Is dit een goede keuze?

EdZ

Donateur
Ik zou ook eens naar een Kia Niro kijken. Nét een beetje hogere auto en niet te groot. Het is dat ik nog iets hoger en groter wilde anders had ik er misschien één gehad.
 

fanSkoda-VW

Forumguru
@EdZ Ik rij nu even in een Hyundai Bayon (Kia = Hyundai,) en die vind ik niet echt prettig.
Technisch is het een prima auto, dat zeker wel. En qua maat ook prima.
Maar de dealer bij mij in de buurt, hmmmmmmm.......... Geen commentaar.
grtssss
 

hemi24

Forumguru
@EdZ : Karoq en Niro verschillen niet zo gek veel toch?
Wellicht is de Karoq net iets hoger, maar volgens mij is de huidige Niro zelfs langer…
 

fanSkoda-VW

Forumguru
@TDifan Super bedankt voor je reactie! Dat is wat ik ook in 2 tests las. En waar ik 'bang' voor ben.
Ik ben verwend door de Scala die stil is, wss net zo stil als je O3fl.
Misschien ga ik als eigenwijsje het nog wel zelf ervaren door een proefritje in een T-Roc uit 20-05-2022.
Héél misschien zit daar nog verschil in!

nogmaals dank v je reactie.

grtsssssssss
 

EdZ

Donateur
@hemi24 De Karoq is echt een stukje hoger/groter. Met name op de achterbank merk je dat, je zit met je benen meer rechtop doordat de bank hoger is. Maar ook de instaphoogte, de Niro zat tussen mijn Leon en de Karoq in. En de kofferbak is wat groter. Die Niro had ik zelf overigens best willen hebben, maar ik ben niet degene die uiteindelijk beslist. Jawel, laf, ik weet het ;). De Karoq is overigens bepaald geen straf, maar dat was de Leon ook niet.

Grappig is wel dat mijn vrouw bij Skoda (de 1e RR die ik had) zoiets had van 'Skoda? Meh'. En bij de Leon ook "Seat? Wút?'. Maar als we nu in de race zouden zijn voor een gloednieuwe auto loopt ze als eerste naar de Seat/Skoda-dealer...

Edit: ik ging kijken voor een 2e hands, dus het vorige model Niro.
 

EdZ

Donateur
Even opgezocht wat de maten zijn. Kofferbak en achterbank was een duidelijk verschil, maar die instaphoogte vind ik raar. Voor mijn gevoel is de Karoq een stuk hoger dan de Niro.

Nieuw:
Kofferbak: 521 (Karoq), 475 (Niro)
Lengte: 4.39 (Karoq), 4.42 (Niro)
Instaphoogte: 61 (Karoq),62 (Niro)
Achterbank hoogte: 39 (Karoq) 34 (Niro)

Vorige model:
Kofferbak: 521 (Karoq), 427 (Niro)
Lengte: 4.38 (Karoq), 4.35 (Niro)
Instaphoogte: 61 (Karoq), 60 (Niro)
Achterbank hoogte: 39 (Karoq) 36 (Niro)
 

hemi24

Forumguru
@EdZ : je gevoel klopt wel aardig, aangezien de hoogte (buitenmaten) van de Karoq ook ca. 3cm hoger is dan de Niro.
Klinkt niet veel, maar is een aardig verschil in de autowereld..!
 

fanSkoda-VW

Forumguru
@Antera vraagje: kan je Duitse multimedia en navigatie naar Nederlands omzetten in een Karoq 2021?
Ik kijk naar een Duitse bijna full options versie. 30.000 km, 1.0 DSG. Van garage en gebruikt als demo en service-/leenauto voor klanten.
Dus zeker dealeronderhouden.

Er is een topic over zelf invoeren, dat heb ik gelezen. Maar weten jullie mss een goed bedrijf dat dat voor mij zou kunnen regelen?

bedankt alvast & grtsss
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
@Antera vraagje: kan je Duitse multimedia en navigatie naar Nederlands omzetten in een Karoq 2021?
Ik kijk naar een Duitse bijna full options versie. 30.000 km, 1.0 DSG. Van garage en gebruikt als demo en service-/leenauto voor klanten.
Dus zeker dealeronderhouden.

Er is een topic over zelf invoeren, dat heb ik gelezen. Maar weten jullie mss een goed bedrijf dat dat voor mij zou kunnen regelen?

bedankt alvast & grtsss

Je kan alles zelf instellen in het mediasysteem dus zelf te doen :-)
 

fanSkoda-VW

Forumguru
Zo, vervolg. Tot nu toe is het niet gelukt, maar ik heb nu iets op het oog (auw!)
Import blijkt niet meer interessant. Kom met alles bij elkaar duurder uit dan met NL auto.

Nederlandse Kamiq Monte Carlo 2020 weinig km's en met de voor mij gewenste extra's zoals een achteruitrijcamera.
Gevonden bij een groot NL garagebedrijf.
Panodak aanwezig, nog ergens op letten?
Ik ga kijken, mss proefrit, en als het wat is via Internet bestellen.
Reden? de wettelijke 14 dagen bedenktijd, want op de foto ziet het er natuurlijk flitsend uit.

Ik ben nog even op de Googel-tour gegaan:, je weet maar nooit:

Kentekencheck bij RDW: Wij geven geen oordeel over de reeks tellerstanden van dit voertuig. Dit kan twee oorzaken hebben: dit voertuig is buiten Nederland geregistreerd geweest, of aan dit voertuig is iets veranderd waardoor het een ander kenteken heeft gekregen.
In december 2021 werd deze auto in Nederland ingevoerd en op Nederlands kenteken gezet.
Er nu 1 eerste eigenaar bekend, maar daarvoor .......Want de auto is van oktober 2020????????
Nu is het ook logisch dat er meer accessoires op zitten, da's bekend van Duitse auto's, toch?
Beste medeleden, tip & truuks van harte welkom, alvast dank voor het mededenken. :sterretjes:

grtssss
 
Laatst bewerkt:

EdZ

Donateur
Hij ziet er wel netjes uit, maar normaal gesproken verwacht ik wel een bewijs van historie en op de foto's zie ik geen boekje of zo. Bij mijn Franse Karoq zat die er niet bij, maar heeft de betreffende Skoda-dealer wel een uitdraai van de beurten bij de Franse dealer geleverd.
Als er geen enkel bewijs van de historie bij zit zou je 'm in die 2 weken nog bij de ANWB of andere garage kunnen laten checken.

Wat mij wel opvalt is:
Datum eerste toelating oktober 2020
Datum eerste tenaamstelling in Nederland december 2021 = 14 maanden "elders" in bezit geweest
Datum laatste tenaamstelling mei 2023 = 17 maanden in Nederland in bezit geweest

Ik doe normaal langer met een auto. Dat ie 1 keer kort in bezit is geweest van iemand, maar 2 keer?
 

hemi24

Forumguru
Even goed navragen waar de auto precies vandaan komt.
Je wilt namelijk geen auto die bijvoorbeeld onder water heeft gestaan bij overstromingen in Duitsland…
 

fanSkoda-VW

Forumguru
Zover alvast dank.
DEKA is het beste keuringsstation, dat vond ik net.
Als je in Duitsland de km stand terug draait en dan importeert wordt dan die stand genoteerd?
Het manipuleren van de kilometerstand is in Duitsland niet verboden, wel in NL.
Want inderdaad in 2 1/2 jaar nog geen 20.000 km lijkt onwaarschijnlijk. Alhoewel...
De oude mannetjes én vrouwtjes die altijd binnen gestaan hebben? Ik bedoel de auto, niet het mensje.
Ik doe mss. een auto weg met ca. 4.000 km, dus het zou héél mss wel mogelijk zijn.

grtssss

p.s. auto staat bij TB Occasion Center. Groot bedrijf, wat zegt dat?
 

leon-cupra

Forumguru
Er bestaan sites die aan de hand van het chassisnummer een Europese historiek kunnen weergeven. Ook of er carrosserieherstellingen aan gebeurd zijn. Afhankelijk van de site kost het denk ik gemiddeld een paar tiental euro. Even zoeken op Google en je hebt meerdere aanbieders. Systeem is ook wel niet waterdicht. Het rapport kent alleen maar herstellingen bij officiële dealer of bedrijven die aangesloten zijn bij bepaalde organisaties. Is de wagen bij een dubieus bedrijf hersteld, ga je het ook niet te weten komen.

Lage kilometerstand en korte houderschap zou ik niet naar zien. Ik rij per jaar max 3-4000km en durf een wagen ook na 6 maanden te verkopen. Wilt daarom niet zeggen dat het een slechte wagen is. Zijn genoeg mensen zoals mij die gewoon snel zin hebben in iets anders (of het was een miskoop)
 

jesse_s93

Forumguru
Wat je ook zou kunnen doen: Op het moment dat je een proefrit maakt, koppeling maken met Skoda Connect en online (via www.skoda-connect.com) een digitaal certificaat opvragen. Indien Skoda Connect geactiveerd is geweest is het verloop van de kilometerstand direct zichtbaar, anders is het mogelijk om te zien wanneer (datum) servicebeurten hebben plaatsgevonden en bij welke kilometerstand. Zo krijg je ook in een grafiek het verloop van de kilometerstand inzichtelijk.
 

fanSkoda-VW

Forumguru
Vervolg:
Lang gelden was ik inkoper, de opgedane beroepsdeformatie is nog steeds heftig aanwezig ;).
Dus nog eens een uurtje gegoogeld. Bij de ANWB in de koerslijst gekeken.
Heeee, model is niet bekend, dus maar als trouw lid (54 jaren!) een vraag gesteld aan de ANWB EXPERTS.

En raad eens wat voor antwoord ik net terug kreeg?
"Ik zie overigens dat deze auto op 21-12-2021 geïmporteerd is met een verlaagd BPM bedrag. Dat kan alleen als de import heeft plaatsgevonden via een taxatierapport.
Op basis van de geregistreerde gegevens zien wij dat in het taxatierapport een handelsinkoopwaarde van € 13.020 is opgegeven. De auto was toen 14 maanden oud, de (Nederlandse) nieuwprijs was € 31.640
De waarde volgens de normale BPM afschrijvingstabel was op het moment van invoer € 24.917. Wij vinden dit verschil dermate groot dat we denken dat de auto mogelijk schade had op het moment van invoer".


Dus vóórdat ik morgen daar naar toe ga rijden ga ik maar eerst even bellen, want de hun vraagprijs zal het niet worden, want:
"Wij zijn van mening dat deze auto, gezien de geregistreerde import gegevens, minder waard is dan de koerslijst richtprijzen. Ook als u de auto straks wilt inruilen zullen handelaren die een bod op de auto uitbrengen dit zien (via taxatierapport opgegeven handelsinkoopwaarde van 13.020 euro bij import).

Tja, je ziet hoe belangrijk het kan zijn om je huiswerk te doen.
Mocht ik tóch een reële prijs overeenkomen, dan het koopcontract wel met een ontbindende voorwaarde:
Keuring door DEKRA Claims & Expertise Automotive keuringen. En indien de te repareren zaken € 1.000,00 overschrijden, of andere zaken aan het licht komen die een compromitterende situatie kunnen veroorzaken, dan wordt de aankoop ongeldig verklaard.

Nog tip & truuks van de zéér gewaardeerde forumleden?

Dank & grtssssss
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan