Ervaringen na bijna een jaar gebruik van mijn Skoda Karoq 1.5 DSG Sportline Business MY20
Canton tot zover;
Helaas is premium audio bij Skoda niet zo premium. Ik rij nu zo'n klein jaartje met mijn Karoq en deze is oa uitgerust met het Canton systeem. Alleen een beetje bass teveel en alle panelen in de auto gaan trillen. Overigens was dat stukken minder toen de auto nog maar net in mijn bezit was. Hopelijk is dat geen slechte voorbode op almaar meer trillingen in het interieur....
Olie verbruik;
Ondertussen heeft de auto bijna 23.000k gereden en heb ik inmiddels 2 keer de melding gehad dat het oliepijl te laag was. Aansluitend netjes de grill uitgevoerd mbt het peilen en bijvullen en deze week het laatste drupje van de literfles erbij gedaan, die bij aflevering in de wagen aanwezig was. Aangezien ik mijn destijds met 160.000k op de teller m'n vet toffe Octavia weg heb gedaan, mede vanwege het toenemende olie verbruik, hoop ik ook hier niet op een herhaling van zetten.
Kraken van stoel;
De sportstoel aan de bestuurders zijde kraakt. Net in de buurt van die doorgang waar plastic zit aan de bovenzijde van de rugleuning. Heeft iemand een tip om dat op te lossen?
Apple Car(not)Play;
Dit blijft een drama en koppelen is iedere keer weer een verrassing. Verschillende iPhones geprobeerd, verschillende kabeltjes maar niets helpt helaas. De dealer wil het gaan uitzoeken, maar dat gaat weer een gebed zonder end worden ben ik bang. De auto is er namelijk al een paar keer voor terug geweest, zelfs de Mind module is ervoor uitgebouwd geweest. Dat hielp ook niet en hebben ze er toch voor de zekerheid een nieuwe Mind module ingezet. Mijn voorstel om er gewoon een nieuwe up to date Amundsen in te zetten werd niet met gejuich ontvangen. Mij lijkt het gewoon plug and play, zodat ik mijn auto niet lang kwijt hoef te zijn. Logistiek is het namelijk nogal een uitdaging om een geschikte datum te vinden om de auto zo lang kwijt te zijn.
Wapperende ruitenwissers;
Vooral de linker ruitenwisser wappert over de ruit bij gebruik. Ziet er knullig en onstabiel uit. Kan daar iets aan gedaan worden? Het zijn uiteraard nog de originele ruitenwissers.
Ritselende geluiden in de luchtroosters;
Na het starten van de auto en daarna zo'n 3 minuten, hoor je allerlei ritselende geluiden vanuit de luchtroosters op het dashboard komen. Alsof er blaadjes in zitten. Is dat mogelijk en reinigen ze dat bij een beurt?
Binnenkort op beurt;
Dit gaat eerdaags gebeuren, aangezien de app dat aangeeft. Dan is de auto 1 jaar oud en zal dus onvermijdelijk zijn. Hopelijk kunnen ze dan in 1 slag, de meeste van de problemen oplossen.