Ja, @
andrehj I know. Ik ben bijna tot het ziekelijke bezig met stabiliteit van de combinatie. Ik pas altijd zoveel mogelijk de 75% regel. Dus dat de massa van de beladen caravan ongeveer 75% van de geladen massa van het trekkend voertuig is.
Om je een voorbeeld te geven hoe ver ik gegaan ben:
Ik heb de caravan in 2012 als ocasie gekocht (inclusief fietsdrager) bij een erkende dealer. Ik heb toen alles wat los zat, zoals watertanks, reservewiel etc uit de caravan laten halen en hem laten wegen om zo een redelijk casco gewicht te krijgen. Vervolgens heb ik zelf die losse spullen gewogen.
Nu komt het mooie. De gehele inboedel (pannen, potjes, bekers bestek noem het maar op) is voordat het de caravan in ging over de weegschaal gegaan. Ik heb werkelijk alles gewogen en in een excelsheet gepompt. Zo kon ik exact bepalen hoeveel gewicht in de caravan ging en wat in de auto.
Nadat ik de sheet af had heb ik de beladen caravan op de weegbrug gezet en had een afwijking van 3Kg!
Mijn kogeldruk zet ik altijd tussen de 80 en 85 Kg dus dat zit wel snor.
Normaliter staat er op de fietsdrager een racefiets van 7,5Kg. Dit gewicht wordt echt niet opgemerkt door caravan en auto.
Wat ik nu gedaan heb is de 18Kg wegende stadfiets van vrouwlief achterop gezet en het geprobeerd te compenseren met mijn MTB en wat nog meer voor in de caravan.
Ik heb hier dan ook 7km mee gereden, want de tafrelen zoals jij ze liet zien wil ik echt voorkomen. Ik heb de stadsfiets dus ook in de caravan gezet waardoor de stabiliteit weer in orde was en ik probleemloos 100km/uur kon rijden. Ja ook tijdens het inhalen van vrachtwagens.