Ik deel hier graag even mijn ervaring met Tom van HBT Techniek.
Onlangs bij hem geweest met mijn Ovtavia I, weliswaar niet voor walnut blasting, maar voor een distributieriem vervanging.
Ik belde met Tom omdat ik een vraagje had (wat hij me zou aanraden wat betreft waterpomp: eentje met plastic of met stalen schoepen) en hij kon me duidelijk uitleggen wat volgens hem de voor- en nadelen waren en wat zijn advies zou zijn. Daarop via de mail een offerte opgevraagd. Telkens heldere taal en duidelijke afspraken dus dat communiceert prettig!
Ik heb niet vaak dat ik een monteur ontmoet die passie voor zijn werk, techniek en auto's heeft - het was werkelijk een opluchting om zo iemand te ontmoeten. Tom legt veel uit over hoe hij werkt, waarbij al snel duidelijk wordt dat je te maken hebt met een zeer ervaren iemand met een duidelijke overtuiging over techniek. Hij baseert zich op eigen ervaringen van wat hij zoal tegen komt in zijn werk. Ik vroeg hem bijv. wat zijn advies is omtrent wel of niet long-life service interval aanhouden voor mijn Octavia, of maar liever jaarlijks vaste interval aanhouden met 5W40 olie. Tom kon zijn advies goed onderbouwen: hij liet me 3 dezelfde kettingspanners zien uit 3 motoren die respectievelijk op long-life olie hadden gereden en op gewone olie. Van de benzinemotor met een long-life olie was er duidelijk zwarte aanslag (verbrande olie) te zien en op de gewone was dat een stuk minder. De 3e kettingspanner toonde aan waarom long-life voor een dieselmotor juist weer helemaal geen probleem hoeft te zijn: het onderdeel was werkelijk nog als nieuw: geen spatje aanslag te zien. Om maar een voorbeeld te noemen.
Tom neemt goed de tijd om zaken door te nemen en legt daarbij telkens uit wat hij doet en waarom hij dat zo doet. Al snel wordt duidelijk dat hij met de grootst mogelijke zorg je auto repareert.
Tom heeft naast de reparatie de auto ook uitgelezen, proef gereden en een paar dingen nagekeken die bij het type motor dat mijn Octavie heeft,bekende zwakke punten zijn en daar wat voorlichting over gegeven. Super service!
Overigens was walnut blasting voor mijn auto niet nodig (want geen directe inspuiting) dus dat hoefde niet te gebeuren.
Toen ik de auto weer kwam halen had Tom alle gebruikte en vervangen onderdelen klaar gelegd om even te laten zien, je weet dus precies wat hij allemaal heeft gedaan, tot op de schroeven precies. Niet dat ik dit heel belangrijk vind of het niet vertrouw, maar ik ken wel verhalen van bijvoorbeeld het vervangen van de distributie riem waarbij (veel) later bleek dat de waterpomp en/of spanrollen helemaal niet mee vervangen waren in tegenstelling tot wat de klant medegedeeld is....
Tot slot had HBT Techniek een van de scherpste offertes van alle garages van wie ik een offerte had opgevraagd - kortom zijn prijzen zijn zeer scherp moet ik zeggen.
@TomHBT gaat mij vaker terugzien voor onderhoud aan de Octavie