Keuze: een 1.4TSI of een 1.6TDI

Welke motor zouden jullie kiezen in jullie nieuwe O3 combi?


  • Totaal aantal stemmers
    52

turboturbo

Forumguru
Dat met die koude starts ben ik met je eens, @Cordoba . De meeste slijtage vindt immers plaats als de motor koud is. Verder ben ik een leek op motorentechniek, dus zal ik die leraar niet tegenspreken. :itwasntme:
 

Fean

Forumguru
Persoonlijk zou ik voor de diesel kiezen, ben nu eenmaal erg gecharmeerd van het hoge koppel bij lage toeren. Maar in dit geval heeft de 1.4 TSI dit ook... Een moeilijke keuze voor je.

Gecharmeerd van diesel vanwege hoog koppel bij lage toeren en de benzine heeft dit ook.. beetje vaag die charmes van je :D

Sinds benzine motoren veelal allemaal turbo's gebruiken is de keuze "diesel tov benzine" vanwege het koppel onderin niet meer van toepassing en ook niet deze tijd. Dat was voorheen/vroeg wel het geval omdat de benzine motoren veelal atmospherisch waren.

Ook de NM van de diesel die veelal hoger zijn geeft niets weer tov het benzine koppel. Een 2.0tdi 140pk met 320nm is niet sneller in de tussensprints dan de 1.4tsi met 250nm. Het blijft natuurlijk appelen en peren vergelijk, een mooie praktijkwaarde voor vergelijk is 2/3 van het dieselkoppel te vergelijken met de benzine (met ongeveer "dezelfde cylinderinhoud"). 320Nm * 0.67 = 214Nm benzine waarde.

Maar goed het blijft appelen en peren.
 

Bakkertje

Forumguru
Precies @Fean, de leen TSI's die ik mee heb gehad (meestal de 1.2 zelfs) trekken prima onderin en m'n 1.6 TDI doet het juist weer minder dan de 1.9 die ik hiervoor had. Omgekeerde wereld? :pieker:
 

Darkside

Forumguru
Vindt mijn 1.2-tje prima onderin. Maar de 1.6 TDI in de Greenline was toch iets gretiger.
Enige nadeel is dat je bij een greentech slechts een 5-bak krijgt. En ik daar toch liever een 6 bak (of nog beter de DSG bak) zou willen.

mijn voorkeur zal dan ook uitgaan naar de 1.4 TSI. (nu moet skoda alleen nog even de 150pk met ACT gaan leveren)
 

Joske

Forumguru
dat vind ik idd ook een bijkomend voordeel (op papier dan, ik heb nog nooit een TSI gereden) die 6-bak.

Wat ik trouwens ook zoek zijn de versnellingsbakverhoudingen van de O3, iemand daar toevallig een tabel van?

(voor alle modellen van voor bouwjaar 2013 kan ik dit zelf opzoeken in Elsawin maar de O3 zit daar bij mij nog niet bij...)
 

Noord26

Forumguru
@Joske: niet blind staren op specs; gewoon proefrijden die 1.2TSI met 5bak. Je bent de enige die kan bepalen of iets aan je wensen of niet voldoet.
 

laagvlieger

Forumguru
1.4 TSI:

overbrenging 1e
spacer.gif
3,78:1
overbrenging 2e
spacer.gif
2,12:1
overbrenging 3e
spacer.gif
1,36:1
overbrenging 4e
spacer.gif
1,03:1
overbrenging 5e
spacer.gif
0,86:1
overbrenging 6e
spacer.gif
0,73:1
overbrenging 7e
spacer.gif
-
overbrenging 8e
spacer.gif
-
overbrenging 9e
spacer.gif
-
overbrenging achteruit
spacer.gif
3,60:1
eindoverbrenging
spacer.gif
3,65:1
toerental bij 120 km/h (theoretisch)
spacer.gif
2.700 tpm

1.2 TSI 105pk draait dus rustiger dan de 1.4 TSI. Al is het verschil wel klein. Wel een goeie € 2000 goedkoper (!)
Overigens is de 1.2 TSI op papier nog ietsjes sneller dan de TDI.
 

LT83

Forumguru
Ik zou altijd voor de 1.4 tsi gaan Joske, een standaard 1.6tdi rijd je niet voor het plezier ;)
Maar is een jong gebruikte geen optie voor je, dan komen er wel lekker dikke 1.8tsi-tjes of leuke RS-jes naar voren voor dat budget lijkt mij.
 

Joske

Forumguru
we zijn liever voor een "nieuwe" wagen eigenlijk :bloos:

niet dat je daarmee gespaard kunnen blijven van miserie maar het geeft een zekere gemoedsrust ;)
 

laagvlieger

Forumguru
Mijn 1.4TSi met DSG7 draait amper 2200 tpm bij 120km/h. Ongeloofloos leuk.

Met DSG7 draait de motor inderdaad nog minder toeren dan met handbak. Ben nu ook benieuwd hoeveel toeren de 1.2 TSI met DSG7 maakt. Want dat is pas een leuke combinatie die misschien wel in het kostenplaatsje van Joske past. Plus dat de DSG het beste van de motor naar boven haalt, dan heb je geen idee dat je met een 1.2 op pad bent ...

Het zou mijn keuze kunnen zijn voor de volgende auto :pieker:
 

Fean

Forumguru
we zijn liever voor een "nieuwe" wagen eigenlijk :bloos:

niet dat je daarmee gespaard kunnen blijven van miserie maar het geeft een zekere gemoedsrust ;)

ik zou nieuw nooit een auto kopen. Altijd een met de kop eraf. Zodra je bij de dealer weg rijdt.. had je 20-25x gratis kunnen tanken. Dan ga je toch fronzen als de dealer aangeeft (als cadeau..) "u krijgt de auto met volle tank geleverd"..

Overigens de 1.4tsi is niet heel veel minder zuinig dan de 1.8tsi.. Ok.. je "kan" 1 op 17 rijden... dat kan alleen zonder klompvoet.
 

flip

Lid
Zelf een 1,6 tdi gehad over 80.000km, nu een 1,2 tsi. De tsi rijdt aangenamer, het lagere koppel voel je wel. Best of both worlds als de geldbeugel mee wil is zeker de 1,4tsi. minimaal meerverbruik tov de 1,2 bij vergelijkbare rijstijl. Ga je die 1,4 regelmatig aansporen, dan kan het verbruik wel oplopen. De 1,2 is bij rustige stijl goed voor 6,1l op de 100, de 1,6 tdi haalde bij mij 5,6 l. De
 

Bakkertje

Forumguru
Ik snap niet hoe jullie hier aan die hoge verbruikcijfers komen. Bij gemiddeld gebruik rijd ik met mijn 1.6tdi Superb zo'n 1 op 20 oftewel 5,0l / 100 km. Als ik een klein beetje mijn best doe dan haal ik eenvoudig 1 op 22. Ik rijd dan overigens vrij veel snelweg km-ers waarbij ik de maximum snelheid + 10 aanhoud. Dus 130 op de teller als je 120 mag. Echte km/uur ligt dan op 125.

Anyways, als ik mocht kiezen en niet teveel km-ers per jaar zou doen, zou ik voor de 1.4 tsi gaan..
 
Bovenaan Onderaan