Vandaag zelf eens wezen kijken naar de kunsten van Tom van HBT.
De O2 1.8TSI van
@Beun12 krijgt een reinigingsbehandeling voor de inlaatkanalen.
Tom neemt uitgebreid de tijd om e.e.a. toe te lichten en laat diverse onderdelen zien en wat o.a. effecten zijn van de oliesoort die je gebruikt.
In 1 woord wat een kennis en kunde daar in de polder
Allereerst moeten de diverse delen zoals luchtfilter en slangen verwijderd worden alvorens het inlaatspruitstuk bereikt wordt:
Hieronder is te zien dat de weg al aardig vrijgemaakt is
En hier liggen de diverse delen die eerst weggehaald moeten worden:
Na losdraaien schroeven kan het inlaatspruitstuk er af gehaald worden
Inlaten zichtbaar en goed te zien de wervelschotten die in het inlaatkanaal zitten. Die schotten zitten ervoor om bij lage toerentallen de lucht goed wervelende te krijgen zodat een goede menging met brandstof gegarandeerd is
Zicht op de vervuilde kanalen en inlaatkleppen. Tom gaf aan dat deze gemiddeld vervuild is. Er zijn 1.8 en 2.0 blokken en 3.6 en 4.2 FSI blokken die er nog erger aan toe zijn
Hier de wervelkleppen gedemonteerd
Kanalen toegankelijk om te stralen met walnootschil korrels
Hier het inlaatspruitstuk met injectoren die helaas mee kwamen. Normaliter blijven die zitten. Nu zullen er nieuwe rubbers geplaatst moeten worden.
Detail foto inlaat spruitstuk met injector. Zie het puntje van de injector die in de verbrandingskamer hangt. Dat wordt aardig heet daar
Hier de walnootkorrels. Super fijn en zacht. Je kunt je niet voorstellen dat het een stralende werking heeft.
Op de onderste foto zijn er 3 cilinders waarvan de kleppen gesloten zijn en die waar de kleppen open staan heeft Tom afgeplakt
Het apparaat, een BMW product overigens, waar de korrels in verdwijnen en waar de druk opgebouwd wordt om het naar het spuitpistool te leiden. Druk is ongeveer 5 bar. Erachter de stofzuiger om de korrels weer uit de kanalen te zuigen
Apparaat gevuld met korrels