Hoog olie verbruik 1.8TSI

Gister heb ik mijn Octavia naar de dealer gebracht voor APK en het verzoek om de service interval terug te brengen naar 15.000 km. Geïnteresseerd vroeg de monteur waarom ik dat wilde. Ik gaf aan dat het olieverbruik hoog was maar nu nog niet alarmerend en dat ik op deze manier de motor verdere vervuiling en slijtage wil voorkomen. Hij begon toen over het gevaar van doorrijden met een hoog olie verbruik. Oa. Ingebrande zuigers door vette bougies. En hij stelde voor om een olieweging te doen. Volgens zijn verhaal is de norm 1 liter olie verbruik per 2000 km.
Over een paar weken zal de olieweging starten. Ben benieuwd of ik inderdaad coulance krijg voor de revisie
 

luissies

Senior Member
Nou we zijn nu bijna een jaar verder en nu 9000km gereden met de octavia na de revisie. Het vertrouwen is er weer. Na een rit van 5400km door Engeland Wales en Schotland door bergpassen gereden met 30 procent hellingen. Geen olieverbruik. Wat is dat weer heerlijk. Gewoon lekker touren, zonder zorgen te maken over je olie... ik kan het iedereen aan raden om het te doen als je een hoog olie verbruik hebt.
 
Met een Ocatvia3-3 1.4 TSI uit 2015 pas een oliecheck gedaan na 10.000km. Verbruik 0,5 liter op 10.000 km op longlife olie 5W30 van Castrol. Wissel wel olie om de 15000 km. Net voor de vakantie gaat er 5W40 in voor de lange ritten tijdens de warme zomermaanden.
 

Noord26

Forumguru
Hier moest er vandaag weer een liter in na 2000 a 2500km..

Vertrouwen in de auto en dealer zit op een dieptepunt. Dealer heeft 2 maanden geleden een weging uit gevoerd en daar kwam toch een heel andere waarde uit als wat wij nu mee maken. Uitstel van executie..

Morgen maar eens wat occasions gaan bezoeken op 2e paasdag. Voorkeur Japans en iets met een stekker wegens overschot op zonnepanelen.
 
(sl)opel is toch geen japans :/

Dacht een keer op autoweek iets gelezen te hebben over de ampera; is leuk totdat de accu leeg is. Dan is de zuinigheid ver te zoeken.. als je trouwens serieus de ampera overweegt moet je ook even voor de prijs naar de chevrolet volt kijken; 1:1 dezelfde auto.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Is de ct200 een stekkerhybride?

Imo ontzettend lelijke auto trouwens... Dan is een Prius (waar de ct200 op gebaseerd is) mooier.
 

Noord26

Forumguru
@Rallye klopt.

Ct200h is een normale hybride. Is wel relatief klein, Auris is wat groter en Prius is nog wat ruimer + mogelijkheid tot 'stekkeren'. En de PHEV (plugin hybrid electric vehicle) variant heeft nog wat andere voordelen zoals lithium ion pakket ipv nikkel metaal, 50% MRB, altijd goede uitrusting (bijv. LED koplampen) en ook zonder inpluggen nog een tandje zuiniger.

Ampera is een 4 deurs sedan met 4 zitplaatsen. Kofferbak formaat van een Golf. Gewoon niet praktisch..

Toevallig einde van de middag iemand uit de buurt tegen gekomen met een Volt en brutaal gevraagd met verwijzen naar de zonnepanelen op ons dak wat hij van de de auto vind. Hij vind het geweldig, maar ik schrok van de 'kofferbak'. Afknapper.

Tja, zoals het er nu naar uit ziet wordt het een enorme burgerlijke no-nonsense bak. Als het maar iets met bewezen betrouwbaarheid is.

Voor echt plezier heb ik de motorfiets. ;)

Sorry voor het off-topic.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat een avensis of een auris (al dan niet in station formaat) een mooie vervanging is voor je S2.

Alhoewel je met de jappen ook nier veilig zit hoor. Vriendje van een vriendje heeft een toyo diesel. D4d ding. Die lust er ook wat van zeg maar. Ook uit de portomonee.

Achja.
Zo is er altijd wel iets te vinden over iets :)

Hier in de straat rijd regelmatig een outlander voorbij; phev, ook mooie bak hoor. Wellicht ook iets om naar te kijken. Geen idee wat je budget is uiteraard en wat het spul tweedehands doet..


Zolang je maar geen fransman koopt.
Toegegeven; die nieuwe talisman is wel mooi hoor
 

Noord26

Forumguru
"Stekkeren" lijkt me wel wat op termijn, :jaja:maar de aandrijving door de CVT is voor mij een afknapper/no go! Op benzine begint dat te 'loeien' en dat houdt pas op wanneer je het gas (gedeeltelijk) loslaat.:nono:
Dat lees is ook op diverse reviews van de bekende websites. Maar mijn eigen ervaring in verschillende auto's met cvt laat dat algemene beeld niet zien. Enorm relaxed rijden is het in een stille auto.

Daarom mijn vraag: is dat je eigen ervaring? Of heb je een loden voet? Natuurlijk loeit het als je van 0 naar 100 wil zo snel mogelijk. Maar dat is geen praktijk gebruik.
 
Bovenaan Onderaan