Hoe ouder hoe gekker

leon-cupra

Forumguru
Heel herkenbaar. Als ik iets opmerk over mijn partner haar rijgedrag, zit het er ook “boenk” tegen. Onlangs ook , de dag dat het stevig vroor en de baan lichtjes glad lag. Ze komt daar tegen 70 een rood licht naderend. Op 50m maakt ze nog geen aanstalten om te remmen (stond een ander wagen voor de lichten te wachten). Maak haar er attent op dat ze in deze situatie beter iets vroeger en rustiger zou moeten remmen. ( ze reed alsof het een mooie zomerdag was met perfecte banen)
Kreeg een sneer terug … haar dan maar ook een sneer terug gegeven “wie heeft er de laatste tien jaar 4 accidenten veroorzaakt (en dan nog meestal in fout)? Ik niet”. Komende half uur in de wagen muisstil :deuk:
Kan zo nog wel een paar situaties vermelden.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Bij mijn echtgenote gebeurt het nogal eens dat de motor afslaat bij het wegrijden. Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat het mij ook een enkele keer overkomt, terwijl ik daar bij andere auto's nooit last van had. Haar vraag, waarop ik het antwoord schuldig moet blijven, is of hier niets aan te doen valt dmv de afstelling van één of ander
 

Tees

Donateur
Misschien valt er tussen de oren nog wat af te stellen, eventueel een nieuw syncromesh tussen de linker- en rechtervoet? ;)

Ik denk dat t simpelweg ligt aan de 1.0 motor zelf, kleine motoren slaan vaak snel af. I.t.t. een diesel, waarbij je bijna kan koppelen alsof je de rem loslaat. Al moet ik zeggen dat m'n oude 1.4 16v sneller afsloeg dan m'n huidige 1.2.
 

EdK

Forumguru
kleine motoren slaan vaak snel af. I.t.t. een diesel, waarbij je bijna kan koppelen alsof je de rem loslaat
Ook dat gaat niet geheel meer op.
Dat de eerste diesels in de transporters kwamen na de W5 motoren , hadden vele collega veel problemen met wegrijden en derhalve sloeg de motor meerdere keren uit. En dat dus met de TDI
 

Canon-Eye

Forumguru
Met mijn F2c Greenline kon ik op stationair toerental uit stilstand wegrijden zonder het gaspedaal aan te raken en tot de 3e versnelling opschakelen (op een vlakke weg, dat wel) voordat hij een heel klein beetje begon te brommen. Soepel torretje...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja dat gaat bij koude start ook. Koppeling moet je dan in het begin niet helemaal laten opkomen anders schiet je vooruit.
Maar denk dat je goed zit met de twee voeten theorie @Tees
Lastige is hoe leg je goed uit hoe dat werkt. Tips?
 

Cordoba

Forumguru
Ik lees het nu pas, al weer aardig aan de beterende hand? Heb je geen Noro gehad i.p.v. griep, dat heeft afgelopen weken ook volop rondgewaard (en nog).

Wat de koppeling betreft: ook een keer gehad dat ik onverwachts achteruit een steile garagehelling op moest, en dat vond de koppeling ook niet fijn, verder eigenlijk nooit gehad maar bij sommige mensen is dat redelijk standaard.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja maar het is zo lastig uitleggen hoe je het doet als het voor jezelf gewoon een automatisch verlopend script is.
Denk toch wel griep. Inmiddels wel zo goed als hersteld, al blijft een wat dof gevoel in het hoofd en gaat nog niet alles goed. Zo gooide ik de nog niet gekookte boerenkool laatst met hangend water bij de aardappelen. Maar het rare was dat ik niets doorhad en gewoon ging stampen en bakken. Toen ik mijn echtgenote vertelde dat het wel wat nattig was, kreeg ik de vraag of ik het wel gekookt had.
 

EdK

Forumguru
kreeg ik de vraag of ik het wel gekookt had.
Tuurlijk schat.................... wat denk je nou ???? :D

Maar goed hoe leg je het uit.... niet dus !
Vandaar dat ik ook zei van enkele lessen.
Dan kan de rijschool met dubbele bediening het voordoen en kan zij het voelen op haar pendalen....
En die gasten zijn in algemeen opgeleid om je iets te leren, en daar zijn wij niet voor in de wieg gelegd ...

Dus rijschool in Leeuwarden zoeken en in spitstijd van Leeuwarden laten lessen !
 

Tees

Donateur
Tsja, hoe leg je dat uit idd...wat volgens mij een goede oefening is, is om eerst een beetje gas te geven (tot 1200-1500 toeren of zo) en dan de koppeling rustig op te laten komen, en dan goed opletten wat er gebeurt. In stukjes ophakken dus, en langzamerhand ervaren wat de auto precies doet wanneer je 't een of het ander doet. Eventueel kan het ook zonder gas geven, hangt een beetje af van de subtiliteit van de linker voet.
 

EdK

Forumguru
Me buuf aan de overkant heeft een Daihatsu ( kleinste model ) en ik denk dat ze nu al aan haar 2e koppeling toe is...
Optrekken is met vol gas en slippende koppeling
Inparkeren excact hetzelfde.
En ja ze heeft geen V8 geluid , maar als ze vertrekt en thuis komt dan weet ik dat elke keer als ik thuis ben en dus hoor....
 

Rosinfield

† In Memoriam
@EdK
Maar dan zou ze dus in een Up lesdagen moeten rijden. Want het is ook wel echt iets met deze auto. Het vergt de nodige subtiliteit zal ik maar zeggen
 

EdK

Forumguru
Bellen en overleggen, misschien kan het in de eigen wagen ?
Kun je lekker achterin zitten en mee luisteren en verder je mond houden...
 

CharlesTucker

Forumguru
Prima plan, ik zou alleen zelf niet achterin gaan zitten. Mrs. Tucker heeft zo ook wel eens met een instructeur in de eigen auto gereden. Weliswaar om een andere reden, ze had een buitenlands rijbewijs, om laten zetten naar een Nederlands rijbewijs, maar weinig rij-ervaring en hele andere omstandigheden, ze heeft dus een paar lessen genomen om aan het Nederlandse verkeer te wennen en wat ervaring op te doen, eerst met de lesauto, en daarna met de eigen auto. Een goede instructeur zal hier best voor open staan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Is voor een goede rijschoolhouder inderdaad geen enkel probleem.
Toen de Leon met dsg bij ons zijn intrede deed na ruim 7 jaar F2c Greenline (en daarnaast ruim 20 jaar haar eigen Twingo) was mijn vrouw ook een tikkie nerveus over het toch iets grotere formaat in combinatie met de dsg en verdere bediening. Twee uurtjes les in de eigen Leon - ik ben uiteraard niet meegeweest - heeft haar er prima overheen geholpen.
 

Eltjo

Forumguru
Me buuf aan de overkant heeft een Daihatsu ( kleinste model ) en ik denk dat ze nu al aan haar 2e koppeling toe is...
Optrekken is met vol gas en slippende koppeling
Inparkeren excact hetzelfde.
En ja ze heeft geen V8 geluid , maar als ze vertrekt en thuis komt dan weet ik dat elke keer als ik thuis ben en dus hoor....
Is ze doof? vraag je je dan af.
O.k., is een oudere 3 cilinder, dus gaat minder soepel en zeker omdat er waarschijnlijk alleen maar k stukjes mee wordt gereden.
2e koppeling kan ook nog eens komen doordat er een kabel in zit die met wat speling gesteld moet worden. Elke keer als de speling er uit gesleten is, moet die de losser gesteld worden. Gebeurt dat niet, dan gaat de slijtage steeds sneller.
 

Captain Hook

Forumguru
Feit is, er zijn nu eenmaal mensen (zowel mannen als vrouwen, en X) die hebben gewoon niks qua 'gevoel' met technologie.
De ene keer is dat hoe een koppeling aangrijpt bij een auto, de andere keer hoe je een lekke band moet plakken. De volgende keer hoe je een schroef los of vast moet draaien, een spijker in een plank slaan, etc, etc.

Ik zie het ook dagelijks in m'n werkomgeving (VO; VWO/HAVO), zelfs bij de nog komende generaties heb je er, die zijn gewoon 'handig', en er zijn er die gewoon 'onhandig' zijn. Waarvan je denkt, hoe moeilijk kan het zijn... :arghh:

:koffie:
 

EdK

Forumguru
Tsja handig of niet handig.....
Dit doet me denken aan heel wat jaren terug bij me vorige werkgever.
Waren bezig in de ovenhal van de motorenhal van onze luchtvaartmaatschappij bezig, en kregen er een uitzender bij dat een topper zou zijn volgens de papieren.
Afijn hij mocht beginnen met wat zakleidingen op betonnen pilaren te maken voor algemene wandcontactdozen !
Dus spatlijn zetten en beugelafstanden aftekenen en dan de beugels plaatsen met de leidingen en kabels er in.
En na een tijdje was meneer nog steeds druk druk druk..... maar collega en ik hadden zoiets van het mag nu wel eens klaar zijn.
Dus kijken, en bleek er nog geen beugel gemonteerd te zijn......
En we zien hem met een accutol schroeven , maar het lukte maar niet...
Kort samengevat, meneer dacht zonder te boren de schroeven in het beton te kunnen schroeven en wist werkelijk waar niet dat hij moest boren , plug erin en dan de beugel met schroef erin draaien.
En na wat praten bleek meneer wat jaren bij Liander (Nuon) gewerkt te hebben en alleen maar meterborden gemonteerd te hebben.
En ja daar heb je dus in 99% van de gevallen een houten achterwand , en ja dan schroef je de schroeven er inderdaad zo in !
Ja hij heeft die week nog bij ons gewerkt, en de week erop mocht hij weer terug naar uitzendbureau.

Tsja dat valt bij mij onder de categorie " niet handig " en kan beter een ander vak gaan zoeken want gaat het nooit worden ook.
Noemen wij bij onze firma : Als je een aap een kunstje leert dan doet hij het na ! Maar hierover hadden we zelfs onze twijfels...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Waarbij aangetekend dat het geen algemene dichotomie is. Dwz, je kunt best heel handig zijn in het één, bv aanvoelen hoe een auto rijdt, terwijl je wat andere dingen betreft heel onhandig bent
 
Bovenaan Onderaan