Jeetje, en ik altijd maar denken dat de 1.4 en 1.8 een compressor erbij hebben...
Waar de letters voor staan wist ik wel, alleen was in de veronderstelling dat ze een beetje willekeurig gebruikt werden, daar de "normale TSI" ook op het FSI principe werkt, dacht ik.
Edit:
Er bestaat ook een
TFSI (
Turbo
Fuel
Stratified
Injection) variant, waarbij er een
turbo is bijgeplaatst voor meer vermogen. De nieuwste variant is de
TSI (
Twincharged
Stratified
Injection), deze motor heeft zowel een turbo als een mechanische
compressor. Tegenwoordig noemt Volkswagen haar oude TFSI-motoren ook TSI waardoor een TSI-motor ook slechts een turbo kan hebben.
Ergo, gelukkig zat ik er niet zo ver naast, pff..
TSI zou dus staan vooor TwinCharged, waarbij zoals ik zei de 1.2 dus een vreemde eend is, en de 1.4 ook verkrijgbaar is zonder compressor...
Zie hier:
- TSI-motoren:
- 1.2 TSI (zonder compressor, alleen turbo)
- 1.4 TSI (ook zonder compressor verkrijgbaar)
- 1.6 TSI
- 1.8 TSI
- 2.0 TSI
Laten we het TwinCharged noemen! Oja, en dan scharen we de 1.2 turbo er ook onder en die 1.4 welke met/zonder compressor komt (122/140 PK?) ook maar.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fuel_Stratified_Injection
Al heeft Wikipedia het natuurlijk ook niet altijd aan het rechte eind.