Is dit een goede keuze?

fanSkoda-VW

Forumguru
Medeleden,
Nogmaals bedankt voor alle hulp, suggesties, How To's, etc.

Ik kon de auto (1,5 DSG) ook met zwarte velgen en dunne bandjes krijgen.
Niet gedaan omdat ik meer van comfort houd, en echt mooier??
Oké da's smaak, maar ik vond van niet.
Nog even 'gestudeerd', maar de meeste opties zitten er op, zoals elec. klep, mode, blind spot, camera, startknop, parkeerass., etc..
Helaas :unsure: moet ik nog wel zelf rijden.

Als je een Jaguar gaat kopen zie je plots overal die auto's, zo ook zaterdag toen ik op pad was.
Veel T-Roc's en toch wel meerdere gele auto's. Nou ja, daar moet ik dan maar aan wennen.
Ik zal mij ook melden in het andere deel van VAG auto's.

Even een 1e foto, ik zal er later nog een paar plaatsen.
Deze ter impressie.

grtss T-Roc.jpg

Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Lekker kleurtje
Waarom dunne bandjes?
Mij lijkt het wel fraai met zwarte 18ninch velgen
Dit is toch 17?

Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Forumguru
@Rosinfield Er zit nu op Uniroyaal 215/55 R17 en ook voor alle seizoenen.
De andere mogelijkheid betrof zomerbandjes. En te kleine velgen, lieten veel ruimte over.
En nee, ik weet niet waarom, ik vond het niks. Maar ik zei als dat over smaak uren gekletst kan worden :jaja: :ROFLMAO:. Ik denk ook dat de zwarte beschermrand op de wielkast het geheel visueel scheef trekt, het wordt één groot zwart iets.
En ook zouden deze banden meer comfort en minder lawaai bieden.

En wegligging..... Met 100 max 130?
De enkele keer dat ik nog naar de Ardennen ga, of het Harzgebergte en ff lekker bochten wil nemen....
Ach..... De virages neem ik ook rustigjes. Ik zei het al, ik heb geleerd om als een oud wijf te rijden (klopt).
Met de Hyundai stond de verbruiksmeter bij de laatste rit naar Tilburg op 4,7l/100km. Zo!

Dus..... we zullen het meemaken.
Ben zeer benieuw hoe de auto is op de lange rit qua stoelen, verbruik van benzine, olie, etc...

grtssss
T-Roc zwarte velg.jpg

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
@fanSkoda gefeli met je T-rok en moet zeggen dat ik dat oker gele kleurtje best vind meevallen
Dacht in eerste instantie dat je over geel had dat die hel geel zou zijn......
En je weet het NU geen vreemde en bekende in je wagen laten rijden anders ben je hem weer kwijt.....:pieker:
. Reserve sleutelset gewoon in de kluis of als je die niet hebt dan een kluis bij de nederlandse bank huren en daar opbergen.....:koffie:

fanSkoda-VW

Forumguru
@EdK ik ga weer m'n stuurblokding gebruiken.
VAG auto's zijn meer geliefd dan Hyundai's.

Bijlagen

• 1692030379638.png
    1692030379638.png
    71,2 KB · Weergaven: 20
  • Leuk
Waarderingen: EdK

fanSkoda-VW

Forumguru
Ik ga in het weekend wat foto's maken.
Nu een impressie van de eerste km's: $^&*()*&^%^&(())(*&^%!!!!!
Oeps, geen spraakbesturing, geen nav, die moeten nog gekocht worden wat pas kan als je je bij VW hebt aangemeld (gedaan) én ook de auto zélf op jouw registratie hebt gezet (die aankoopprijs is in mindering gebracht op de autoprijs).
Maar..... jullie raden het vast al: het netwerk van VW ligt weer eens plat en (zei de klantenservice) ze weten niet wanneer die weer in de lucht is. Bij Hyundai was er in de 7 maanden nimmer spraken van down-time.
Ook nergens mededelingen te vinden of en wanneer ze denken dat dat weer werkt. Probeert u het maar af en toe was de opmerking van de overigens heel aardig en behulpzame juf.
vraag: Er schijnt een E-Sim in te zitten, werkt die ook in NL als het een importauto is?

Maar goed, de eerste km's.
Tja, het zit als een vorst(-in), het rijd comfy, ik voel me zelfs door de hoge zit (heerlijk) boven het gewone volk verheven :mad: :sterretjes: . Alles van de Scala zit er in (mits straks geactiveerd) het zit allemaal even anders in elkaar en op een andere plek.
Misschien is Skoda wat mensvriendelijker, toch. Of ik ben er te veel aan gewend.
Ik mis b.v. ook, zoals in de bagageruimte, aflegvakjes. Tja, duurdere auto met (wat dat aangaat) minder.
Stond niet in de verkoopbeschrijving: Kessy, openen én sluiten van de achterklep op de AB. En nog enkele dingen.
Maar trekken aan de klep-knop op de deur om deze te sluiten leek niet te werken. Dat is wel zo bij de Scala.

Wat ik nog niet heb kunnen vinden is keuze van de Mode-knop vast te zetten, ik rijdt voornamelijk in ECO.
Ook gevonden hoe het digi paneel voor je neus in te stellen is. In mijn herinnering minder (andere) keuze dan in de Scala.
Rijcomfort, lawaai, etc. op behoorlijk goed niveau. Maar dat mag ook wel voor een auto die in NL goed over de 42k in Euro'tjes kost.

Bij m'n grote Amsterdamse dealer getracht de overstap te maken van Skoda naar VW, maar dat ga ik niet doen.
Bij Skoda 17 jaar prettig geholpen, bij VW was het: Oh, u rijdt particulier, geen lease? Dan zitten we zeker al 2 maanden vol. Dit n.a.v. m'n verzoek te helpen bij de instellingen, en dan de aankoop in de VW shop.. Bij hun toko in Hoofddorp werd ik wél netjes geholpen.
Maar de 1e vraag was of ik de auto bij hun gekocht had. Niet: staat u bij ons in het systeem, wordt u klant bij ons?
Na deze ervaringen denk ik dat ik kies voor de garage waar ze ook de auto gekeurd hebben (zie ergens boven).

En de opmerking van m'n kind die in de Scala rondtuft: Mooie kleur, als ik ergens wil binnenkomen en een statement wil maken, dan leen ik wel jouw auto in kurkuma geel! Nou, dat weet ik dan ook weer :D. Zie ook de inmiddels aangepaste avatar.

Bij wat rustiger controle vandaag alle ontwateringsgaatjes bij de paravaan en ook bij de tankdop, opengemaakt. Zal ze nog doorspuiten.
En de motorruimte ontdoen van stof en zand. Zand? jawel. zand. Moet ook nog wat spullen weer in de auto leggen en het schuimstuk met pomp, flesje, etc in de garage leggen. Ik heb nu een thuiskomer met krik, wielsleutel, etc. Neemt ook minder ruimte in want nu kan de bagagevloer wel in de laagste stand. Oh, da's ook luux: als je de bagagevloer opklapt valt deze tussen 2"clips" en blijft zo staan.

Pfff, dat was het, wordt vervolgd. Of moet ik dit eigenlijk in het andere forumdeel plaatsen?
Hier nog even gedaan voor de logische volgorde.

grtsss

hemi24

Forumguru
Met Kessy de auto vergrendelen door aan de deurkruk te trekken zal ook bij je Scala niet gewerkt hebben neem ik aan..?!?

Het is bij VAG doorgaans:
Trekken aan de deurkruk voor het ontgrendelen ( hand achter de deurkruk volstaat);
Langs de buitenkant van de deurkruk bewegen om te vergrendelen (zit doorgaans een markering op).

De laatste jaren is het “normaal” dat de auto na vergrendelen opstart in drivemode “normal”.

EdZ

Donateur
Denk dat hij de knop voor de achterklep in de linkervoordeur bedoelt: trekken om te openen, nogmaals trekken om te sluiten.

fanSkoda-VW

Forumguru
@hemi24 en @EdZ dank voor de berichten.
Hemi geeft onbedoeld de oplossing waardoor de auto steeds in Normaal staat.
Mss is dat te programmeren? Bij de Scala had ik bewust geen Kessy, wel een startknop.
En Edz idd ik bedoel die knop. Mss moet ik dat nog eens proberen, duwen of trekken of langer vasthouden.
Maar wat is het nut, vraag ik mij af, om de bediening bij Skoda anders te laten zijn dan bij VW? Ohhh die mensen hebben er voor gestudeerd! Ja, dat zal het zijn ;) .

Beiden dank en grtsss.

LongTimeAgo

Senior Member
Wat ik nog niet heb kunnen vinden is keuze van de Mode-knop vast te zetten, ik rijdt voornamelijk in ECO
Toen ik nog een Seat Arona (2021) reed, toen had ik ook een "ECO" modus/knop.
Ik dacht in eerste instantie dat dit alleen de rij-eigenschappen aanpaste, maar dat is dus niet waar, hij pastte ook bepaalde elementen aan in het media systeem, navigatie en andere kleine dingetjes. Alles werd een tandje lager en trager gezet. Wellicht om "energie te besparen" of het "gevoel van energie te besparen" te geven. Ook werden er een aantal functionaliteiten gewoon simpelweg 'uit gezet', zoals de online diensten.

Volgens mij kon de airco ook niet 'harder' gezet worden dan een bepaalde kracht en de stoelverwarming mocht je ook niet aanzetten in die modus.
Maar die laatste 2 weet ik niet zeker meer.

Mijn punt is: Heb je dat met update gedoe geprobeerd in ECO modus of in "normale" modus? Ook moet je wellicht direct de "privacy instellingen" checken en volledig openbaar/toegankelijk zetten voor even om de updates er door te krijgen. Dat moest ook bij de Arona. :tongue:

Rallye

Forumguru
Bij mijn VW werkt het netwerk gewoon op dit moment. De e-sim werkt ook in Nederland (Duitse auto). Heb je jezelf aangemeld in het systeem een hoofdgebruiker gemaakt? Staan de privacy-instellingen goed voor contact? Volkswagen-app geïnstalleerd (de We Connect-app gaat eruit)?

Volgens mij zou je via https://connect-shop.volkswagen.com/articleOverview van achter je computer de benodigde zaken aan moeten kunnen schaffen - mits de auto gekoppeld is aan jouw account.

Nog wat handige links:

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Klopt, ik ervaar momenteel ook géén downtime van servers bij VW, maar misschien zit er wat vertraging na het aanmaken van een account en het kunnen bestellen van bepaalde diensten?

fanSkoda-VW

Forumguru
@LongTimeAgo & @Rallye Dank dank dank, Ik weet inmiddels wel wat er bij de T-Roc aan boord is:
Sportuitrusting; Basismotor TJ7 , 1,5l aggr. 05E.A; Inbouw-differentiatie voor versnellingsbak "DQ 200";
Schijfremmen vóór (Geomet D) Schijfremmen achter
Met achteruitrijcamerasysteem (uitv.1); Driving Mode Selection; Vermoeidheidsherkenning
Met multifunctionele camera; Wegrijhulp; Parkeerrem; Servosluiting achterklep
Elektronische wegrijblokkering; Parkeerhulp voor en achter;
Dode hoek-ondersteuning (BSD) plus lane assist (Heading Control Assist)
Dagrijverlichting met hulprijverlichting en coming- homefunctie
Grootlichtassistent (met follow to stop) en snelheidsbegrenzer; Navigatie systeem
Winter package;Verwarmbare ruitensproeiers vóór; Zijruiten en achterruit van warmtewerend glas
Chroompakket;; Sierlijsten in chroom; Ontgrendeling rugleuning voor rechtervoorstoel;
Sport-comfortstoelen voor; Binnenverlichting in voetenruimte.
Preparation for We Connect and We Connect Plus

Redelijk compleet dacht ik zo? Nog vragen? ;) . Dus Connect moet ook gaan lukken, klusje voor het weekend.

grtsss

Laatst bewerkt:

LongTimeAgo

Senior Member
Mooi bakkie hoor.
En leuke kleur, volgens mij is dit die VW kleur die zowel Geel, als Goud als als Oranje-Bruin kan zijn in verschillende omstandigheden.
Veel veilige KM's er mee gewenst!

fanSkoda-VW

Forumguru
Tja, die kleur he? Toch wel een dingetje.
Bij de Skoda dealer moest ik iets afgeven, dat was beloofd.
Commentaar: He, eindelijk eens wat anders dan die eeuwige standaardkleuren. We hebben nu wel die oranjeachtige kleur er bij...
Op het parkeerterrein bij mij voor de deur word ik door medebewoners die nog nooit ook maar één woord met mij gewisseld hebben aangesproken. Zonder uitzondering: Mooooooie auto, 7 Maanden geleden met een spiksplinternieuwe Hyundai zei niemand wat.
Ehhhh.... Valt de kleur op? Ik vrees van wel ;) . Maar gelukkig wel in positieve zin. Pfffff.

grtssss allemaal.

EdK

Forumguru
Dus je zelfvertrouwen of je de goede keuze hebt gemaakt is n wel terug en kun je nu zelf wel invullen !!??

fanSkoda-VW

Forumguru
@EdK Jawel, dat stukje zelfvertrouwen is terug. Ook vandaag een klein stukje de grote stad in gereden.
Eerlijk, het rijdt subliem in vergelijk tot de Hyundai. Maar wel vergelijkbaar met de Scala, misschien heeft VW een iets steviger vering?
Gelukkig vond ik nog wel een berglade onder de bijrijdersstoel, want de slimmigheidjes van Skoda, die kent VW niet.
Verschil moet er zijn, maar de Skoda is zeker een volwaardig en goed alternatief voor VW.
Morgen naar het ziekenhuis in een andere plaats, dus wat meer snelweg & stad.
Zaterdag een grotere afstand naar een familiebijeenkomst.
Maar zelfvertrouwen.... Ik houd nu wel even de sapjes van de auto scherp in de gaten, olie en water.
Ik kon hier met de zoekfunctie niets over de motor 1,5 TJ7 vinden, ik zag wel op het display dat 2 cilinders even waren uitgeschakeld.

Bij de VAG shop inmiddels navigatie en spraakbesturing besteld. Dat gaat OTA, benieuwd wanneer dat gaat werken, hoe lang dat duurt.
Maar ik kan ook op mijn telefoon navigeren, draadloos op het grote display in de auto, werkt idd prima.

O ja, en nog beschermlijsten voor instappen en de achterbumper besteld en glazen bescherming over het display. Meer wordt het niet.

grtssssssssssss

• Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan