Bij mij huidige Laguna zorgt de batterij voor detectie op grotere afstanden. Vooral om automatisch af te sluiten als je bij de auto wegloopt. Dit is semi-actief. Dwz, de sleutel slaapt en luistert zonder batterij op een (Russische?
) frequentie. Vervolgens zendt de sleutel pas actief een bericht TERUG na een inductief verzoek van de auto. Dan kan de batterij jaren mee.
Verder is de batterij nodig om te reageren als je de handgreep vastpakt. Dezelfde semi-actieve wijze.
Tenslotte is de batterij nodig om de "normale" functie van afstandbediening te vervullen: openen en sluiten met knoppen over grote afstanden (10-50 meter).
Zonder batterij is de auto mechanisch te openen en is door de sleutel in een sleuf te steken de afstand klein genoeg voor VOLLEDIG passief uitlezen van de chip. Dan kan ook de start-stop knop weer gewoon gebruikt worden.
Tot zover werkt -denk ik- het KESSY systeem op dezelfe manier.
Het effect bij de auto verlaten met sleutel en draaiende motor kan per type auto verschillen, maar gezond verstand schrijft voor dat als een grapjas de sleutel uit het raam gooit er in eerste instantie helemaal niets gebeurt.
Risico off-topic te raken: Bij mijn weten hebben containers een complexere mix van GPS/GSM en SEMI-actieve RFID techniek aan boord voor wereldwijde tracking & tracing enerzijds en warehouse-localisatie dmv RFID-triangulatie anderzijds en is dit slechts deels vergelijkbaar. Vaak peilen dergelijke modules zelf hun locatie uit dmv GPS en zenden dan per SMS een periodiek (dagelijks?) bericht over hun locatie en batterijpeil. Ook hiermee kunnen modules jaren mee, maar die batterijen passen lastig in je broekzak
- wel handig als je je sleutels kwijt bent.