Hoeveel Rapid rijders hebben we hier?

haanroke

Nieuw lid
Ik zie dat je nu enkele maanden in het bezit ben en een rapid .Style . ik overweeg er ook een aan te schaffen in 2016. mijn vraag is hoe bevalt deze rapid ,?? en wat is het verbruik .???
 

Peter MG

Nieuw lid
Hallo Haanroke,

Sinds februari rijd ik een Rapid Spaceback (1200 cc; 77 Kw dus 6 versn.) en ik heb er nu ruim 14.000 km op zitten. De auto bevalt goed: hij is wat minder rijk uitgerust dan de Octavia Combi die ik daarvóór had maar dat went snel. Deze auto voelt aanmerkelijk sneller/krachtiger dan de 1600 cc Octavia (daarvoor had ik een Roomster ook 1200 cc met automaat).
Ik rijd alleen grotere afstanden en dan loopt hij heerlijk rustig; dankzij de 6 versnellingsbak blijft het toerental laag. Als het moet kun je met deze auto verrassend snel uit de voeten, de turbo grijpt soepel aan. Over het algemeen ben ik een rustige rijder waardoor ik het brandstofverbruik laag kan houden, het schommelt tussen de 1:17 en 1:18. Daar ben ik heel content mee. Bij 120 km/u loopt de auto verrassend zuinig vlg. de boordcomputer. Toch noteer ik al jaren bij elke tankbeurt de gereden afstand en de hoeveelheid getankte liters. Daar vertrouw ik het meest op.
Het veercomfort op korte richels (bijv. overwegen) zou beter mogen maar verder: op de lange afstand is het meestal genieten; de stoelen zitten goed, zeker ook achter; er is ruim voldoende bagageruimte en het model staat me aan.
Tevreden dus.

Succes met de overwegingen bij het besluit.

groet, Peter
 

Bijlagen

  • 2015-03-06 Rapid Spaceback P1100436 bew-2.jpg
    2015-03-06 Rapid Spaceback P1100436 bew-2.jpg
    314,1 KB · Weergaven: 54
  • 2015-03-06 Rapid Spaceback P1100433 - bew met lijst-2.jpg
    2015-03-06 Rapid Spaceback P1100433 - bew met lijst-2.jpg
    444 KB · Weergaven: 55
  • 2015-03-06 Rapid Spaceback P1100430 bew nw. gril - 2.jpg
    2015-03-06 Rapid Spaceback P1100430 bew nw. gril - 2.jpg
    406,8 KB · Weergaven: 54
  • Leuk
Waarderingen: EdK
@haanroke,

De Rapid bevalt goed. Ik heb zelf de 90PK versie met DSG automaat, en heb er nu een kleine 3000KM op zitten. De auto rijdt soepel en vlot. Gemiddeld gebruik ligt nu nog op 1:15 gemiddeld, moet er wel bij zeggen dat ik veel "randstad" kilometers maak, en met vlagen best sportief rijd. Het schijnt dat de motor nog wat zuiniger moet gaan worden zodra hij echt goed ingereden is.

Weet niet of je een automaat overweegt, maar kan het je aanraden. DSG is een mooie techniek, schakelt geruisloos en heel snel. Echter vergt het wel wat gewenning omdat de automaat is D stand heel snel opschakelt, en in de S stand lang in hoge toeren blijft hangen. Dit los je op door met ietsje dieper het gaspedaal te rijden (in D stand) waardoor de schakelmomenten iets hoger liggen. Ook zijn er mogelijkheden om de DSG te laten aanpassen, daarover kun je genoeg vinden hier op het forum. Op dit moment overweeg ik niet om de DSG software aan te laten passen, maar ik heb dan ook een auto van de zaak. Als dit mijn eigen auto was geweest dan had ik het wel overwogen (samen met chiptuning) om net dat beetje extra eruit te halen. Heel soms als je rustig rijdt en je ineens snel wilt accelereren is de gekozen versnelling soms wat laag ingeschat waardoor je ineens een flinke duw krijgt en flink toeren maakt. Niet echt erg maar als het onverwachts komt soms even "schrikken". Daarnaast kun je door zelf te schakelen een prima potje boenderen als je daar (net als ik soms) behoefte aan hebt.

Wat me nu na ruim een maand wel opvalt is dat het afrolgeluid, met name in bochten op hogere snelheden, best wel aanwezig is. Komende vanuit een Aygo stelt het niks voor, maar weet uit ervaring dat dit in andere auto's (bijv. Prius en Octavia) minder is. Las in een ander draadje op dit forum dat dit mogelijk aan het type band ligt (dunlop SP sport).

Verder is de uitvoering van mijn Rapid zeer compleet (zie eerdere posts) heb alles wat ik kon wensen en alles werkt zoals het moet.

Als je nog meer vragen hebt gewoon posten.
 

haanroke

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie, ik rij nu 13 jaar een Honda Jazz met een gemiddelde verbruik van 5.9 6.0 , moet er ook bij vermelden dat ik een rustige rijder ben .
Ben al eens gaan proef rijden met een DSG automaat , en dit beviel wel , vond dat het een beetje traag was , maar de verkoper ging daarna even met mij mee , wat een pit zit in dat motortje , het is even wennen , maar het gaat zeker een DSG automaat worden . Wilde ik dit jaar de rapid aan schaffen , en gebruik maken van de aanbieding die Skoda had ( heeft ) Maar ze konden in heen Nederland de wagen niet leveren met de opties die ik er graag er bij zou hebben . Nu maar wachten tot het volgend jaar, weer een actie komt , of anders maar gelijk de style bestellen.

Groet Haanroke
 

memoscan

Senior Member
Hallo Jaco,
zal ook eens reageren op jou oproep
sinds februari in bezit van Rapid Spaceback Businessline Pro 1.2 TSI 63kw blackmagic en pro plus pakket en sunset met opdracht vaste trekhaak en achterruitrijsignaleringen extra luidsprekers achterin, gekocht als demo met 900 km op de klok.
gemiddeld gebruik plusminus 1:16
voordelen grote ruimte achterbank
fijne auto om te rijden en te sturen
veel luxe fijne verstelbare stoelen
banden Dunlop redelijk stil
nadelen: veel remstof op voorwielen, te zachte remblokken
veel vocht aanslag op ramen blower is niet geschikt voor deze auto ook vastgesteld door dealer
bij regen zowel bij raam openen water op deurschakelaars als bij openen deuren water loop over stoelen naar binnen
roesten van torxschroeven op deurstijl
huidige stand 15000 km
inmiddels mijn 4e skoda
groetjes
 

Ronbe

Senior Member
@haanroke
Rij nu 7 maanden met de Rapid Spaceback, bevalt uitstekend! Heb de (oude) 86 PK tsi motor.
Na 8.000km is mijn verbruik 16,7km/l. van deze 8000km zijn 4000km vakantiekilometers (snelweg) en de overige 4000km is stadsverkeer. Ik ben tevreden over het verbuik.
De ruimte in de Rapid is een sterk punt, volwassenen hebben ook achterin heel veel ruimte. De wagen is comfortabeler en een stuk stabieler vwb zijn voorganger, een skoda Fabia. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met de veel grotere wielbasis. De afrolgeluiden waar El Rapido het over heeft herken ik niet. Bij mij is de auto afgeleverd op Bridgestone Turanza banden. (wellicht zijn die stiller als de Dunlop SP Sport zoals ze bij El Rapido erop liggen)

Ik ben blij met mijn overstap naar de Rapid, prijstechnisch met de huidige actie modellen erg aantrekkelijk. Het blijft mij wel bevreemden dat je in Nederland zo weinig Rapids ziet rondrijden, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Oostenrijk, waar je ze weer veel ziet.
 

haanroke

Nieuw lid
Bedankt voor de reactie, maar dat vocht probleem is dat bij alle Skoda rapid .
Is toch een slechte zaak als het regent en het water komt naar binnen ,en al roest vorming ?? en wat doen ze er aan om het te verbeteren of te voorkomen ??

Groet
 

Ronbe

Senior Member
Het vochtprobleem is bij mijn Rapid niet aanwezig.
Tsja, als het regent en je maakt een deur of raam open, dan is het natuurlijk niet vreemd als er water naar binnen komt.
Dat van die licht roestende torxschroeven had ik al eerder gehoord. Ik heb toen ik mijn wagen kreeg gelijk een laag wax er overheen gedaan. Geen roest verschijnselen tot nu toe.
 

peperskoda

Forumguru
Ik rij mijn Rapid SB met DSG en 90 pk nu 2 maanden. Ik heb nu 6500km afgelegd en noteer op dit moment een verbruik van 1 op 18. Moet er wel bij zeggen dat ik een rustige rijstijl hanteer, ik rij veel in de spitsuren en heb een afgrijselijke hekel aan jojo-en dus de cruise op 100km/h en rijden maar. Ik ben erg blij met mijn SB, het ding rijdt echt super. Mijn auto stond in eerste instantie op Dunlops , maar die waren niet mooi rond. Daar zijn er meer van te vinden op dit forum, dus misschien iets om bij de onderhandelingen mee te nemen. Inmiddels ben ik voorzien van Bridgestone Turanza's en die bevallen uitstekend. Afrolgeluid neem ik pas waar sinds ik mijn winterbanden heb gemonteerd, maar ik vind dat niet hinderlijk(ben stiekem wel een beetje verslaafd aan zingend rubber op het asfalt...) Verder heb tot nu toe geen enkel probleem gehad en hoor ik geen rammels, piepjes of kraakjes.
 

haanroke

Nieuw lid
Ik ben dus ook een rustige rijder ,en kan mij vinden in je rijgedrag peperskoda , zou zeggen de kogel is door de kerk , en volgend jaar gaat het dus een rapid worden , misschien komt er een aanbieding of anders na de winter wordt de auto besteld .
 

JJB

Lid
misschien komt er een aanbieding

Mijn ervaring met de actiemodellen van Skoda is dat je de aanbieding zelf betaalt doordat je minder inruil krijgt voor je huidige auto (of minder korting wanneer je niks inruilt), dit werd door de dealer bevestigd. Wel kun je extra voordeel halen wanneer je dealer aan het eind van het jaar de verkooptargets voor het model nog niet gehaald heeft en je kiest voor een auto die op voorraad staat en nog in hetzelfde jaar geregistreerd wordt.
 

Marja1961

Nieuw lid
Ik stap deze maand over van een zwarte Fabia II 1.2 TD Combi, met 290.000 km op de teller, over op een verse witte Rapid Hatchback Edition 1.4 TD DSG 7-bak! Als de Rapid (van de zaak) net zo goed gaat bevallen als de Fabia dan mag ik mij gelukkig prijzen!
Iemand ervaren met de nieuwste DSG i.c.m. een diesel?
 

Axer72

Nieuw lid
Hallo,

Wij hebben inmiddels een Rapid Spaceback Businessline edition versie 2016 besteld, 5 januari wordt hij afgeleverd, ben erg benieuwd hoe deze auto ons gaat bevallen. Eerder hebben we Peugeot en Kia gereden. Zal regelmatig dit forum bekijken en nodige informatie tot mij nemen en delen.
 

Marja1961

Nieuw lid
Alvast gefeliciteerd en de beste wensen! Ben benieuwd hoe ze bevalt! Heb reeds 300 km gereden en hoop er volgend jaar 50 k kilometers bij te rijden! De automaat en het nieuwe meer uitgebreide computer- en navigatiesysteem is wennen maar lijkt een grote verbetering! Heb nog geen minpuntje kunnen ontdekken! Toch rijd ik nog liever op mijn Moto Guzzi V7 II Racer......
 
Heb een Raceblue Rapid Spaceback bwjr. nov 2013 gehad een erg prettige auto. Er dan ook met erg veel plezier gereden.
De auto ingeruilt en nu een Candy Whit Rapid Spaceback Edition met een panorama dak bwjr juli 2015 gekocht.
Ben er erg tevreden mee, een erg prettig rijdende auto.
 
Bovenaan Onderaan