Kessy sleutel niet meer in auto na starten

Noord26

Forumguru
Onze sleutel bestond uit 2 delen. De daadwerkelijke sleutel met de chip erin. En de behuizing om de sleutel, welke eruit ziet als elke normale AB en ook zo gebruikt kan worden.

Als wij de AB zelf (dus zonder sleutel/chip) met batterij te ver van de auto hielden was er niets aan de hand. De melding kwam pas als de sleutel met chip te ver van de auto vandaan was.

Daaruit kan ik niets anders concluderen dat de auto de sleutel vind (en niet de AB met batterij).

ssc160.jpg
 

CDK

Forumguru
De auto zoekt de sleutel en niet andersom, als het voertuig open is en je stapt in zonder sleutel krijg je een melding 'sleutel niet gevonden' ;)
 

Wild Chocolate

Senior Member
Ik kan het mis hebben, maar ik dacht dat er geen chips waren die over zo'n grote afstand een signaal kunnen sturen, zonder eigen stroomvoorziening.

Een passieve chip krijgt zijn energie door het vermogen dat de zender uitzendt, te gebruiken als stroombron. Voor zover ik op de hoogte ben, zijn er nog geen gangbare systemen die dat kunnen over een grotere afstand dan een cm of 10. Althans, niet zodanig dat ze een signaal produceren wat over alle storingsbronnen in een auto heenkomt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor zover ik weet kunnen RFID chips (bv. in goederenmagazijnen) worden uitgelezen over aanmerkelijk grotere afstanden dan 10cm?
 

Wild Chocolate

Senior Member
Nog even zitten zoeken, o.a. hier https://en.wikipedia.org/wiki/Smart_key
Het lijkt erop dat de sleutel alleen een signaal uitzendt wanneer hij het signaal van de auto ontvangt. Dat is natuurlijk ook een optie. Hij heeft dan echter nog steeds wel een batterij nodig. In een ander stuk geeft men aan dat passieve chips een reikweidte van max 15 cm hebben.
 

Antera

Donateur
Het systeem achter Kessy

  • De sleutel van het Kessy systeem heeft speciale sensoren die worden herkend als een bestuurder ongeveer 1,5 meter van de auto is.
  • Als de autobezitter de deuropening vastpakt of het logo van de wagen achterop de achterklep dan wordt de auto al ontgrendeld.
  • Ook in de auto wordt de sleutel herkend en daarom hoeft dus ook geen sleutel in het contactslot te worden gestoken.
  • Zodra de sleutel wordt herkend en wordt herkend door de sensoren, schakelt de auto automatisch het stuurslot uit.
  • Even op de startknop drukken is daarna voldoende om de auto te starten.
Het word nergens echt duidelijk of deze nu een batterij heeft. De auto lijkt een signaal weg te zenden om de auto ( een soort van veld om de auto heen). Zodra een bepaalde chip in de buurt komt kaatst deze terug en word herkent. Dit werkt volgens mij net zo als de druppels die wel eens bij toegangsdeuren worden gebruikt enz. Er zijn systemen die zodra je in de buurt komt van je Garagedeur/Poort deze automatisch open gaat zonder ook maar iets te hoeven indrukken. Deze zijn zo plat dat er niet eens een batterij in past.


En ding is denk ik wel duidelijk het veld om de auto heen zorgt denk ik ervoor dat de RFID chip in de sleutel een spanningkje opwekt en die gebruikt. Waarna deze weer verdwenen is zodra hij buiten bereik komt en zeker geen batterij nodig heeft. De spoel in de chip zoals hieronder zorgt hier voor:

220px-RFID_125_KHz_Glass_Tag.jpg





Nu is de uitdaging daar en wil ik het graag weten. Diegen die kessy heeft zou die zo vriendelijk willen zijn de batterij uit de AB te halen en de knoppen een aantal keren in te drukken zodat de restspanning weg is en dan te kijken of de auto nog reageerd bij het benaderen of verlaten van de auto?
 

Herman Janssens

Senior Member
Waarom moet ik dan tijdig een batterij vervangen in de kessy van mijn Fiesta? Is toch een teken dat het systeem energie gebruikt?
 

Pablos

Senior Member
Als ik het goed heb is rfid bedacht in de koude oorlog. Ik meen de Russen plaatste rfid achtige radio's bij de Amerikanen. Deze konden ze in eerste instantie niet vinden aangezien ze niet zelf uitzonden. Door van buiten een veld te sturen kon de zender geactiveerd worden (draadloze stroom:):):D Door op een frequentie uit te zenden waarop de rfid begon te trillen. Het trillen genereerde stroom voor het zenden. In dit geval voor het afluisteren.

Inmiddels is de techniek natuurlijk veranderd, maar destijds kon het ook over grotere afstanden, dus waarom nu niet:):)
 

Cordoba

Forumguru
Voor zover ik weet kunnen RFID chips (bv. in goederenmagazijnen) worden uitgelezen over aanmerkelijk grotere afstanden dan 10cm?

Nog een mooier voorbeeld: geautomatiseerde containerterminals in Rotterdam/Europoort. Het is niet zo dat de plaats van de container in het geheugen van de computer staat, want containers op vrachtauto's die aankomen herkent ie ook, en volgens mij vind ie container ook terug als je die bijvoorbeeld een stukje zou verplaatsen met een gewone heftruck (dus niet computergestuurd).
 

Antera

Donateur
Waarom moet ik dan tijdig een batterij vervangen in de kessy van mijn Fiesta? Is toch een teken dat het systeem energie gebruikt?


Misschien omdat we het hier over een VAG systeem hebben en niet over een Ford systeem?

Inderdaad Cordoba deze werken inderdaad op eenzelfde principe. Soms staan container maanden lang ergens in weer en wind of op de boot enz. Daar kan een batterij niet echt tegen en lullig dat er ineens 5 containers uitgevallen zijn en je niet weet voor wie en wat
 

Badnews

Senior Member
Staat toch in de handleiding wat je moet doen bij 'low battery' en kessy..

Er zit toch zeker een batterij in de sleutel.


image.jpg
image.jpg
 

frisok

Senior Member
Bij mij huidige Laguna zorgt de batterij voor detectie op grotere afstanden. Vooral om automatisch af te sluiten als je bij de auto wegloopt. Dit is semi-actief. Dwz, de sleutel slaapt en luistert zonder batterij op een (Russische? ;)) frequentie. Vervolgens zendt de sleutel pas actief een bericht TERUG na een inductief verzoek van de auto. Dan kan de batterij jaren mee.

Verder is de batterij nodig om te reageren als je de handgreep vastpakt. Dezelfde semi-actieve wijze.

Tenslotte is de batterij nodig om de "normale" functie van afstandbediening te vervullen: openen en sluiten met knoppen over grote afstanden (10-50 meter).

Zonder batterij is de auto mechanisch te openen en is door de sleutel in een sleuf te steken de afstand klein genoeg voor VOLLEDIG passief uitlezen van de chip. Dan kan ook de start-stop knop weer gewoon gebruikt worden.

Tot zover werkt -denk ik- het KESSY systeem op dezelfe manier.

Het effect bij de auto verlaten met sleutel en draaiende motor kan per type auto verschillen, maar gezond verstand schrijft voor dat als een grapjas de sleutel uit het raam gooit er in eerste instantie helemaal niets gebeurt.

Risico off-topic te raken: Bij mijn weten hebben containers een complexere mix van GPS/GSM en SEMI-actieve RFID techniek aan boord voor wereldwijde tracking & tracing enerzijds en warehouse-localisatie dmv RFID-triangulatie anderzijds en is dit slechts deels vergelijkbaar. Vaak peilen dergelijke modules zelf hun locatie uit dmv GPS en zenden dan per SMS een periodiek (dagelijks?) bericht over hun locatie en batterijpeil. Ook hiermee kunnen modules jaren mee, maar die batterijen passen lastig in je broekzak ;) - wel handig als je je sleutels kwijt bent.
 

Canon-Eye

Forumguru
Al met al weet ik wel genoeg. Geen Kessy op m'n volgende auto. Er zijn nu eenmaal dingen die ik gewoon zelf bewust wil beslissen en regelen en dit is er een van...
 

CDK

Forumguru
Ik wil niet meer zonder! Het went zelfs zo snel, dat als ik een keer de Polo van m'n vrouw pak ik aan de deur sta te trekken en daarna pas besef dat ik de sleutel moet opzoeken en op de AB moet drukken....
 

Joske

Forumguru
Ik wil niet meer zonder! Het went zelfs zo snel, dat als ik een keer de Polo van m'n vrouw pak ik aan de deur sta te trekken en daarna pas besef dat ik de sleutel moet opzoeken en op de AB moet drukken....
Dat was gewoon je oestrogeen-gehalte dat op dat moment te hoog was in je bloed.. meer moet je daar niet achter zoeken

:deuk:
 
Corne, helemaal mee eens! Wat een gedoe weer over een sleutel! Wij hadden Keyless entree in onze VW golf en ik zou niet meer zonder willen! En als de batterij leeg is (als dan al gebeurt) wisselen we gewoon de batterij om. Gelukkig is er altijd nog een reservesleutel!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Pablos

Senior Member
Ik kan mij herinneren van de ford een paar jaar terug dat de tweede sleutel met ab als optie bijbesteld moest worden. Gelukkig is dat niet meer zo...(ik heb ook de Mondeo in mijn lijstje gehad. Ging tussen Mondeo, octavia en Peugeot 5(0)08. DSG, pano en opties maakte verschil)
 
Bovenaan Onderaan