@MacManiac78, mocht dit maar beperkt zijn tot de communicatie tussen laadpaal en auto, in werkelijkheid speelt er veel meer.
Ik vrees dat er nog heel wat van dergelijke problemen gaan komen. De externe apps die het laden van de wagen beïnvloeden hebben een belangrijke inkomstenbron: op elk moment heb je x laadsessies onder controle, en afhankelijk van de spotprijs van de elektriciteit kan je controleren hoeveel energie er wordt opgenomen. Als de spotprijs laag (of zelfs negatief is) laat je alle wagen zoveel mogelijk laden (kassa, kassa), als de spotprijs te hoog is stop of reduceer je het laadvermogen. De klant ziet enkel dat het laadproces wat trager verloopt.
Van zodra bidirectioneel laden beschikbaar wordt zal het probleem enkel toenemen, want de klanten zullen dan zien dat om één of andere reden de levensduur van de batterij korter is dan verwacht...
Ik vrees dat er nog heel wat van dergelijke problemen gaan komen. De externe apps die het laden van de wagen beïnvloeden hebben een belangrijke inkomstenbron: op elk moment heb je x laadsessies onder controle, en afhankelijk van de spotprijs van de elektriciteit kan je controleren hoeveel energie er wordt opgenomen. Als de spotprijs laag (of zelfs negatief is) laat je alle wagen zoveel mogelijk laden (kassa, kassa), als de spotprijs te hoog is stop of reduceer je het laadvermogen. De klant ziet enkel dat het laadproces wat trager verloopt.
Van zodra bidirectioneel laden beschikbaar wordt zal het probleem enkel toenemen, want de klanten zullen dan zien dat om één of andere reden de levensduur van de batterij korter is dan verwacht...