Hoeveel Rapid rijders hebben we hier?

harleyroadking

Senior Member
Ik rij sinds eind juli in de skoda rapid spaceback joy en moet zeggen hij rijdt echt geweldig zeker in combinatie met dsg.
We hebben er nu 1700km op zitten 1op 15 gemiddeld bij een rustige rijstijl,hij is stil binnen tijdens de rit en stuurt zeer relax.
De dsg heeft 7 versnellingen het resultaat is dat hij een laag toerental heeft wat ik als zeer prettig ervaar.
Daarbij vindt ik de parkeersensoren zowel voor als achter super,je parkeert hem in de kleinste plekjes.
En niet te vergeten de climate control en de navigatie zijn hele prettige en goede hulp middelen
Kortom een aanrader.
 
Voor wat het waard is; voordat wij onze O3 occasion kochten waren wij eerste eigenaar van een Seat Toledo welke in basis dezelfde auto is als de rapid. Moet zeggen dat dat karretje uitstekend beviel. We kopen alleen nooit meer een splinter nieuwe auto haha. Man wat verdampt dat geld dan ineens snel ;)

Wij hadden de 1.2 met 6 bak (Dus de 105pk) geen issues gehad behalve het bekende water verhaal in de achter deuren. Was keurig verholpen. Wij hadden hem vanaf maart 2014 en dat model was ook beperkt in de raamschakelaars in de zin van dat je ze vast moest houden. Ik had wel de nieuwe lichting dat ik wel ook de achter ramen kon bedienen. Maar het bestuurders raam gaat wel in 1x omlaag maar omhoog moet je hem vasthouden. Voor de overige ramen moet je hem omlaag ook vast houden. Ik had er achteraf xenon projectoren in gezet; dat was niet fabriek af leverbaar bij Seat maar dat beviel niet zo (paste niet goed; met condens in de koplamp tot gevolg) ik had het al 3x open gehad en aangepast ec maar ik was het beu om ermee te kloten. Ik zat al een poosje naar een Toledo automaat te kijken en toen de Toledo voor een beurt moest (na 2 jaar) en hoorden dat de lampen APK afkeur zouden zijn (omdat ze niet goed pasten waren ze niet 100% verstelbaar en daarbij ook nog eens lek) was ik er klaar mee en had ik nog een extra reden om naar iets anders te loeren. Daarbij wilde ik niet alleen automaat maar ook graag een panoramadak, licht/regen sensor (destijds, nu wel, niet leverbaar op de Toledo) en automatisch de ramen kunnen bedienen op afstand.. zodoende kwam ik bij een rode O3 uit en dat moest m worden..

Gezien de Toledo vrijwel indentiek is als de Rapid kan ik als laatste nog even mijn (uitgebreide) revieuw delen welke ik destijds op autoweek had geschreven..

klikkerdeklik
 
Bij mij zitten de 1e 500 kilometers er op en het bevalt prima tot nu toe.
Grote pluspunten zijn de DSG en het panoramadak.
Minder is het start/stop systeem (wie verzint die onzin?), gelukkig kan je dat uitzetten.
Verder, maar dat hebben alle auto's tegenwoordig, het irritante geping zolang je de gordel niet om hebt :banghead:

En gezien de regen van de afgelopen dagen lijkt vanmiddag een uitstekend moment om eens te kijken hoe het tegenwoordig is met de afwatering van de portieren. Ik heb hier namelijk gelezen dat je ze ook als reservoir kunt gebruiken :D Wordt vervolgd dus.
 

Noord26

Forumguru
Bij mij zitten de 1e 500 kilometers er op en het bevalt prima tot nu toe.
Grote pluspunten zijn de DSG en het panoramadak.
Minder is het start/stop systeem (wie verzint die onzin?), gelukkig kan je dat uitzetten.
Verder, maar dat hebben alle auto's tegenwoordig, het irritante geping zolang je de gordel niet om hebt :banghead:

En gezien de regen van de afgelopen dagen lijkt vanmiddag een uitstekend moment om eens te kijken hoe het tegenwoordig is met de afwatering van de portieren. Ik heb hier namelijk gelezen dat je ze ook als reservoir kunt gebruiken :D Wordt vervolgd dus.

50% van de ongevallen gebeurd bij het weg rijden of parkeren van de auto. Als de auto piept ben je toch al aan het rijden, daaronder krijg je alleen een melding op je dashboard. Waarom doe je de gordel niet gewoon aan voordat je de auto stapt; zoals het ook geleerd is toch? Kan je een hoop ellende besparen.
 
bij inparkeren of bij de mc drive vind ik het prettig om hem even niet om te hebben, of even naar de super in het dorp waarbij je amper op snelheid komt. Bovendien heb ik zoiets van ik maak zelf wel uit wanneer ik 'm om doe, maar dat ben ik dan. Maar wettelijk gezien heb je helemaal gelijk.
 
@harry, als je sneller je rem loslaat èn gas geeft dan de motor start, dan geeft dat een schok bij het wegrijden (dsg). Omdat de motor stationair erg stil is heb je ook niet in de gaten dat ie niet meer loopt.
Misschien moet ik er aan wennen, maar voor nu is het gewoon irritant dus gaat ie uit.

Bji een handbak wordt gestart zodra je de koppeling intrapt, daar heb je er geen last van, behalve dat je misschien minder snel weg bent bij een stoplicht.
 

Noord26

Forumguru
bij inparkeren of bij de mc drive vind ik het prettig om hem even niet om te hebben, of even naar de super in het dorp waarbij je amper op snelheid komt. Bovendien heb ik zoiets van ik maak zelf wel uit wanneer ik 'm om doe, maar dat ben ik dan. Maar wettelijk gezien heb je helemaal gelijk.

Helaas ben ik ooit slachtoffer geweest van een rondje naar een lokale bouwmarkt zonder gordel. Waarbij er iemand achterop reed. Daar heb ik tot op heden dagelijks 'plezier' (fysio en medicijnen) van. ;) Al doende leert men (lees: leer ik..)

Loop maar eens met 25 km/h met je kop tegen een betonnen muur. Dat is toch ook niet snel?

On-topic: DSG icm de Rapid is een zeer fijne combinatie. Relatief lichte auto met korte versnellingen en ook relatief veel koppel. Maakt hem gewoons echt speels.
 
Laatst bewerkt:

duopenotti

Senior Member
Zelf nu ongeveer 3500 km op de teller van onze rapid staan. Dat is incl. een vakantie met bagagewagen naar het Gardameer. De auto bevalt zeer goed. Er is veel meer binnenruimte dan in onze oude faab en ook de kofferruimte is maar iets kleiner. De 1.2 tsi i.c.m. de DSG rijdt als een zonnetje. Ook in de bergen vol beladen met bagagewagen nooit het gevoel gehad dat ik vermogen tekort kom.

Wat me in negatieve zin tov van mijn vorige fabia greenline uit 2010 opvalt is het harde plastic op het dashboard, wat ik natuurlijk bij aankoop al wist maar gek genoeg had de faab dat niet. Ook is de airco kleiner bemeten dan die van de faab en deze had dan ook een aardige klus om de auto enigszins koel te houden op warme dagen. Ik weet dat de airco van de faab 550 g. koelmiddel bevat en de rapid 475 g. Dat had ik niet verwacht. Daarnaast kon ik in de faab alle ramen snel sluiten en nu alleen het bestuurdersraam. Ook kon ik bij de faab met de afstandsbediening alle ramen openen en sluiten en kan dat met de rapid niet.
Alhoewel de Rapid met auto's uit de Golf klasse wordt vergeleken zit hij qua materiaalgebruik mijns inziens onder de fabia.
Ondanks deze minpuntjes blijft het een zeer ondergewaardeerde auto die ons verder prima bevalt.
 
Tja. De Rapid/Toledo is in princiepe een "budget" auto. Destijds had ik hem vergeleken met een Seat Ibiza ST. Zit bijna niks tussen (op dit moment in de goedkoopste uitvoering 550 euro dat de Toledo duurder is) maar de Ibi is wel netter afgewerkt, de Toledo bied weer een zee van ruimte. Dus ergens moet er bespaard worden.

Viel me nu op dat de Rapid in de basis uitvoering 3000 euro meer kost bij Skoda? Geen opties vergeleken maar dat is fors prijs verschil.

Dan even over het Start/Stop; ik weet niet of de sftware anders is van de Toledo of Rapid; bij mij werkte het Start/Stop alleen als het niet te warm was in de auto. Voorbeeldje; buiten 20 graden. Ik rijd in de zon, de Airco staat uit de temepratuur op de climatronic op 18 graden. Dus het is te warm in de auto en dan vertikte hij het om uit te gaan bij her verkeerslicht. Zet ik nu dan de airco aan ookal is het bloedheet in de auto; poef; motor uit bij het verkeerslicht. En dat terwijl die draaiende motor toch echt nodig is voor de airco. Dat vond ik erg vreemd. Deaker kon er niets mee.


Dan over de DSG; deze heb ik nu in de O3 icm Start/Stop.
Kunst is om bijv bij korte stop bij een zeebrapad niet de rem bij stilstaan diep in te trappen. Als je stilstaat en het rem pendaal zo heb op het randje van wel/niet meer stil bljven staan dan blijft de motor gewoon draaien. Vraagt even wat gewenning maar dan is er prima mee te rijden.
 
Ja. Je moet dus licht remmend aankomen rijden. De rem dan zo houden dat je hem zeg maar net een beetje j getrapt hebt en dan zal het zeker lukken. Moet je plots remmen en trap je te hard in dan zal hij alnog uit gaan
 

Marchel

Nieuw lid
Sinds Donderdag in het bezit van een een Rapid Spaceback Joy met JOY Plus Pack

Heerlijke auto voor zover ik nu kan beoordelen.
Geen spijt van het panoramadak, wat een bak met licht en 2 kids achterin die zich vermaken met regendruppels die nu als sneeuw voor de zon wegschieten (door de wax laag :-) )..

Navigatie werkt goed en snel
Stoelen zitten goed
Motor is lekker vlot en niet overdreven aanwezig.
 
Bovenaan Onderaan