Ik denk dat je in zin algemeenheid niet kunt stellen dat de kwaliteit van Franse auto's slechter is auto's uit een Duitsland of Tsjechië. In de "statistieken" is niet echt te zien dat Franse auto's slecht zijn.
Wat ik wel heb gemerkt is dat de Franse logica anders is als de Duitse... Alles functioneert net iets anders als je verwacht. Je moet overal erg aan wennen. Zelf gemerkt toen ik overstapte van een VW Touran naar een Citröen C5.
Met name de combinatie Electronica en Franse auto is geen "Match made in Heaven" om het vriendelijk te zeggen. Het is meestal traag, onlogisch en niet gebruikersvriendelijk.
Vanaf het moment dat de Fransen het engelse woord "computer" onacceptabel vonden en het een "ordinateur" zijn gaan noemen, hebben ze steeds de boot gemist op dat gebied... Jammer
Het mooie van Duitse auto's, en daar reken ik Skoda ook bij, vind ik dat funktionaliteit op de eerste plaats komt en het allemaal logisch werkt, waardoor je geen frustratie's hebt op dat gebied.
Wat dat betreft is onderstaand Carbuyer test van de Peugeot 308 SW wel leerzaam. De tester vind het een mooie, praktische auto, maar ergert zich "kapot" aan de details...
http://www.youtube.com/watch?v=b0E7jRoKIx4
.