Hoog olie verbruik 1.8TSI

EdK

Forumguru
Tsja leuke berekeningen allemaal, maar je weet gewoon dat als je oliepeil wil controleren dat je wagen op een vlakke ondergrond behoort te staan.
Staat volgens mij zelfs in dat papieren boekje wat je bij een wagen krijgt.

En tsja een wagen op de brug staat waar genoeg altijd horizontaal daar de fabrikant / leverancier van de bruggen deze al met waterpas monteert en uitlijnd.

Maar het carter zie ik als een voorraad buffer met olie, maw als er te weinig inzit krijg ik een melding in het dashboard en zit er teveel in is dit ook nog geen ramp.
Gooi je hem boordevol dan is dit uiteraard ook weer niet goed.
Maar ik zie de pijlstok als een indicatie en niet als een maatstaaf van excactheid
 

EdK

Forumguru
echter koelt de te kleine hoeveelheid olie dan niet voldoende af om (veilig) prestaties te kunnen leveren.
Tsja maar dat zie je dan ook weer terug in je olie temperatuur en als je die niet hebt in de koelvloeistof.
Maar zolang het olielampje op je dashboard niet brand dan zit er in principe genoeg olie in de carter.

VAG zal gerust een marge berekend hebben voor wagens die in de bergen rijden
 

RogerS

Forumguru
De 26e September breng ik de auto naar Hartog-Tuning en dan gaat de auto "onder het mes". Ik zal jullie op de hoogte houden over het vervolg...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

EvD

Actief lid
op 1 ltr olie rij ik nu ca 2500 km en de laatste keer maar 1500 km na erg sportieve rijstijl wil nu de oliefilters
vervangen en andere olie erin nlwen ook een of andere reinigingsmiddel door een volle tank benzine en dan maarhopen dat ik meer km kan rijden zonder extreem olieverbruik , heeft iemand hier ervaring mee en oh ja mijn stand is nu 127000 km wil er 10W 40 inhebben
ook omdat ik maar korte afstanden rijd
 

RogerS

Forumguru
op 1 ltr olie rij ik nu ca 2500 km en de laatste keer maar 1500 km na erg sportieve rijstijl wil nu de oliefilters
vervangen en andere olie erin nlwen ook een of andere reinigingsmiddel door een volle tank benzine en dan maarhopen dat ik meer km kan rijden zonder extreem olieverbruik , heeft iemand hier ervaring mee en oh ja mijn stand is nu 127000 km wil er 10W 40 inhebben
ook omdat ik maar korte afstanden rijd
Hoi Ed, ik heb ook 10W 40 gebruikt maar merkte geen lager verbruik van de olie.

Ik heb nu de knoop doorgehakt om de motor te laten repareren zodat ik de komende 3 jaar en 75.000 km er weer tegen kan zonder al te veel geklooi met olie. Dan gaat de auto in de verkoop.
 

EvD

Actief lid
bedankt RogerS voor je reactie ga het wel doen ook omdat ik de interval terug wil naar 15000 km
want dit rij ik ongeveer per jaar en ik heb niet direkt 3000 euri liggen voor een dure reparatie
ik vind het verder een geweldige auto maar als ik dit van tevoren had geweten dan had ik hem niet
gekocht, heb nu 11000km gereden en al vier keer 1 ltr olie ingegooid
 

RogerS

Forumguru
@EvD dat is inderdaad een dure reparatie.
Ik heb verschillende opties overwogen zoals een nieuwe auto kopen. Maar dat is nog altijd duurder en ik ben beperkt in de mogelijkheden wat geschikt voor ons is. De auto moet 1500 kg kunnen trekken en het maximaal toegestane totaalgewicht van caravan (1440 kg) plus auto moet onder de 3500 kg blijven ivm met het B-rijbewijs van mij en mijn vrouw. Ik wil nog wel het E-rijbewijs halen maar mijn vrouw niet. Hierdoor valt onder andere de BMW 3 GT al af. Mogelijk alternatief zou de Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.5 192 GT-M zijn. Die komt een beetje in de buurt van het vermogen, maar niet het koppel, wat ik nu heb.
Een andere optie is dat ik nog een tijdje ermee doorrij. Maar omdat ik nog in principe 3 jaar (zo'n 75.000 KM) met de auto wil rijden, vraag ik mij af of ik niet toch in deze 3 jaar tijd gedwongen wordt de reparatie te laten uitvoeren omdat het olieverbruik echt te hoog wordt. Verkopen van een auto met dit probleem is lastig. Ook heb ik geen zin meer om tijdens een vakantie regelmatig het oliepijl te moeten controleren. Dus als ik nu de reparatie laat uitvoeren ben ik, hopelijk, de komende drie jaar van het probleem verlost en kan ik de auto dan ook beter verkopen.
 

EvD

Actief lid
ik heb mijn auto net 5 maand en wil er eigenlijk toch zeker 4 jaar in rijden maar ben ook al zat van olie peilen
en bijvullen heb hiervoor 11 jaar in een 2.0 carina gereden en nog nooit een peilstok in de handen gehad
 

CDK

Forumguru
@EvD, het leed zou al draaglijker zijn met een digitale pijlstok ;) een beetje auto hoort tegenwoordig toch een display te hebben waarop het oliepijl én de gewenste bijvul hoeveelheid zichtbaar is :jaja: Moeten ze wel de ouderwetse pijlstok laten zitten als extra check en deze niet weg bezuinigen uiteraard.... Wie weet komt dat nog eens bij Skoda :D
 

Spierings

Forumguru
@EvD, het leed zou al draaglijker zijn met een digitale pijlstok ;) een beetje auto hoort tegenwoordig toch een display te hebben waarop het oliepijl én de gewenste bijvul hoeveelheid zichtbaar is :jaja: Moeten ze wel de ouderwetse pijlstok laten zitten als extra check en deze niet weg bezuinigen uiteraard.... Wie weet komt dat nog eens bij Skoda :D
Is wel handig, maar niet ideaal...

Op Audi hebben ze dit ook al lang, alleen zit er dan ook geen peilstok meer in.

Maar dan kijkt er ook niemand meer naar. Meesten wachten gewoon tot het niveau lampje gaat branden.

Nadeel is bij een beurt om hem naderhand op max te zetten. Dan moet hij weer helemaal warm gereden worden. Bij bijvullen, vul hem bij en moet je weer op het scherm naar het niveau kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Schippersss

Forumguru
@EvD dat is inderdaad een dure reparatie.
Ik heb verschillende opties overwogen zoals een nieuwe auto kopen. Maar dat is nog altijd duurder en ik ben beperkt in de mogelijkheden wat geschikt voor ons is. De auto moet 1500 kg kunnen trekken en het maximaal toegestane totaalgewicht van caravan (1440 kg) plus auto moet onder de 3500 kg blijven ivm met het B-rijbewijs van mij en mijn vrouw. Ik wil nog wel het E-rijbewijs halen maar mijn vrouw niet. Hierdoor valt onder andere de BMW 3 GT al af. Mogelijk alternatief zou de Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.5 192 GT-M zijn. Die komt een beetje in de buurt van het vermogen, maar niet het koppel, wat ik nu heb.
Een andere optie is dat ik nog een tijdje ermee doorrij. Maar omdat ik nog in principe 3 jaar (zo'n 75.000 KM) met de auto wil rijden, vraag ik mij af of ik niet toch in deze 3 jaar tijd gedwongen wordt de reparatie te laten uitvoeren omdat het olieverbruik echt te hoog wordt. Verkopen van een auto met dit probleem is lastig. Ook heb ik geen zin meer om tijdens een vakantie regelmatig het oliepijl te moeten controleren. Dus als ik nu de reparatie laat uitvoeren ben ik, hopelijk, de komende drie jaar van het probleem verlost en kan ik de auto dan ook beter verkopen.
Mag toch hopen dat dan het probleem voorgoed opgelost is met nieuwe aangepaste zuigers,ringen enz. En niet x aantal kilometers.
 

EvD

Actief lid
leuke reacties allemaal hoor zo doe je wel ideen op mischien meld ik me nog wel aan en kom ik za ook
even afwachten of ik niet moet werken
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
Allereerst: Op dit Audi A5-forum wordt het hele olieverbruik-verhaal mooi uitgelegd, met in de comments nog wat handige links: http://www.a5oc.com/forums/a5-general-q/90849-2-0-tfsi-oil.html

Dan wat vragen waar ik mee zit: In ETKA vond ik dit met betrekking tot de zuigers en zuigerveren:
1.8TSI Zuigers 2011.jpg
Hier staat dus dat het nieuwe type is gebruikt vanaf 16 mei 2011 (start van MJ 2012), maar het oude type is gebruikt tot 16 oktober 2011.
Vraag 1: Welk type zit er dan in mijn 1.8 TSI die op 27 juli 2011 is geassembleerd? :sterretjes:

In deze post beschrijft @Jese8 dat zijn 1.8 TSI van 2012 (dus met verbeterde zuigers) al bij 22.500km 1 op 750 olie verbruikte.

Vraag 2: Zijn de nieuwe zuigers dan wel een verbetering?

De afgelopen jaren zijn diverse 100.000 km duurtests met 1.8 en 2.0 TSI motoren verschenen:
- Een test door Auto Zeitung met een Superb 1.8 TSI uit 2009
- Een test door Auto Bild met een Superb Combi 2.0 TSI uit 2010.
- Een test door Auto Bild met een VW Tiguan 2.0 TSI uit 2008.
- Een test door de Poolse Auto Bild van een Yeti 1.8 TSI uit 2010 (even via Google translate of Chrome bekijken).
Al deze auto's zouden dus het olieverbruikprobleem moeten hebben.

Vraag 3: Waarom is bij al die test geen overmatig olieverbruik geconstateerd?

Kortom, ik snap er nog niet veel van.
 
Bovenaan Onderaan