IJs bikken van de voorruit;

Cordoba

Forumguru
Die schone ruit, denk ik dat misschien juist het probleem door ontstaat. Ruiten zijn brandschoon. De zijruiten zijn smeriger dan de voorruit, en daar gaat het juist wel makkelijk vanaf. (in ieder geval zo makkelijk als ik gewoon ben)

Vuil op de ramen, maakt een behoorlijk verschil: water uit de lucht condenseert op je ruit, en blijft veel meer 'plakken' op een vuile ruit, en loopt er dus niet af. De zijruiten staan nagenoeg vertikaal, dus daar blijft ook weinig op liggen/plakken, dus logisch dat je die makkelijker krabt, zeker in combinatie met het feit dat je bij een zijruit er korter bij kunt staan in vergelijking met het midden van de voorruit, dus makkelijker kracht uitoefenen.

@Renzo4000 Volgens mij gebruik jij een speciale versie van Rain-x: die van mij helpt niet tegen regen, maar helpt wel om het regenwater snel af te voeren van de ruiten. Vaak voor ik wegrij, even een slag met de wissers, en dan eigenlijk alleen in files en in de stad heb ik de wissers dan soms nog nodig.

Renzo4000

Forumguru
Twee lagen aanbrengen en het vliegt er bij mij toch echt af. Heb je wel voor een goede basis gezorgd?

Ik heb echter gemerkt dat het ook uitstekend werkt tegen de lichte vorst en bij bevriezing veel makkelijker is te verwijderen. Niet zo heel gek aangezien er een hybrofobische laag aanwezig is. Ik zou zeggen probeer het maar eens uit, één raam met een één zonder...

Cordoba

Forumguru
@Renzo4000 Als ik had geweten dat een dubbele laag rain-x helpt tegen regen had ik dat wel aangebracht, zeker in de vakantie is dat wel handig. Als ik weer een vrije dag heb ga ik extra Rain-x aanbrengen: dan heb ik tenminste mooi weer.:D

Bij regen werkt Rain-x bij mij perfect, alleen als het een hele fijne miezerregen is, dan werkt het niet. In geval van vorst is het moeilijk te vergelijken: mijn auto lijkt vaak wel makkelijker te krabben dan die van de buren, maar dat kan ook door de schonere ramen komen (en een enkele keer hoef ik zelfs niet te krabben en de buren wel).
Vorige winter ook een hele lastige laag gehad om te krabben: hagel die bij temperatuur net boven nul gevallen was, en half gedooid, en later in de nacht tot een dicht pak ijs was gevroren.:mad:

Renzo4000

Forumguru
Bij miezier regen is het effect inderdaad minder maar uiteindelijk houd je wel langer zicht. Gisteren bij mijn zwager werd weer eens duidelijk wat rain-x doet... hij heeft het niet een de wissers staan constant aan bij de minste geringste regen... Maareh ik dwaal af ;)

Rosinfield

† In Memoriam
Ja ik zal dan wel een goede hand van krabben/bikken hebben. Of de krassen zijn voor mij onzichtbaar ;) Zal morgen mijn leesbril eens opzetten tijdens het rijden :)

Joske

Forumguru
vandaag bij aankomst aan de kust en onderweg aantal keer de sproeiers moeten gebruiken zag ik dat de nevel bevroren was op de deuren langsheen heel de auto... knap zicht hoor! :sterretjes:

peterrapid

Forumguru
Met dat lauw water kan je wel eens pech hebben hoor zelf eens bij de Leon een steenslagpuntje daardoor een volledige scheur zien worden. Ik hou het op de krabber en ontdooimiddel.

Leon54

Actief lid
Ik heb het al eerder gezegd..... Warm water, voorzichtig opgieten. Ook binnenkant is dan meteen vrij van condens en/of ijs. Doe dit al 20 jaar met verschilklende nieuwe auto's, nog nooit problemen gehad. ben altijd het eerst weg in de straat...

Renzo4000

Forumguru
Ik vraag mij alleen af wat er met al dat water gebeurd indien de auto op straat staat. Als iedereen dit gaat doen krijg je spekgladde straten met alle gevolgen van dien. Ik zou er de verantwoordelijkheid niet voor willen nemen.

Joske

Forumguru
mijn buurman vond het ook wel een fijn idee zijn Audi goed nat weg te zetten vorige nacht.. :deuk:

ice-car5.jpeg

Bovenaan Onderaan