Hoog olie verbruik 1.8TSI

Noord26

Forumguru
Bijna, deze week wat minder kilometers als normaal op de planning helaas. Zal volgende week (donderdag de 30e ?) worden. Teller staat pas rond 200km.
 
Laatst bewerkt:

Schippersss

Forumguru
'De prijs: 3750,- inc. b.t.w. is niet de laagste in Nl., maar wel waar u het meeste waar voor uw geld krijgt en de kwalitatief beste oplossing. De meeste bedrijven die dit uitvoeren onder de 3000,- vernieuwen geen zuigers maar passen de oude aan. Deze prijs is lager dan de meeste aanbiedingen van dealers zelfs met aftrek van garantieregelingen'

Wel een beetje apart. Eerst boden ze het zelf ook aan voor voor 2999,- incl. En met nieuwe zuigers. En daarbij worden bij tsc ook de zuigers vervangen. Een beetje wij van wc eend.
 

Noord26

Forumguru
Hebben ze eigenlijk aangegeven wat er mijimaal verstookt moet zijn ?
Nee.

Om überhaupt aanspraak te maken op coulance is deze meting benodigd. Dit tezamen met de historie van de auto gaat naar PON, die elk geval apart beoordeeld.

Maar ik lees veroordeel ipv beoordeel..

@Schippersss

Een zuiger kost ook niet de wereld. Per 4 stuks zeker minder als €400,-. Wellicht iets erboven met zuigerveren? Dus waar het verschil in zit tussen deze 2 aanbieders voor oplossing van het olieverbruik: geen idee..
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Ik denk dat als je de long life blijft gebruiken (5w30) en dit om de 15K ververst je ook goed zit. De kortere termijn is belangrijker dan de keus uit 5w40 of 5w30.
Dat idee heb ik ook. Ik heb nog twee kannen 5W40 staan, maar de indruk dat deze 5W40 mijn brandstofverbruik iets verhoogt. (Kan dit nog niet met cijfers aantonen). Deze 5W40 kocht ik voor dik 20 euro per 5 liter. De 0W30 van Shell is met 30 euro wel duurder, maar ook weer niet extreem veel. Dus misschien dat ik ooit wel weer terug ga naar de 0W30. Ik hou wel vast aan de veel kortere verversingsintervallen (nu 10.000 km). Gelukkig wissel ik de olie zelf, dus dat levert verder geen extra kosten op.
 

ertromp

Forumguru
Dat idee heb ik ook. Ik heb nog twee kannen 5W40 staan, maar de indruk dat deze 5W40 mijn brandstofverbruik iets verhoogt. (Kan dit nog niet met cijfers aantonen). Deze 5W40 kocht ik voor dik 20 euro per 5 liter. De 0W30 van Shell is met 30 euro wel duurder, maar ook weer niet extreem veel. Dus misschien dat ik ooit wel weer terug ga naar de 0W30. Ik hou wel vast aan de veel kortere verversingsintervallen (nu 10.000 km). Gelukkig wissel ik de olie zelf, dus dat levert verder geen extra kosten op.
Maar geen goed gevoel bij die Addinoi of zo dat je toch wel weer terug wil?
https://www.skodaforum.nl/forum/i/welke-olie.31974/
 

Noord26

Forumguru
Eventuele aanspraak op coulance kun je ook wel vergeten als je zelf olie ververst.

Om de 10K is natuurlijk veel beter als om de 30K, maar zo zal een dealer het niet beoordelen.

Bij wie moet je eigenlijk coulance aanvragen @andrehj als je auto via grijze import verkregen is; dus buiten de NL importeur om?
 

andrehj

Forumguru
Maar geen goed gevoel bij die Addinoi of zo dat je toch wel weer terug wil? https://www.skodaforum.nl/forum/i/welke-olie.31974/
Jawel hoor, maar de afgelopen tijd lag mijn verbruik gewoon hoger dan wat ik graag zie. Echter, het weer speelde ook niet mee (veel wind of koud), ik reed wat minder echt lange afstanden en ik reed nog op winterbanden. Dat is allemaal van negatieve invloed op het verbruik, dus ik kijk dit nog wel even aan. Hoeveel de invloed van de olie precies is weet ik nog niet.
De Addinol is afgaande op de meetresultaten aan oude olie nog steeds erg goed, maar als je zuiver naar de reinigingscapaciteit kijkt, dan is ook de Shell AV-L 0W30 een zeer goede olie. Deze is echter wel anderhalf keer zo duur en iets dunner, en heeft daardoor een wat lagere wrijving. Maar hoeveel dat nu daadwerkelijk uitmaakt is lastig te meten, zelfs voor een cijferneuker als ondergetekende. Dan zou ik een vast traject een aantal keren onder precies gelijke omstandigheden met de verschillende olieën moeten rijden. Praktisch niet te doen dus.
Over een jaartje is mijn huidige voorraad Addinol op, en dan ga ik beslissen met welke olie ik verder ga.
 

andrehj

Forumguru
Eventuele aanspraak op coulance kun je ook wel vergeten als je zelf olie ververst. Om de 10K is natuurlijk veel beter als om de 30K, maar zo zal een dealer het niet beoordelen.
Voorlopig staat mijn teller nog onder de 80k, en is de auto bij 30k en 60k nog door een officiële dealer van verse olie voorzien, dus daar is nog geen probleem. Dat ikzelf en een niet-dealer tussendoor nog een verversing hebben gedaan doet daar niets aan af. Dat weet Pon niet. Dus tussendoor zelf olie verversen kan altijd.
Bij wie moet je eigenlijk coulance aanvragen @andrehj als je auto via grijze import verkregen is; dus buiten de NL importeur om?
Dat weet ik niet, maar als ik hier en op het Duitse forum lees wat je als eigenaar ook bij zgn coulance nog netto moet betalen bij een zuigerrevisie, dan kun je het voor hetzelfde geld ook in Geldermalsen laten doen en het helemaal zelf betalen. Stel je dus van die coulance niet al te veel voor.
Bovendien heb ik bij mijn grijze import zoveel bespaard dat ik daarvan ook bij Hartog nog wel een revisie kan betalen. En als bonus rij ik dus al sinds 2011 in een S2 met opties die toen in NL helemaal niet leverbaar waren.
 

Octavia32

Forumguru
Heb dan geen gereviseerd blok maar een nieuwe en ook voor de garantie moet ik 5W40 gebruiken.

@andrehj wij hebben dezelfde garage.
Dus daar hou ik mij maar aan. Intervallen van 15k en de reguliere intervallen op 30k
 

CDK

Forumguru
Als je te lang blijft doorrijden met hoog olieverbruik dan krijg je dit.....

IMG_0615.JPG

Gisteren door Hartog op Facebook geplaatst. Dit blok is niet meer te redden.
 

CDK

Forumguru
Als de olie de uitlaat uitloopt is het goed mis ;)
Te lang doorrijden met meer dan een liter op 1000km is uiteindelijk funest.
 

Noord26

Forumguru
Noord; hebbie die 500km inmiddels bereikt?
En was je nog van plan "vals" te spelen.. ;)
Nee ga de 'eer' aan mijzelf houden en het gewoon netjes doen. In de hoop dat de dealer het netjes door zet na het goed op pakken van de kwestie. Na standpunt van de dealer (of PON) in kwestie kan ik pas beslissen wat te gaan doen.

Zag vanmorgen 365km op de dagteller..
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
@andrehj, nee helaas stond er alleen bij vermeld dat er te lang was doorgereden met een te hoog olieverbruik én dat deze motor niet meer te repareren was....
 
Bovenaan Onderaan