Ik heb hier een
linkje waar een deel verklaard staat
@andrehj Al staat het daar wel onder genoemd als verschil in compressie, maar dat betekent ook verschil in temperatuur in de praktijk. Het lastige is dat thermodynamische P-V diagrammen en thermodynamische P-T diagrammen door elkaar gebruikt worden, waardoor het lastiger is om een goed inzicht te krijgen, hoe het nu precies zit. Bij benzine zul je wel eerder het probleem hebben dat niet verbrande brandstof alsnog ontsteekt op het hete turbowiel, en dat zul je bij diesel niet zo snel hebben.
Edit andere diagram zou geen P-T maar T-S diagram moeten zijn
voorbeeld voor dieselmotor
Dat geeft een beetje een idee hoe het zit, maar je moet dus de juiste getallen voor een echte dieselmotor invullen om een idee te krijgen, en hetzelfde moet je dus ook doen voor het geval van een benzinemotor (in de iets andere diagrammen die daar voor gelden).
Diagram voor een benzine (Otto) motor:
Zoals je ziet vergelijkbaar met dat voor de dieselmotor, dus het invullen van de getallen maakt pas de verschillen duidelijk.