Hulpveren laten monteren?

delta

Actief lid
Ik lees wel eens dat bij het plaatsen van nwe veren de dempers niet te oud mogen zijn omdat ze ander kunnen gaan lekken.
Wat is niet "te oud" en wat is hier van waar?
 

Antera

Donateur
Ik lees wel eens dat bij het plaatsen van nwe veren de dempers niet te oud mogen zijn omdat ze ander kunnen gaan lekken.
Wat is niet "te oud" en wat is hier van waar?


Dat is heel lastig te zeggen. Als de auto al vele snelweg kmters heeft gelopen gaat het vaak nog prima bij 1.5 ton maar het is en blijft lastig. Daarom vermeld ik er altijd wel bij dat er KANS is dat de dempers eerder kapot gaan als je b.v. na meer dan 50 a 75K gaat verlagen. Er zijn ook diverse voorbeelden die ruim de ton hebben gepasseerd en na verlaging met alleen veren nog heel veel kmters hebben gemaakt zondern problemen.

Het feit is meer dat als ik het niet zou zeggen en je binnen een jaar lekke dempers had en ik dan ga zeggen dat het komt door de ouderdom ervan dat je dan zal zeggen waarom heb je dat toen niet gezegd.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ga je alleen achter hulpveren monteren lijkt me opnieuw afstellen wél nodig, omdat de lichtbundel dan minder ver schijnt (dit laatste is een vermoeden, correct me if I'm wron
Klopt inderdaad. En niet alleen de koplampen, ook de mistlampen moeten bijgesteld worden anders is alleen de eerste 5 meter incl. berm vóór de auto erg goed verlicht...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Hallo heren, ben terug van vakantie: zo'n 3500 km naar/door Zuid-Frankrijk. En heel content met de MAD hulpveren; de auto stond mooi recht. Vrouw en twee kinderen mee en de kofferbak vol onder het afdekzeil. Niets op het dak of op de trekhaak. Goede wegligging, ook door al die hairpins, en toch zeer comfi! Geweldig genoten van de wagen en zijn ruimte.
 
En nog raakte ik in Frankrijk, bij de steile afrit vanaf het kleine hobbelweggetje met een soort dammetje langs de kant naar ons vakantiehuis dat wat lager ligt, af en toe de grond met de bodem van de wagen, waarschijnlijk met die rubberen kappen die iets verder voor de achterwielen zitten. Het klonk niet als metaal. Niet die kleine rubberen spoilertjes (of wat zijn het?) vlak voor de achterwielen. Dan vraag ik mij dus altijd af hoe dat dan gaat met een verlaagd onderstel? Maar ik heb zonder het te proberen wel een vermoeden (gaat gewoon niet!) en daar heb ik dus helemaal geen zin in he!
 

CDK

Forumguru
Dan vraag ik mij dus altijd af hoe dat dan gaat met een verlaagd onderstel? Maar ik heb zonder het te proberen wel een vermoeden (gaat gewoon niet!) en daar heb ik dus helemaal geen zin in he!

aan vermoedens heb je niets (! ! ! !)
 
Dat doe ik dus ook niet Antera. Ik ben oud en wijs genoeg. Ik woon in wat haast wel moet zijn de drempelhoofdstad van NL: Diemen. Om de 100 meter vind je er een. En ik heb een afneembare trekhaak (die ik er niet afneem), die gewoon veel te laag zit (onder de bumper ipv erdoor) want te ver achter de achterwielen bij de Superb. Mijns inziens is verlagen alleen goed voor op de snelweg maar verder is het vragen om problemen, zeker in het buitenland zoals Frankrijk of Tsjechie bijvoorbeeld met vaak heel erg slechte wegen, althans met de Superb. En ik vind hem nu nog mooier ook met de kont wat hoger door de hulpveren (40 cm hart wiel tot rand spatbord). En als ik dus daarmee de grond al raak, dan doen jullie dat zeker niet? Dan komen jullie niet op zulke plekken dus! Verlagen is leuk bij sportieve wagens met veel minder overhang en kortere wielbasis. Maar niet voor een Superb, tenminste niet die van mij. Maar doe het gerust en veel succes dan.
 
Bovenaan Onderaan