Afgelopen vrijdag heb ik ook alle lampjes vervangen in mijn O3. Alles is zeer goed en vlot verlopen!
1 groot verschil tov met wat in de kennisbank staat, ik heb geen panoramadak, hierdoor is de verlichting vooraan en achteraan iets anders te vervangen.
Misschien moet deze ook in de kennisbank toegevoegd (zie link in eerste post van dit topic), maar daar kon ik het alvast niet plaatsen.
*EDIT*: ik heb er een aparte handleiding voor gemaakt in de kennisbank.
http://www.skodaforum.nl/forum/downloads/vervangen-hemelverlichting-zonder-panoramadak.38/
Zelfde info ook in deze post.
*/EDIT*
Ik heb ook even zitten zoeken hoe het allemaal los moest, maar uiteindelijk gelukt zonder problemen!
Voor de anderen zonder panoramodak, volgt hier wat uitleg + foto's.
De ledjes die je nodig hebt zijn:
Vooraan - 2x W5W ronde canbus
Achteraan - 3x W5W ronde canbus
Hier gekocht:
http://www.ebay.de/itm/SMD-LED-Canbus-Lampe-Leuchte-Innenraum-12-Volt-Innenraumbeleuchtung-DC-AC-V-T4W-/180935145559?pt=DE_Möbel_Wohnen_Leuchtmittel&var=&hash=item6fccf663c5
START VERVANGING VOORAAN
Om te beginnen moet je het middenste (geperforeerd) roostertje (tussen de aan-uit knoppen en de zonnebrilhouder) voorzicht losmaken. Ik persoonlijk heb dit zonder enig materiaal (voorzichtig) kunnen lostrekken.
Je oeften wat kracht uit aan de kant van de lampjes tot dat het los komt. Vervolgens gaat het eigenlijk recht omlaag hangen en zie je aan de kant van de aan/uit knoppen) de 2 plastieke punten waarmee het wordt vastgehouden.
Trek het roostertje recht omlaag (richting versnellingspook) om het te verwijderen.
Verwijder nu de 2 torque schroeven (maat T20)
Vervolgens kan je redelijk makkelijk de hele module uit de bovenhemel halen door aan de kant van de lampjes wat kracht te zetten. Gebruik beide handen aan elk lampje, en schud/trek/beweeg wat tot het geheel los komt.
Voor iets meer werkruimte te hebben maak je de blauwe stekker los. Op de juiste plaats pitsen om de stekker los te krijgen.
De dunnere zwarte kabel/stekker heb ik niet losgemaakt, die was bij mij lang genoeg. Ik denk ook niet dat deze los kan, dat zul je zelf moeten bepalen indien nodig.
Vervolgens draai je de zwarte rubbers tegen de klok in om ze los te krijgen.
LET OP!!!! Zowel deze zwarte rubbers als de gloeilampjes zelf kunnen enorm warm zijn, zelfs als de (gloei)lampjes maar een korte tijd gebrand hebben!!!!
*FINGER BURN WARNING #1*
Gloeilampjes eruit, W5W Plat canbus ledjes erin.
Plaats de rubbers terug en draai ze nu met de klok mee terug vast.
Zie zowel dat ze vooraan + achteraan correct vast zitten, anders zit je lampje/ledje schuin in de houder!
Plug de blauwe stekker weer in.
Om de module terug te plaatsen duw je best de achterkant (aan kant van zonnebrilhouder) eerst helemaal tot boven. En vervolgens de kant van de lampjes.
Vervolgens even duwen op de 2 lampjes, en je hoort dat geheel terug vast klikt.
Schroeven er terug in, geperforeerd afdekplaatje - waar trouwens ook je microfoon rechts verstopt zit - er terug in en je bent klaar!
Eindresultaat:
START VERVANGING ACHTERAAN
Achteraan de lampjes vervangen is (nog) gemakkelijker dan vooraan, en vooral minder werk.
Here we go.
Nog even welke lampjes je nodig hebt: 3x W5W ronde canbus
http://www.ebay.de/itm/SMD-LED-Canbus-Lampe-Leuchte-Innenraum-12-Volt-Innenraumbeleuchtung-DC-AC-V-T4W-/180935145559?pt=DE_Möbel_Wohnen_Leuchtmittel&var=&hash=item6fccf663c5
Je kan eender vrijwel waar wat kracht zetten op het afdekplaatje. Links en rechts van elk lampje vond ik het makkelijkst.
Als je het plaatje omdraait, zie je de 4 punten (in elke hoek 1) waarmee het wordt vastgehouden.
Als je dit plaatje straks terug plaatst, duw je best even 1 voor 1 op deze punten om het overal terug goed vast te klikken.
De 3 (gloei)lampjes verticaal omlaag eruit halen, en de ledjes erin.
Let ook hier weer op, als de lampjes een tijd gebrand hebben zijn deze enorm heet!!!
*FINGER BURN WARNING #2*
Done!
Moest je er niet zelf aan durven beginnen, wil ik - op voorwaarde dat jij tot bij mij thuis komt, of je in de buurt woont - je er zeker mee helpen. Pm gerust!
Groetjes