Reken maar van wel, vermoed ik....
Bekijk de specs maar eens en met name het koppel. Het max koppel is van de 2.0 is niet alleen een hoger dan de 1.4 16v 101pk, maar komt ook een stuk eerder in de toeren al vrij.
Met die 14pk gaat de 2.0 liter misschien maar iets harder qua topsnelheid, maar waarschijnlijk in de souplesse een wereld van verschil.
Heb wel eens een review gelezen van iemand over die 1.4 101pk variant dat het een typisch hoogtoerige motor is die onderin niet veel thuis geeft.
Destijds (2002) heb ik proefritten gemaakt met zowel de 1.4 16V en de 1.4 MPI. Binnen 10 km was ik overtuigd om te kiezen voor de MPI, want die 16V was me véél te nerveus. Vervolgens bijna 6 jaar met veel genoegen mee gereden. Wel ging er op 60k km een krukaslager stuk, maar dat is onder garantie keurig opgelost. Er was sprake van een serie(tje) motoren waar iets fout zat met de lagerschalen, dus ze keken er niet echt van op toen ik op een zaterdagochtend dankzij de mobiliteitsservice met auto en al bij de dealer werd afgeleverd. Er stond een prima leenauto klaar - demo zo te zien, dus ik vrees dat de verkoper dat weekend veel heeft gefietst...Ik heb zelf een 1.4 MPI en omdat dat een lange slag motor is kun je daar lekker schakellui mee rijden.
Ik ben eerlijk gezegd erg benieuwd hoe een 2.0 Fabia rijdt. Juist omdat daar het koppel ook bij laag toeren vrij komt. Ook ben ik best wel benieuwd naar het subjectieve geluid wat deze twee motoren t.o.v. elkaar maken. De 1.4 MPI vind ik behoorlijk stil, terwijl men stelt dat de 2.0 wat brommerig zou klinken.
Voor meer vergelijkingen check dit topic: https://www.skodaforum.nl/forum/i/toerentallen-bij-120-km-u.17800/Nog even een vraag: hoeveel toeren in z'n 5 maakt jouw motor bij 100km/u?
Gewoon via de klokken op het dashboard.