Bedoel je dat een standaard filter meer luchtdoorlaat dan een K&N ??
De 1.2 TSI/TDI hebben we zo'n dikke wollige koker ??
Ik heb hem er sinds gisteren avond erin, en kan me niet voorstellen dat dat wollige standaard filter meer lucht doorlaat.
De standaard luchtfilters zijn onderdelen waar de fabrikant wat op kan verdienen. Meestal gaat het hierbij om papieren filterelementen of schuimfilters, of in dit geval zo'n wollig ding
Ze laten vaak net te weinig lucht door en dat kost een paar procentjes vermogen.. Dat de standaardfilters na verloop van tijd moeten worden vervangen omdat ze dichtslibben, ziet de autobranche ook al niet als een nadeel. Het is een makkelijk klusje: luchtfilterbak losmaken, oud filterelement eruit, nieuw element erin, bak dicht en klaar is Kees. Op zo’n vervangingsfilter zit bovendien meer winst dan op een monteur die al gauw tien minuten tot een kwartier bezig is met het schoonmaken en in-oliën van een uitwasbaar filter.
Maar goed mijn, eerst indruk is ook wat ik bij mijn vorige auto had, het gevoel dat de auto "sneller" op het gaspedaal reageert.
Hoe zou je dat als materie deskundige verklaren Jos??, het is echt geen "placebo" effect, denk ik
Zat ook te denken, mijn zwager heeft trouwens een motor zaak en daar gaan de K&N filters als warme broodjes over de toonbank, ook word in de auto-sport (DTM, DAKAR ) K&N filters veelvuldig gebruikt, zal toch wel ergens goed voor zijn???