Keuze: een 1.4TSI of een 1.6TDI

Welke motor zouden jullie kiezen in jullie nieuwe O3 combi?


  • Totaal aantal stemmers
    52

henriz

Forumguru
In Nederland zou dit echt een no-brainer zijn. Bij 20.000 kilometer per jaar is de TSI echt goedkoper.

Als ik jouw was (en ik ben een zuinige Hollander) dan zou ik precies alle kosten voor beide op papier zetten. Dus ook verwachte verzekeringspremie (zie post van @O3C1.4TSIDSG7). Dan kun je een geïnformeerde (lees: op de centen;)) keuze maken.

Mocht het nou zijn dat de kosten niet zoveel uitmaken, dan raad ik de TSI aan. Geen ervaring mee, maar wel met de TDI. En de TDI is niet erg geschikt voor ritjes naar school en om de kerk.
Ook wat @laagvlieger zegt is waar: de TDI voelt wat geknepen aan. Geen probleem op de snelweg hoor, maar als je toch veel korte ritjes maakt, ligt de TSI meer voor de hand.
 

Joske

Forumguru
ik heb dan ook deze voormiddag proef gereden met een O3 Combi 1.6TDI, het "gaat" wel maar het zou een zuiver rationele keuze zijn. Bij thuiskomst begon ik plotseling te denken aan een "alternatief" waar ik snel bij de 1.4TSI terecht kwam.

Dus heb ik maar een proefrit aangevraagd voor een TSI ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Blacky

Forumguru
Mijn gevoel zegt de 1.4 TSI. Mede ook omdat de 1.6 diesel in mijn bus niet vooruit te branden is :D

Je bus ligt zeker vol met spullen, geen wonder dat hij niet vooruit te branden is.
Heb zelf in mijn bus een 2.2 125pk liggen en heeft soms moeite met het totale gewicht.

Mijn eigen auto (1.6)is sinds de tuning een stuk beter geworden dan voorheen. Maar ik ben ook een diesel fan.
 

Noord26

Forumguru
De 1.6Tdi komt pas tot leven bij een DSG7 bak. Anders zou ik hem niet gaan rijden. Of het zou moeten vanuit zakelijk oogpunt. Mijn vader rijdt de 1.6 Tdi met DSG in een (loodzware) Caddy en dat is prettig vertoeven. De leenauto (Caddy 1.6 Tdi zonder de DSG) leek wel een compleet andere auto met veel te lange versnellingen welke elk plezier er uit haalde.

Overigens vind ik het verschil tussen de 1.2 en 1.4 TSI nihil in dagelijkse praktijk. Als benzine tegenhanger van de 1.6Tdi zie ik toch de 1.2 TSI.

Ga daar eens mee proefrijden @Joske? Prima en zeer prettige motor. Plus je houd dan budget over voor de uitrusting van de auto.
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
M.i. heeft Noord26 wel een punt over die 1.2TSi. Ik heb er zelf niet mee gereden, maar wel lovende kritiek in de "boekskes". Als ik jou was, zou ik zeker een proefrit vragen. Die mensen in het testcentrum in Erps-Kwerps zijn daar nogal soepel in en als ze kunnen dan boeken ze een tweede of derde testauto ter plekke dezelfde dag. Mijn dealer boekte één testrit redelijk vroeg in de dag en tegen de vroege namiddag had ik er 3 gereden, met de Superb, de Octavia, elekrische zetels en niet (zitten merkelijk anders!!!), handgeschakeld en DSG. Kortom, 2 interessante dagen beleefd.
 

Import Yeti

Forumguru
Tsja,die 1.4 TSI en 1,6 TDI blijft een lastige keuze. Ik heb destijds met een 1.4 TSI Yeti (122PK) proefrit gereden, en moet zeggen was best een lekker motortje. Maar het verbruik vond ik toch best wel tegen vallen (als verwende diesel rijder) Uiteindelijk toch voor de 1.6TDI gegaan, die had destijds meer koppel dan de 1.4 TSI wat voor mij de doorslag gaf. Nu die 1.4TSI nu ook 250Nm aan koppel heeft zou ik zo nog niet weten wat ik nu zou kiezen. Vindt die 1.6TDI nu dat ie getuned is met 320Nm toch wel erg lekker:D
 

Frank

Forumguru
Ik heb nu een 1.4tsi 140pk in de touran. Ik heb testgereden met een 1.6tdi combi (dealer had enkel die, anders moest ik naar Kortenberg). De 1.6 is vlot genoeg, maar miste toch de punch van de 1.4 tsi die ik gewoon was.

Als zeker bent dat je manuele bak gaat, vergeet niet dat 6e versnelling minder "gehaast" rijdt dan 5e, als je aan 120/130 aan het cruisen bent.

Maar euh, er zit wat marge op de octavia. Wat als je (na korting) de DSG aan dezelfde prijs hebt als de manuele voor korting?
 

Joske

Forumguru
Ik heb niet echt het gevoel dat er nog marge op de wagen zit momenteel.. Met al die pakketten kom ik momenteel op een korting van 5700 euro btw in op een Elegance. (heb nog niet doorgevraagd naar korting, maar ben dat nog wel van zin)
 

Cordoba

Forumguru
Misschien een wat vreemde optie, maar is de 1.2 TSI in combinatie met DSG nog een aantrekkelijk alternatief voor de 1.4 TSI handbak?
Ik was overigens even aan het kijken naar het gewichtsverschil tussen een 1.6 TDI en de 1.4 TSI en kwam toevallig ook een nieuwe 1.6 TDI tegen die bij Jawes (van de voorjaarsmeeting) staat, met 4000 euro korting. De prijs zal voor Joske dan nog een stuk omlaag gaan, omdat de BPM er af gaat, vanwege export. (eventueel misschien de dealer van Joske die auto laten importeren, om 'm aan Joske te leveren als 't wat lijkt)

Linkje
 

TL@

Forumguru
Ik zou die 1.6 mijden, die is echt vreselijk traag, zeker als je de 2.0 gewoon bent. Het 1.6-blokje van PSA is echt veel beter en daar wordt je al niet blij van als je wat haast hebt.

Ik denk dat de 1.4TSI wel wat duurder zal zijn (herverkoop ook minder, wij Belgen kiezen altijd diesel als 2de handsje) maar veel meer rijplezier.
 

Frank

Forumguru
Joske: als bedrijf (of zelfs zelfstandige met btwnr) krijg je direct 13% op de combi. + de paketten. Ok, een pak daarvan is uit de portefeuille van Dieteren, maar toch. Ik heb (besteld als bedrijf) alle pakketkortingen, die 13% en dan nog wat.

Als particulier ga je ook zeker korting krijgen. Die pakketten zijn cadeau's van Dieteren, je dealer kan nog wat extra doen...
 

Joske

Forumguru
pas op, dat is een beetje aan het keren in België hoor (niet op lease-vlak, want daar worden nog steeds massaal 1.6TDI's gekocht) maar meer en meer particulieren kiezen voor een benzine ipv een diesel. Prijsverschil per liter is doorheen de jaren ook kleiner geworden é. Nu schilt het 3 euro per 100km (zo even snel gerekend é)
 

TL@

Forumguru
Nieuw worden er inderdaad meer benzines verkocht, de tweedehandsmarkt volg echter nog niet zo (misschien wel tegen dat je de jouwe ooit zou verkopen, herverkoopwaarde is iets dat heel moeilijk is in te schatten)

Ik (lees: de leasemaatschappij) heeft 19% korting gekregen op mijn bestelde RS (bovenop de paketten), dat ga je privé natuurlijk nooit krijgen maar het geeft wel aan dat er ruimte is (zeker wanneer je geen wagen in te leveren hebt)

Ik zou trouwens de optie voor een jonge tweedehands ook open houden (zou ik doen, moest ik privé een wagen nodig hebben), best wel 1 van een garage met garantie.
 

turboturbo

Forumguru
Die korte ritten, he. En dat dat contra-indicatie is voor diesel. Dat valt toch best mee als er wekelijks steevast 3 dagen 100 km per dag snelweg wordt gereden? Dan komt dat blok toch zat op temperatuur (ergo: 'schoon geblazen') om de korte ritjes mee te compenseren?

Ik zou denken dat korte ritjes ook voor een diesel gewoonweg onvermijdelijk zijn, en pas echt een probleem wordt wanneer er uitsluitend korte ritjes mee gemaakt worden?

Anyway - ik zou persoonlijk voor de TSI kiezen, hoor :D Diesel is the fuel of the devil! :wacht:
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Uiteraard, heb ook nooit voorheen problemen gehad (hout vasthouden) met de Faab (1.4TDI) waar ik hetzelfde gebruikspatroon had. Dus in sé mag dat geen probleem zijn maar voorlopig gaat de voorkeur naar de benzine.. Trouwens, die is 200 euro goedkoper :D alweer een argument bij voor de onderhandelingen rond de gezinstafel! :deuk:
 

turboturbo

Forumguru
O die conversaties zijn hier ook aan de orde van de dag als ik weer eens een duur 'dood ding' aan wil schaffen :)

'200 euro, schatteke. Twee. Honderd! Weet gij niet hoeveel bon-bons en bloemekes ik daar wel niet van kan kopen voor u!' :D
 
Laatst bewerkt:

kansberg

Forumguru
Persoonlijk zou ik voor de diesel kiezen, ben nu eenmaal erg gecharmeerd van het hoge koppel bij lage toeren. Maar in dit geval heeft de 1.4 TSI dit ook... Een moeilijke keuze voor je.
Wellicht trekken de financiën je over de streep, je zou dan goed moeten berekenen wat de diesel vs de benzine kost op jaarbasis.
Omdat je een paar keer per week lange afstanden rijd, krijgt de diesel genoeg 'adem' om even uit te waaien, al zijn ritjes van 5 km. per definitie niet goed voor een zelfontbrander. Ook niet voor een benzinemotor maar deze kan er op termijn beter tegen.
Wat betreft de te behalen kilometerstanden zou ik mij geen zorgen maken, moderne motoren, zowel diesel als benzine, maken met gemak de 3 ton vol bij normaal onderhoud. Dan ben je in jou geval al 15 jaar verder :jaja:
Succes met de afweging/keuze!

P.s. is een jong gebruikte Superb geen optie? Deze is ook met dezelfde motoren leverbaar.....zomaar een suggestie hoor.
 

Desperado

Forumguru
Je bus ligt zeker vol met spullen, geen wonder dat hij niet vooruit te branden is.
Heb zelf in mijn bus een 2.2 125pk liggen en heeft soms moeite met het totale gewicht.

Mijn eigen auto (1.6)is sinds de tuning een stuk beter geworden dan voorheen. Maar ik ben ook een diesel fan.
Nee, bijna niks. Een trapje, stofzuiger, 25 liter water en een hoop schoonmaakmiddel. Als er 100kg aan gewicht inzit wordt het wel wat. Zal wel aan de fabrikant liggen ;)
 

Cordoba

Forumguru
Die korte ritten, he. En dat dat contra-indicatie is voor diesel. Dat valt toch best mee als er wekelijks steevast 3 dagen 100 km per dag snelweg wordt gereden? Dan komt dat blok toch zat op temperatuur (ergo: 'schoon geblazen') om de korte ritjes mee te compenseren?

Ik zou denken dat korte ritjes ook voor een diesel gewoonweg onvermijdelijk zijn, en pas echt een probleem wordt wanneer er uitsluitend korte ritjes mee gemaakt worden?

Die lange ritten zijn goed om EGR/motorblok schoon te branden, maar niet voor de schade die een korte rit aanbrengt aan een motorblok. Een leraar motorentechniek legde het eens als volgt uit: de levensduur van een motorblok moet je eigenlijk niet ik in km's maar in koude starts weergeven. Een praktijkvoorbeeld: ik reed een Golfje diesel, en een buurman reed een identieke Golf diesel. Ik had een vast patroon van elke werkdag een rit héén van 50 km en 's avonds weer terug, en in het weekend wat kortere ritjes die ik dan zo kort mogelijk achter elkaar plande (zodat de motor nog warm was). Mijn buurman had het patroon van verschillende ritjes van 1 á 2 km per dag over de dag verspreid en dan regelmatig ritten van 300+ km enkele rit. Mijn dieseltje heb ik met 220.000 km ingeruild en heb ik daarna nog vele jaren zien rijden. De Golf van mijn buurman maakte meer km's per jaar, maar had vóór de 50.000 km er al een revisieblok inhangen omdat het blok in elkaar gelopen was. Ik denk dat dit wel duidelijk maakt dat korte ritjes voor een dieselblok echt funest zijn.
 
Bovenaan Onderaan