Einde ochtend kreeg ik een belletje. De update is gelukt maar we zien dat de parkeercamera aan de achterzijde niet af fabriek is, daarom kunnen we deze niet activeren... Duh, dit is een origineel VAG product en is inderdaad achteraf professioneel ingebouwd. Kort overleg, nee kunnen we echt niet doen, u zult terug moeten naar de partij die de camera heeft ingebouwd...
Pff, afknapper zeg... Had al rekening gehouden dat de VCDS-aanpassingen die Mark destijds heeft gedaan zouden verdwijnen maar dat ze de camera niet kunnen inleren, jammer (1). Binnenkort maar weer een ritje naar Breda om dit te laten herstellen, het is niet anders. Verder is de tijd genomen om alles aan te melden en te koppelen.
Blijkt dat je nu voor de uitgebreide app functionaliteit een abonnementsbedrag per jaar moet gaan betalen, terwijl deze voor de EV-modellen eerst lifetime gratis was. Op mijn vraag vanwaar deze koerswijziging kreeg ik het antwoord: er zitten nu meer functies in en de servers zijn verbeterd dus die moeten worden betaald. Met andere woorden: "door de strot geduwd", ook weer jammer (2).
En op mijn vraag waarom ik 10 maanden geleden moest betalen voor de snellaadoptie en deze nu voor elke gebruiker standaard is, kreeg ik geen duidelijk antwoord. Iets van: is nu onderdeel van de update en kan niet worden gecrediteerd... jammer (3).
Nu maar kijken hoe de connect services zich gaan gedragen maar ik heb wel een beetje een raar gevoel betreffende deze update... En op mijn vraag bij het maken van de afspraak een aantal weken geleden of je sowieso deze update kunt weigeren kreeg ik te horen dat dan de garanties op het EV-systeem zouden vervallen... Het zal allemaal best nodig zijn maar ik proef hierin monopolistengedrag.
Afijn, ik ben het weer kwijt, ik geniet elke dag van het voorrecht zo'n heerlijke wagen te mogen en kunnen rijden maar heb wel een beetje rare bijsmaak na deze update, terecht of onterecht, dat laat ik in het midden. Fijn weekend allen!