dan 300 meter verderop (overigens, het was inderdaad een steentje, wiel eraf gehaald en het steentje viel eruit, goede en snelle service van de mannen van Ames). Binnenkort gaat "mijn" dealer trouwens ook verhuizen, Hoogenboom Barendrecht, verhuist naar Rotterdam, ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat dat in het systeem zit.
Kortom, voor de manier waarop ik 'm gebruik voldoet de Columbus uitstekend, maar als je veel naar onbekende plekken moet, in stedelijk gebied, woonwijken en zo, dan zou ik toch verder kijken, Waze, Google maps. Allemaal wel wat minder handig, naar mijn mening, maar wel betrouwbaarder.