Dat verbod om auto's op straat te wassen volgens de plaatselijke APV, is eigenlijk overal alleen van toepassing voor bedrijven/mensen die het commercieel doen. Vaak worden berichten in de pers geplaatst waarin de indruk wordt gewekt dat het verbod ook geldt voor een particulier die zijn eigen auto voor de deur wast (plaatselijke carwash bedrijven zijn daar heel blij mee). Alle APV's zijn op basis van dezelfde standaardregels, dus wijken minder af dan je zou denken. Een paar jaar terug heb ik op een ander forum naar aanleiding van een discussie hierover en een bericht van een deskundige, me er eens in verdiept, maar dat harde verbod wordt wel gesuggereerd, maar ben ik nog niet werkelijk tegengekomen.
Overigens is er wel een uitzondering: terrein dat particulier eigendom is, of eigendom van bijvoorbeeld een VvE (vereniging van eigenaren), daar kunnen wel andere regels gelden, en soms ook met goede reden.
Mijn advies: lees de website van je gemeente er eens op na, dan kom je waarschijnlijk tot hele andere inzichten.