HOWTO: O3 interieur/exterieur verlichting vervangen door LED

Octaviaapeldoorn

Actief lid
Wil er graag ook nog led in hebben met name de mistlampen dat deze een hele andere kleur hebben ten opzichte xenon vindt ik nu erg lelijk zeg maar. idem nummerplaat.

hephie

Lid
mooi gedaan dude, ik ga er binnekort ook eens aan beginnen! thx 4 de duidelijke uitleg en foto's.
Wel 1 vraagje, je zegt hoe meer je er besteld hoe meer korting dat je krijgt? Hoe heb je dit klaar gespeeld? Dit vind ik namelijk nergens terug op ebay... Is dat pas op de eind afrekening? Of waar zie je de korting juist?

chriss

Senior Member
Vraagje.. Ik ben ook aan de haal gegaan met ledjes (handig hoor met de how to). Wat ik nu heb is dat als ik met de schakelaar in het midden (bij het panorama dak) aanzet, gaan de voorste lampjes aan (nog geen led, zijn besteld), en de twee (led) interieurlampjes achter aan de zijkanten een beetje zwak branden. Heb jij dat ook? Ik heb er geen last van hoor..

Laatst bewerkt:

thekawa

Forumguru
mooi gedaan dude, ik ga er binnekort ook eens aan beginnen! thx 4 de duidelijke uitleg en foto's.
Wel 1 vraagje, je zegt hoe meer je er besteld hoe meer korting dat je krijgt? Hoe heb je dit klaar gespeeld? Dit vind ik namelijk nergens terug op ebay... Is dat pas op de eind afrekening? Of waar zie je de korting juist?

Ff naar die gast zn ebay shop gaan en daar via contact sture wat je wil en prijs vragen

thekawa

Forumguru
Vraagje.. Ik ben ook aan de haal gegaan met ledjes (handig hoor met de how to). Wat ik nu heb is dat als ik met de schakelaar in het midden (bij het panorama dak) aanzet, gaan de voorste lampjes aan (nog geen led, zijn besteld), en de twee (led) interieurlampjes achter aan de zijkanten een beetje zwak branden. Heb jij dat ook? Ik heb er geen last van hoor..

Ik gok met auto op contact en niet draaiend? Ik heb alles led en eigenlijk geen problemen. Alleen als je op contact een x aantal x open dicht doet. Dan lijkt er wat restspanning te zijn

Kiswum

Forumguru
Dat zijn prima prijzen voor NL begrippen, als ik het assortiment zie
(+ het ontbreken van baz15d canbus), denk ik te weten waar ze vandaan komen. Deze komen zeer waarschijnlijk van dezelfde Ebay verkoper als waar ik die van mij heb gehaald :)
Uiteraard zit er nog wel wat marge op, maar het is niet zoveel als de rest.
www.ebay.com/usr/diy0101

chriss

Senior Member
Ik gok met auto op contact en niet draaiend? Ik heb alles led en eigenlijk geen problemen. Alleen als je op contact een x aantal x open dicht doet. Dan lijkt er wat restspanning te zijn
Motor starten helpt niet, ze blijven beide zwakjes aan. Nog opties?

Brains75

Actief lid
Ik heb dat ook bij de ledjes in de VW Up vd vrouw en mijn vorige Skoda Fabia. Die bleven ook een beetje gloeien. De Fabia ging gewoon in "ruststand" en het beetje oplichten vd ledjes was een te verwaarlozen lekstroompje. Geen probleem dus.
@O3-Rider: hiezo te zware weerstand? Mijn "nagloei" ledjes waren idd allemaal canbus leds.

O3-Rider

Senior Member
Ik heb dat ook bij de ledjes in de VW Up vd vrouw en mijn vorige Skoda Fabia. Die bleven ook een beetje gloeien. De Fabia ging gewoon in "ruststand" en het beetje oplichten vd ledjes was een te verwaarlozen lekstroompje. Geen probleem dus.
@O3-Rider: hiezo te zware weerstand? Mijn "nagloei" ledjes waren idd allemaal canbus leds.

Omdat er blijkbaar verschillende weerstanden op canbus leds te vinden zijn. Hoe groter de weerstand hoe meer spanning hierover komt te staan. Daarom heb je ook leds met koelvinnen.

Brains75

Actief lid
Ok. Dat snap ik, maar ik was bang dat het stuursysteem vd auto daardoor niet het signaal "ga maar slapen" kon geven omdat die "weerstand" bleef meten ofzo.

hephie

Lid
Afgelopen vrijdag heb ik ook alle lampjes vervangen in mijn O3. Alles is zeer goed en vlot verlopen!

1 groot verschil tov met wat in de kennisbank staat, ik heb geen panoramadak, hierdoor is de verlichting vooraan en achteraan iets anders te vervangen.

Misschien moet deze ook in de kennisbank toegevoegd (zie link in eerste post van dit topic), maar daar kon ik het alvast niet plaatsen.
*EDIT*: ik heb er een aparte handleiding voor gemaakt in de kennisbank.
http://www.skodaforum.nl/forum/downloads/vervangen-hemelverlichting-zonder-panoramadak.38/

Zelfde info ook in deze post.
*/EDIT*

Ik heb ook even zitten zoeken hoe het allemaal los moest, maar uiteindelijk gelukt zonder problemen!
Voor de anderen zonder panoramodak, volgt hier wat uitleg + foto's.

De ledjes die je nodig hebt zijn:
Vooraan - 2x W5W ronde canbus
Achteraan - 3x W5W ronde canbus
Hier gekocht:
http://www.ebay.de/itm/SMD-LED-Canbus-Lampe-Leuchte-Innenraum-12-Volt-Innenraumbeleuchtung-DC-AC-V-T4W-/180935145559?pt=DE_Möbel_Wohnen_Leuchtmittel&var=&hash=item6fccf663c5

6sky.jpg

START VERVANGING VOORAAN
Om te beginnen moet je het middenste (geperforeerd) roostertje (tussen de aan-uit knoppen en de zonnebrilhouder) voorzicht losmaken. Ik persoonlijk heb dit zonder enig materiaal (voorzichtig) kunnen lostrekken.
Je oeften wat kracht uit aan de kant van de lampjes tot dat het los komt. Vervolgens gaat het eigenlijk recht omlaag hangen en zie je aan de kant van de aan/uit knoppen) de 2 plastieke punten waarmee het wordt vastgehouden.
Trek het roostertje recht omlaag (richting versnellingspook) om het te verwijderen.
IMG_2867.jpg

Verwijder nu de 2 torque schroeven (maat T20)
Vervolgens kan je redelijk makkelijk de hele module uit de bovenhemel halen door aan de kant van de lampjes wat kracht te zetten. Gebruik beide handen aan elk lampje, en schud/trek/beweeg wat tot het geheel los komt.
IMG_2897.jpg

IMG_2865.jpg

Voor iets meer werkruimte te hebben maak je de blauwe stekker los. Op de juiste plaats pitsen om de stekker los te krijgen.
IMG_2898.jpg

De dunnere zwarte kabel/stekker heb ik niet losgemaakt, die was bij mij lang genoeg. Ik denk ook niet dat deze los kan, dat zul je zelf moeten bepalen indien nodig.

Vervolgens draai je de zwarte rubbers tegen de klok in om ze los te krijgen.
LET OP!!!! Zowel deze zwarte rubbers als de gloeilampjes zelf kunnen enorm warm zijn, zelfs als de (gloei)lampjes maar een korte tijd gebrand hebben!!!! :tegek:*FINGER BURN WARNING #1*:tegek:
IMG_2899.jpg

IMG_2864.jpg

Gloeilampjes eruit, W5W Plat canbus ledjes erin.
IMG_2900.jpg

Plaats de rubbers terug en draai ze nu met de klok mee terug vast.
Zie zowel dat ze vooraan + achteraan correct vast zitten, anders zit je lampje/ledje schuin in de houder!

Plug de blauwe stekker weer in.

Om de module terug te plaatsen duw je best de achterkant (aan kant van zonnebrilhouder) eerst helemaal tot boven. En vervolgens de kant van de lampjes.
Vervolgens even duwen op de 2 lampjes, en je hoort dat geheel terug vast klikt.
IMG_2903.jpg

Schroeven er terug in, geperforeerd afdekplaatje - waar trouwens ook je microfoon rechts verstopt zit - er terug in en je bent klaar!

Eindresultaat:
IMG_2905.jpg

START VERVANGING ACHTERAAN

Achteraan de lampjes vervangen is (nog) gemakkelijker dan vooraan, en vooral minder werk.
Here we go.

Nog even welke lampjes je nodig hebt: 3x W5W ronde canbus
http://www.ebay.de/itm/SMD-LED-Canbus-Lampe-Leuchte-Innenraum-12-Volt-Innenraumbeleuchtung-DC-AC-V-T4W-/180935145559?pt=DE_Möbel_Wohnen_Leuchtmittel&var=&hash=item6fccf663c5

Je kan eender vrijwel waar wat kracht zetten op het afdekplaatje. Links en rechts van elk lampje vond ik het makkelijkst.
IMG_2907.jpg

Als je het plaatje omdraait, zie je de 4 punten (in elke hoek 1) waarmee het wordt vastgehouden.
Als je dit plaatje straks terug plaatst, duw je best even 1 voor 1 op deze punten om het overal terug goed vast te klikken.
IMG_2909.jpg

De 3 (gloei)lampjes verticaal omlaag eruit halen, en de ledjes erin.
Let ook hier weer op, als de lampjes een tijd gebrand hebben zijn deze enorm heet!!! :tegek:*FINGER BURN WARNING #2*:tegek:
IMG_2908.jpg

Done!
Moest je er niet zelf aan durven beginnen, wil ik - op voorwaarde dat jij tot bij mij thuis komt, of je in de buurt woont - je er zeker mee helpen. Pm gerust!

Groetjes

Bovenaan Onderaan