Jee13 - Skoda Octavia RS TDI

Rallye

Forumguru
Volgens mij is dat het verschil tussen parkeersensoren voor en achter (met knop, zodat je ze aan kunt zetten als je vooruit richting een object rijdt) en alleen achter (gaat aan als de achteruit wordt gekozen). Jee13 heeft sensoren voor en achter en dus een knop.
 

ertromp

Forumguru
Super idee zo!
Heb is even gekeken in de E-schema's van mijn O2 FL maar je moet weer de boordnetmodule hebben en dan bij mijn O2 de witte stekker en dan pin 11 dat is de aansturing voor de kofferklep ontgrendeling. Echt leuk dit weer na de voetruimte verlichting klus :thumbsup:
 

Vanenkelen

Forumguru
Bedankt voor het idee @Jee13 en ik sluit me helemaal aan bij @ertromp, leuk nieuw projectje na de voetverlichting.

Ik heb de schakelaar ook net besteld! Dat wordt weer lang wachten, ze geven 15 dagen order processing time aan en vervolgens 15-60 dagen delivery time :sterretjes:. Mag even duren, maar via UPS of FedEx was gelijk minimaal 40 dollar extra verzendkosten en dat is me toch te gortig!

Ik kijk graag mee in jouw schema's voor de FL ertromp. Ik zie op de foto bij aliexpress namelijk twee aansluitingen aan het einde van die lange rode draad. Zo'n standaard boordnet stekkertje zoals ook bij de voetverlichting zat en een andere met een heel dun uiteinde. Ben benieuwd waar die dan heen moet.
Bekijk bijlage 27866
 

Jee13

Forumguru
Stond bij mij ook lange processing time, maar was na 1 dag al verzonden. Heb al meerdere dingen uit China gehaald, vermoed dat pakketje ongeveer 2 weken over doet
 

ertromp

Forumguru
Ik zal idd nog verder moeten zoeken. Ik verwacht dat er eentje het signaal geeft voor het motortje of zo. Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik ga ook bestellen dus dat wordt weer puzzelen. Helaas niet zo schema's voorhanden als bij die voetverlichting. We weten inmiddels hoe we de boordnetmodule kunnen demonteren dus dat moet het probleem niet zijn. Zaterdag zal ik VCDS eens doorspitten of daar "open" vakjes of adaptieaarden zijn voor die ontgrendeling van de kofferdeksel. Moet toch mogelijk zijn aangezien je op de AB ook een mogelijkheid hebt om alleen de koffer te openen
 

Vanenkelen

Forumguru
Stond bij mij ook lange processing time, maar was na 1 dag al verzonden. Heb al meerdere dingen uit China gehaald, vermoed dat pakketje ongeveer 2 weken over doet
Ja rond de 2-3 weken is idd normaal voor frees hippietijd pakketjes uit China. Mijn voetverlichting was daar echter een uitzondering op dat heeft 4-5 weken geduurd. Ben benieuwd!


En ik zal voor een aansluitschema ook eens op briskoda rondneuzen.... Tot nu toe hebben die mannen (of vrouwen ;)) dit soort dingen ook al wel eens gedaan...

Edit2: haha deze autocorrect is te mooi om te verbeteren. Free Shipping wordt frees hippietijd.....
 

Jee13

Forumguru
Ik denk dat er lusje gemaakt wordt naar de schakelaar deur(ver)ontgrendeling bij de handrem en een kabeltje naar boordnetmodule
 

Michelv.

Forumguru
Wel een documentje met de pinbezetting van een Pre-Fl boordnetmodule, maar daar staat hij niet bij. Het is dus 1 van de vrije pins:D
 

Bijlagen

  • pinbezetting boordnetmodule.txt
    4,3 KB · Weergaven: 9

Vanenkelen

Forumguru
Dat is één van de drie boordnetmodule stekkers in een FL, de zwarte. Daarnaast zijn er ook nog een witte en een bruine. Ik heb in Elsa dit schema gevonden:

Afbeelding1.jpg


Waarin je ziet dat de verbinding vanaf E234 (drukknop voor ontgrendeling, achterklephandgreep) verbonden moet worden met T52aa (de zwarte 52 polige stekker van de boordnetmodule). Je herkent ook het nummer, namelijk pin 13.

Ik vermoed dat de knop die wij aan willen sluiten "parallel" geplaatst moet worden aan de knop in je achterklep. Die heeft het aansluitpunt waar jij net de foto van liet zien. Vandaar waarschijnlijk die dunne aansluitdraad, dan kun je hem bij de reeds bestaande aansluiting erbij prikken.

En inderdaad de andere aansluiting die hier in dit schema genoemd wordt is T52ab (de witte) positie 11. Dat zou dan verklaren waarom er twee aansluitingen zijn op de foto van onze chinese vrienden. Maar wat ik niet begrijp is dat T52ab-pin11 de verbinding is naar V53 (Motor Centrale Vergrendeling). Die zou dan toch ook al aangesloten moeten zijn en geen lege plek moeten hebben in de witte stekker?

Wordt nog een puzzeltje zo... lijkt me best link om zo maar te gokken dat er inderdaad twee aangesloten moeten worden. Voor hetzelfde geld veroorzaak je kortsluiting.

Zal ook nog even kijken voor en preFL octavia.
 
Laatst bewerkt:

Vanenkelen

Forumguru
Heb even snel wat zitten klikken in Elsa en voor het gemak een 2008 RS 125KW PD (Motorcode BMN, versnellingsbak HVS) genomen. Dan kom ik uit op pin 6 en 8 van boordnetmodule stekker T8m (8 polige stekker van je boordnetmodule, helaas geen kleur of plaatje om meer duidelijkheid te geven). Weet natuurlijk de exacte specs van jouw RS niet, maar kunnen we later altijd nog een keer specifiek naar kijken. Zal denk ik niet veel verschil maken.

Afbeelding2.jpg
 

Jee13

Forumguru
Jep, volledig roetvrij
Op heenweg verbruik 1 op 20, op terugweg 1 op 18 met aantal keer volgas en even 200 aangetikt op A15

Grotere verstuivers gaven te veel brandstof dat is weer netjes gecorrigeerd
Verbruik met oude verstuivers was stuk slechter
 

Jee13

Forumguru
Pakketje uit china is al binnen

Helaas is er foutje gemaakt, heb een bandenspanningknopje ontvangen ipv knopje met kofferbakafbeelding

Vermoed dat schakelaar wel exact gelijk is, zal eens kijken of ik al aan inbouw kan beginnen.
 

Vanenkelen

Forumguru
Succes! Ben benieuwd...

Hoe zit het met die draden die in de Boordnetmodule moeten? Zijn dat echt twee verschillende of is het een gesplitste? Daar lijkt het namelijk op op die foto's.

En zit er trouwens een handleiding bij?
 

ertromp

Forumguru
De vermogensgrafiek ziet er weer netjes uit en niet geheel onbelangrijk je bent van de roet en het hoge verbruik af.
Blijkbaar moet je dus een link leggen volgens die foto die je geplaatst hebt met de bediening (handgreep) in je kofferdeksel
 
Bovenaan Onderaan