JD tuning groep/kortingsactie

Joske

Forumguru
a real control room :jaja:

misschien nog wel niets vergeleken met ons 25 schermen in de controlekamer, maja, dat is voor een heel chemisch bedrijf te sturen :D

een aparte werkwijze maar wel bijzonder efficiënt denk ik, aangezien er op deze manier ongestoord aan de software geschreven kan worden.. :thumbsup:
 
Vervolg:
Intussen keerde een glunderende S1 bezitter terug van z'n testrit en we hebben allen mogen aanschouwen dat hij snel de sleutels bij z'n vrouw kon inleveren :deuk:
Bekijk bijlage 27654

Heb toch mooi nog een flink stuk snelweg terug naar huis mogen rijden, maar thuis kreeg ik meteen de sleutels van de Fiat 500 in mijn handen gedrukt...... ;)

@micky (en de heren van JD Engineering, uiteraard!), heel veel dank voor j(ulli)e inspanningen om dit voor de deelnemers mogelijk te maken! Ben er erg blij mee!
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Inderdaad die toelichting kregen we ook keurig dat eea ongestoord verwerkt moet worden want een fout in dat werk is zo gemaakt.
Ik blijf het knap vinden dat geschuif met de bits en bytes ipv even een standaard programmaatje laden.
 

Cordoba

Forumguru
Wat mij ook opvalt:
- de magnetische? JD-platen op de O3 als ie op de rollenbank staat.:thumbsup: Lijkt mij goed om te voorkomen dat mensen foto's nemen met kenteken (van andermans auto) en deze daardoor in problemen kan komen.
- rollen blijkbaar standaard met de deur open, en ook mensen naast de auto (ik zie bijvoorbeeld op een andere foto ook Corné naast de auto staan)
- ik zie geen voorziening voor verse lucht richting motor, maar ik kan me niet voorstellen dat dit er niet is bij JD
- de rollenbank is volgens mij gelijk aan die bij Vagtechniek, en het kan zijn dat er nog een identieke in NL staat (dus Dynorun ook geschikt voor 4x4).
 

CDK

Forumguru
@Cordoba
-die platen zijn van kunststof en daar zitten als ik het goed zag stukjes opgerolde duct tape tussen. ik vind dat ook super ogen trouwens! :thumbsup:
-we mochten idd gewoon naast de auto staan als we voldoende afstand hielden van de draaiende delen, wel zo klantvriendelijk en dus gretig gebruik van gemaakt, ook al zou het qua veiligheid misschien beter zijn van niet. de deuren stonden idd gewoon open, dus geen uitlaatgasafzuiging gebruikt.
-de blower is in de muur ingebouwd en ik kan je verzekeren dat die hard genoeg blaast hoor pfiewwww! ;)
-het lijkt er op dat het idd een zelfde type is als bij vag techniek en idd ook voor 4x4 geschikt.
 

Race Eend

Forumguru
Wat mij ook opvalt:
- de magnetische? JD-platen op de O3 als ie op de rollenbank staat.:thumbsup: Lijkt mij goed om te voorkomen dat mensen foto's nemen met kenteken (van andermans auto) en deze daardoor in problemen kan komen.
- rollen blijkbaar standaard met de deur open, en ook mensen naast de auto (ik zie bijvoorbeeld op een andere foto ook Corné naast de auto staan)
- ik zie geen voorziening voor verse lucht richting motor, maar ik kan me niet voorstellen dat dit er niet is bij JD
- de rollenbank is volgens mij gelijk aan die bij Vagtechniek, en het kan zijn dat er nog een identieke in NL staat (dus Dynorun ook geschikt voor 4x4).

In Nederland heb je uiteraard meer bedrijven die een superflow bank gebruiken.
Verhoeven tuning/mosselman tuning was volgens de eerste met deze AWD880 bank. Jeroen Dik was destijds in 2005 ook al een tijd op zoek naar een geschikte bank, heeft toen ook een bezoek aan deze bank in Harskamp gebracht om de bank te testen/bekijken. Daarop is de superflow direct besteld en geïnstalleerd in Lochem.

Zie oa de bank van verhoeven in harskamp.
10436319_756885431022516_2638732773538388433_n.jpg


In de begin jaren was de rollenbankruimte bij JD ook wit van kleur, nadeel is alleen dat je toch veel klanten hebt die met voeten etc tegen de muur gaan staan (doe je thuis ook natuurlijk) tijdens het wachten. Met als gevolg dat alles smoezelig wordt, te samen met de uitlaatgassen natuurlijk.

IMGP8092_klein.jpg


Daarop hebben we de ruimte wat aangepast.
Tov de inrichting zoals het bij JD tegenwoordig is:
dsc_0156-jpg.27648


VAG Techniek heeft in 2013 dezelfde bank in gebruik genomen en heeft zich qua inrichting natuurlijk ook laten inspireren door bovenstaande. Het is dus andersom als je kinderachtig wilt zijn: Vag techniek heeft de zelfde bank en inrichting gekozen als JD/Verhoeven.
rollerb02.jpg



Normaliter is de policy overigens dat men niet in de rollenbank ruimte staat tijdens de metingen. Bij een meetingdag gaan we daar wat relaxter mee om. De rollenbank is over het algemeen gesloten (ook voor de herrie). Echter voor een 1.6 TDI en 1.2 TSI is dat niet zo'n probleem (tov bv een RS4 V8). Daarbij was er gister een grote autocross wedstrijd in Lochem, die in de verre omgeving nog te horen was.

De koeling is overigens meer dan groot genoeg , zuigt via het dak buitenlucht aan via 2 hele grote compressors die achter de muur geplaatst zijn. Als deze op volle toeren staan moet je stevig op je benen staan als je er 'voor langs wilt lopen'.
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
was vergeten gisterochtend mijn haren te föhnen, na de eerste run was dit zeer goed gelukt, haha
 

ertromp

Forumguru
Die bank en hele inrichting van de meetruimte was perfect daar in Lochem bij JD :thumbsup:
Echt leuk om eens zelf te zien en wat een vermogen wordt er middels die boxen uit de TSI en TDI gehaald
 

Race Eend

Forumguru
Om het verslag nog even compleet te maken, hier de laatste auto op de bank
Skoda octavia 2 1.4 TSI 122pk.
Van deze auto is zowel de motor als de DSG7 DQ200 bak getuned.

14 tsi dsg.jpg

jdengineering 14tsi.jpg
 

Cordoba

Forumguru
@Race Eend : Mark ik had het er niet over dat JD dezelfde bank heeft gekozen (dus geïmiteerd) als Vagtechniek, maar puur dat het een identieke bank is, en rollenbanken zijn er genoeg in Nederland, maar banken geschikt voor 4x4 zijn er volgens mij maar weinig, dat was wat ik wilde duidelijk maken met mijn eerdere post.

Wat de koeling betreft: ik zag er gewoon niets van op de foto's, en ben nog nooit in Lochem geweest, maar kon me ook niet voorstellen dat dat niet goed geregeld zou zijn bij jullie.

@Corné de Kluijver dank voor de uitleg van de JD-kentekenplaten. Het ziet er in elk geval netjes uit, en kan gezeur voorkomen.
 

Helly

Lid
Die foto en uitdraai van de 1.4 TSI is van mijn auto. Het was een lange dag waar er hard gewerkt is door de mannen van JD. Een klein gezelschap was aanwezig die hun Skoda (of audi TT) liet tunen en met een aantal die-hard skodaforum-fanatici die 'gewoon' even langskwamen. Erg prettig om zo wat ervaringen en tips uit te wisselen. Ik was keurig op tijd aan de beurt voor de vermogensrun met de motor 'af fabriek'. Er bleken al gratis 8extra pk (122 versus 130) en 30 Nm (200-230) meegeleverd te zijn. Vervolgens is er veel software ingeladen, waarbij de dsg-software veel tijd kost. Daarna de motortuning. Er bleek een rare 'knik' in de grafiek te zitten boven de 5500 rpm die er maar niet uit te krijgen was. Zie foto. Toen bleek (voorzover nog niet bekend) dat Mark, Jeroen en Sven geen genoegen nemen met half werk. De oude 1.4 TSI-motor schijnt een lastig te bewerken bak te zijn die soms tot rare resultaten leidt. Na diverse software- aanpassingen en tests is het aan het eind van de middag gelukt het (ook voor JD nieuw) probleem op te lossen met de keurige waarden die @Raceeend reeds heeft gepost. En toen op pad..... Heerlijk soepel later schakelend en met voelbaar wat meer power. Het 'wegrijden in de 2e versnelling' is over en met name bij het uitrollen naar afslag/uitrit/verkeerslicht gaat dat nu zonder brom of schokken. Vanmiddag had ik helemaal een lekker gevoel over het optrekken waardoor ik het grote verschil dacht te merken in de D-stand, tot mijn zoon (13 jaar) zei. " pap, hij staat in de S-stand hoor. Daarom gaat-ie zo snel!"
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    901,3 KB · Weergaven: 51
  • image.jpg
    image.jpg
    956,6 KB · Weergaven: 54

Pendragon

Donateur
Die 'verzakking' tussen de 2500-3000 lijkt inderdaad wel op die van mij, maar vind die van mij nog wel wat erger. Ik vind dat dan ook geen mooie curve. Ben wel benieuwd wat JD hiervan vind. Hij moet toch met een vrijwel recht lijn omhoog gaan? Ik heb de mijne ter vergelijking toegevoegd.
 

Bijlagen

  • 1370625_10200407842309806_2084328241_o.jpg
    1370625_10200407842309806_2084328241_o.jpg
    772 KB · Weergaven: 50

Pendragon

Donateur
Aantal PKs is trouwens vrijwel hetzelfde, alleen is er wel weer wat veel verschil in het aantal PKs op de wielen.
 

Pendragon

Donateur
Even bij JD op de website gekeken en zoals de uitrdraai daar te zien is noem ik het een mooie curve ;)
 

Bijlagen

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    78,9 KB · Weergaven: 36

bluskabouter

Forumguru
ook ik was afgelopen zaterdag de 21e juni van de partij bij de tuningsdag in Lochem.
aanwezig om 10.00 uur, waar ik welkom werd geheten door Micky, Corné en Ertromp.
na een bakkie koffie, had wel geteld 50 km gereden even een rondje gedaan waar mark en zij collega`s mee bezig waren.
rond de klok van half elf ging mijn yeti voor de tuning naar binnen, alwaar de auto werd uitgelezen.
terwijl de boel werd bewerkt verraste de catering van JD ons op lekkere vlaaien die zeer in de smaak vielen.
tezamen met volgens mij Martijn, ( ben niet zo goed in namen onthouden), een proefrit gemaakt en tjonge wat een verschil, ging de yeti voorheen met een beetje vertraging in het gaspedaal van stilstand weg nu gaan we als de "brandweer"....en hij houd niet op met versnellen!!
nog even allerlei instellingen nagelopen... afrekenen en met een flinke omweg via de autobaan naar huis..
moet zeggen.. wat een verschil...
dank aan Micky voor het verzorgen / mogelijk maken van deze dag/ tuning en natuurlijk ook de crew van JD tuning.
 

LT83

Forumguru
Die 'verzakking' tussen de 2500-3000 lijkt inderdaad wel op die van mij, maar vind die van mij nog wel wat erger. Ik vind dat dan ook geen mooie curve. Ben wel benieuwd wat JD hiervan vind. Hij moet toch met een vrijwel recht lijn omhoog gaan? Ik heb de mijne ter vergelijking toegevoegd.

Wat ik al eerder aangaf, vind het vreemd dat wielvermogen en krukas niet parallel blijven lopen hoog in de toeren.
 

Race Eend

Forumguru
@Luuk Thijssen : dat is inderdaad vreemd, is dit ook zo bij de andere wagens geweest op de meeting? Dat de auto bij hogere toeren/hogere snelheid, iets meer verlies krijgt klopt, maar dit is wel erg veel.
 

LT83

Forumguru
@Race Eend, bij mijn grafiek was dat in ieder geval niet zo. Andre stond ook 15 min na mij op de bank en heeft een heel andere temperatuur met bijbehorende correctiefactor op de uitdraai staan, dat vond ik al vreemd. Maar goed; Max zal je dat uit eerste hand kunnen vertellen toch ;)
Maar je ziet bij andre dat vanaf 5000rpm het wielvermogen afneemt terwijl het vermogen op de krukas vrijwel vlak blijft, dat kan toch niet?
Ik zou zeggen dat het vermogen op de krukas gelijkmatig mee moet dalen, aan de hand van de correctiefactor.
 
Laatst bewerkt:

LT83

Forumguru
Nee Corne,, Max heeft de runs niet gedaan, dat was die jongere jongen.
Max kwam alleen af en toe even helpen, omdat het niet helemaal lukte soms met wielspin en afslaan ;)
 

CDK

Forumguru
Later op de dag dacht ik toch echt dat Max dat deed...., maar was erg druk met andere dingen, dus misschien vergis ik me ;) excusez moi!
 
  • Leuk
Waarderingen: LT83

Neptukker

Forumguru
Een rollenbankmeting is en blijft een momentopname binnen de gegeven omstandigheden. Via de diverse fora heb ik dan ook begrepen dat je je niet blind moet staren op de waarden van grafieken. Het verloop van het vermogen/koppel is waardevollere informatie dan de piekwaarden.
Ikzelf heb na voorheen een 1.4 tsi tegenwoordig een 1.8 tsi en beiden getuned door JD. Technisch geen verdere aanpassing dus opmaat tuning daarbij ook niet gedaan en geen vermogensuitdraai. JD garandeert minimumwaarden en dat zal ik vast halen. Grafieken zijn leuk voor erbij. Voor de tuner zelf is het veel waardevoller om daarmee een goede afstelling te kunnen maken. Of ik inderdaad 210 pk heb? Ik denk het wel.
 

Race Eend

Forumguru
Klopt Joske en daarom praten we morgen. We komen er vast uit. Ik denk dat alles vooral zo gegaan is door de meeting dag. Dat is een heel goed leermoment voor mijzelf dat ik zoiets niet meer doe op een meeting. Tunen is een precies werkje waar je de tijd voor moet nemen en dat was er die dag niet. Ik zie dat bij bovenstaande verslagen ook. De tuner was zelf ook niet tevreden en ze gingen nogmaals alles controleren enz. Dat gaat op zo'n meeting niet.

Grotendeels eens, tuning kan prima op zo'n dag, maar maak het dan niet te gek qua aantallen, dit jaar hebben we bij JD al 3-4 meetings gehad (GTI club/seat online/ Skoda forum).
En bij geen van deze meetings hebben we de auto's minder aandacht gegeven dan bij een 'normale' zaterdag, gewoon goed plannen en jarenlang secuur met je tuningen bezig zijn. Geen van deze discussies ontstaan dan ook na aanleiding van onze meetings (gelukkig niet).

Zie bv deze meeting van de GTI club, best een heel zooi GTI's getuned, allen zonder problemen.

 
Laatst bewerkt door een moderator:

LT83

Forumguru
Wat mij ook erg leuk lijkt is bijvoorbeeld een soort van "Dynowar" weekend. Echt iets voor Discovery chanel trouwens :)

Nodig 5 gerenomeerde VAG tuners uit (misschien is ziptuning trouwens ook wel vermakelijk), bijvoorbeeld, TVS, VAG, JD, Hartog en RIP.
Geef ze allemaal de mogelijkheid om 3-5 verschillende type auto's op dezelfde vermogensbank af te stellen. Ik zou dan bijvoorbeeld denken aan;

* 2.0TFSI K04 stage 2
* 3.2 V6 250pk met uitlaatsysteem
* 1.6tdi
* 1.4 tsi 180pk
* 2.0tdi 140pk
 

ertromp

Forumguru
Leuk punt nog die wielslip.
Superflow werkt met een correctiefactor die in de software verwerkt zit. Er wordt nl. een vergelijk gemaakt tussen rollensnelheid en bandsnelheid waarbij het verschil wordt omgerekend in wielslip. Bij wellicht weer andere tuners hangt e.e.a. zoals je aangeeft af van de kunde van de persoon die e.e.a. vasttrekt op de rollen en dus een correctie zal moeten uitvoeren op waarden. Zoveel banken zoveel vergelijken.
 

ertromp

Forumguru
Wat mij ook erg leuk lijkt is bijvoorbeeld een soort van "Dynowar" weekend. Echt iets voor Discovery chanel trouwens :)

Nodig 5 gerenomeerde VAG tuners uit (misschien is ziptuning trouwens ook wel vermakelijk), bijvoorbeeld, TVS, VAG, JD, Hartog en RIP.
Geef ze allemaal de mogelijkheid om 3-5 verschillende type auto's op dezelfde vermogensbank af te stellen. Ik zou dan bijvoorbeeld denken aan;

* 2.0TFSI K04 stage 2
* 3.2 V6 250pk met uitlaatsysteem
* 1.6tdi
* 1.4 tsi 180pk
* 2.0tdi 140pk
Super idee!
Dan ga je de appels met appels vergelijken
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

LT83

Forumguru
Leuk punt nog die wielslip.
Superflow werkt met een correctiefactor die in de software verwerkt zit. Er wordt nl. een vergelijk gemaakt tussen rollensnelheid en bandsnelheid waarbij het verschil wordt omgerekend in wielslip. Bij wellicht weer andere tuners hangt e.e.a. zoals je aangeeft af van de kunde van de persoon die e.e.a. vasttrekt op de rollen en dus een correctie zal moeten uitvoeren op waarden. Zoveel banken zoveel vergelijken.

Dat wist ik niet, goed punt als dat zo blijkt te zijn.
Volgens mij heeft mijn Octavia op de superflow bank van JD echter nooit wielspin getrokken. Tenminste ik heb dat niet waargenomen, maar ben ook maar een leek ;)
 

ertromp

Forumguru
Dat wist ik niet, goed punt als dat zo blijkt te zijn.
Volgens mij heeft mijn Octavia op de superflow bank van JD echter nooit wielspin getrokken. Tenminste ik heb dat niet waargenomen, maar ben ook maar een leek ;)
De bank van JD is toch een Superflow? Die corrigeert dus al die eventuele wielslip. Ik denk ook niet dat je op hoge snelheden / bij hoog vermogen dat altijd zult zien maar je moet er wel rekening mee houden.
Niet voor niet dat Superflow met optische meettechnieken dat bijhoudt. Alles voor het betrouwbare resultaat. Toch !!?? ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Veel vermogen creëeren is ook niet zo moeilijk hè, maar als je een als voorbeeld een turbo op 100% gaat zetten is dat voor heel even leuk, maar niet voor de levensduur!
 

LT83

Forumguru
De bank van JD is toch een Superflow? Die corrigeert dus al die eventuele wielslip. Ik denk ook niet dat je op hoge snelheden / bij hoog vermogen dat altijd zult zien maar je moet er wel rekening mee houden.
Niet voor niet dat Superflow met optische meettechnieken dat bijhoudt. Alles voor het betrouwbare resultaat. Toch !!?? ;)

Oke, ik ging er even vanuit dat je wielspin altijd wel zou kunnen zien/horen van buitenaf als deze zou optreden.
Als je wielspin hebt lijkt mij dat deze eerder juist vrij laag in de toeren (bij het sterk stijgen van het koppel) zal optreden.
 

CDK

Forumguru
@Luuk Thijssen Uiteraard, maar dat geeft ook direct aan dat jouw voorstel van die wedstrijd dus geen zin heeft, alleen als het om maximaal vermogen gaat kan er een winnaar zijn, een duurtest is lastiger te organiseren helaas.
 
Laatst bewerkt:

LT83

Forumguru
Ik gaf ook aan dat het mij leuk en vermakelijk lijkt Corne, en natuurlijk is er wel iets van verschil in kunde uit op te maken.
Al zal mijn keuze dus inderdaad niet automatisch naar het bedrijf met de meeste pk's gaan.
 

ertromp

Forumguru
Oke, ik ging er even vanuit dat je wielspin altijd wel zou kunnen zien/horen van buitenaf als deze zou optreden.
Als je wielspin hebt lijkt mij dat deze eerder juist vrij laag in de toeren (bij het sterk stijgen van het koppel) zal optreden.
Klopt zeker Luuk alleen wil ik aangeven dat het ook op hogere snelheid kan gebeuren. De vormvastheid van je autoband is nl. ook weer van de snelheid afhankelijk. Het contactvlak zal op hogere snelheid er anders kunnen uitzien afhankelijk van fabrikaat band
 
  • Leuk
Waarderingen: LT83

CDK

Forumguru
@EdK, de uitdraai is uiteraard ondergeschikt aan het gevoel en de beleving! Mijn doel is zo veel mogelijk bruikbaar vermogen te creëeren op een veilige manier, binnen de veilige marges blijven dus!! Maar een uitdraai is tastbaar hè, leuk voor de heb, het valt onder de categorie "show" en de getunede auto onder de categorie "go" ;)
 

EdK

Forumguru
Maar een uitdraai is tastbaar hè, leuk voor de heb, het valt onder de categorie "show" en de getunede auto onder de categorie "go"

Tsja @Corné de Kluijver maar dat is dus het gehele verhaal dat aan die cijfers uiteindelijk geen waarde gehecht kan worden omdat er zonder een standaardisatie er bij elke tuner een andere waarde in cijfers op papier word gezet.

En waardoor je bij tuner A op papier een 240 Pk hebt maar bij tuner B maar 200 Pk hebt omdat hij bepaalde correcties hanteert !

Dus wie is nu van deze 2 met de uitdraai de juiste als er geen standaardisatie is en geen europese ijking / callibiratie is van de rollerbanken ?

Wil niet zeggen dat er niets is veranderd aan de wagen na tuning en dat de tuners maar wat doen....
Maar hoeveel waarde kun je uiteindelijk hechten aan een uitdraai ?? ( dus de cijfertjes )
 

CDK

Forumguru
@EdK, zo werkt het niet hoor, er kunnen kleine verschillen zijn, afhankelijk van de correctiefactoren maar dat is echt maar een heel klein percentage!!
 

VEEJAY

Forumguru
@VEEJAY, wil je na Mosselman op dezelfde dag ook nog even naar TVS? ;)

Ik geloof dat ik aan 180pk wel voldoende heb voor 90% van mijn ritjes. Hiervoor moest ik dus stage 3 tuning op de octavia nemen + DSG aanpassingen om het lekker te laten schakelen.

Ik heb de Octi ook nooit gerold omdat ik een prettig rijdende auto wilde die niet snel stuk zou gaan ipv een mooie curve of veel (piek) vermogen.

Niet patsend bedoeld maar mijn huidige auto levert voldoende PK en Koppel en de automaat rijdt/schakelt correct en zijdezacht af fabriek dus bezoek aan een tuner is niet nodig gebleken.
 

Frank

Forumguru
Businessplan: "rol je auto" plaats. 1 zelfde rollending, door iemand die het altijd op dezelfde manier doet. Maar die zelf geen tuner/bandenman/... is.
 
Bovenaan Onderaan